וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועמ"ש הכנסת: אדלשטיין חייב לאשר דיון בעניין החסינות; יו"ר הכנסת: "חולק על עמדתו"

12.1.2020 / 17:10

במסגרת חו"ד שפרסם איל ינון, טען כי יו"ר הכנסת אדלשטיין אינו יכול למנוע את כינוס הוועדה המסדרת לצורך קיום דיון בהקמת הוועדות הקבועות, לרבות ועדת הכנסת. אדלשטיין: "לא אתן יד להפיכת הכנסת לזירה לתעמולת בחירות"

בווידאו: אדלשטיין מותח ביקורת על החלטת יועמ"ש הכנסת לדון בחסינות נתניהו/צילום: רוני כנפו, עריכה: טל רזניק

דיוני החסינות - עדכונים אחרונים:

  • יועמ"ש הכנסת: יו"ר הכנסת אינו יכול למנוע את כינוס הוועדה המסדרת
  • על כינוס המליאה בימי המעבר: הממשלה או 25 ח"כים יוכלו לבקש את כינוסה
  • אדלשטיין טרם קיבל החלטה סופית, אך הדגיש: "לא אתן יד לתעמולה"
  • בכחול לבן מתכוונים לפנות לאדלשטיין לכינוס הוועדה כבר מחר

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הצהיר הערב (ראשון) כי הוא חולק על חוות דעתו המשפטית של יועמ"ש הכנסת איל ינון, בנוגע לדיונים בבקשת החסינות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, זאת לאחר שטען כי אין בסמכותו של אדלשטיין למנוע את דיוני הוועדה המסדרת בנושא. "אני חייב לומר בצער, שאני חולק על עמדתו של היועמ"ש לכנסת", אמר אדלשטיין. "בכל מה שתלוי בי - לא אתן יד להפיכת הכנסת לזירה של תעמולת בחירות. אם נשים בדיוני הוועדה מצלמות של תוכנית ריאליטי, הרייטינג יהיה בשמיים. בלי קשר לזהות מבקש החסינות, מגיע לו הליך הוגן".

בדבריו, אדלשטיין לא הצהיר במפורש כיצד ינהג, אך הדגיש כי "לא יזרז ולא יעכב את הדיונים" וימסור את החלטתו בהמשך. לדבריו, "בכל מה שתלוי בי אני לא מתכוון לתת יד להליך המזוהם שמתנהל כאן. אפילו אנחנו עוד לא יודעים את כל הסוגיות המשפטיות". בהצהרתו הוא אף תקף את מפלגת כחול לבן בעקבות ההליך, וטען כי הוא נתון לקמפיין אגרסיבי המתנהל נגדו. "אנשים שלא ידעו עד כה לבטא את המילה 'ממלכתיות' מסבירים לי עכשיו שאני מונע מהליכים פולטייים. במקרים רבים נעשה שימוש בביטויים שנשמעו כמו ציטוט ישיר מסרטי מאפיה".

במסגרת חוות הדעת שסיפק, טען ינון כי אדלשטיין אינו יכול למנוע את כינוסה של הוועדה המסדרת לצורך קיום דיון בהקמת הוועדות הקבועות, לרבות ועדת הכנסת. ינון פרסם גם הבהרה בנוגע לסוגיית כינוס מליאת הכנסת בתקופת המעבר, ואמר כי ככל שהוועדה המסדרת תגבש הצעה על הרכב הוועדות הקבועות, יוכלו הממשלה או 25 חברי כנסת לבקש את כינוס המליאה ויהיה על יו"ר הכנסת להיענות לדרישה זו.חוות דעתו ניתנה לאחר שאישר את הקמת הוועדה, וכן לאחר שבית המשפט דחה את בקשת הליכוד למנוע את פרסום חוות הדעת.

לעיון בחוות דעתו המלאה של יועמ"ש הכנסת לחצו כאן

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, 12 בינואר 2020. ראובן קסטרו
חולק על עמדת ינון. אדלשטיין, היום/ראובן קסטרו

למרות הדברים, אדלשטיין מתח ביקורת על חוות דעתו של ינון. הוא ציין כי ינון עצמו הוא זה שקבע בעבר כי כינוס הוועדה המסדרת בענייני דיוני החסינות יתבצע רק באישורו של יו"ר הכנסת, ואף ציטט מדבריו על אופן הפעולה הממלכתי שנקט חרף הלחצים המופעלים עליו ממפלגתו. עם זאת, הדגיש אדלשטיין כי יש למקד את הביקורת נגדו לתחומים עניינים ולא להסית נגדו. "מותר גם להעלות את עניין ניגוד העניינים, אבל אסור בתכלית האיסור להסית נגדו באופן אישי".

"שוחחתי עם ראש הממשלה מספר פעמים", הוסיף אדלשטיין. "אני לצערי הרב לא יכול לאשר את הדיווחים בתקשורת על כך שהופעלו עליי לחצים מתוך הליכוד. השיחות היו כפי שאמרתי על הפרוצדורות וענייניות ביותר".

ישיבת ממשלה, 12 בינואר 2020. ידיעות אחרונות, אלכס קולומויסקי, אתר רשמי
אם בקשת החסינות תידחה - משפטו יחל בהקדם. נתניהו, היום/אתר רשמי, ידיעות אחרונות, אלכס קולומויסקי

בכחול לבן הודיעו כי יפנו לאדלשטיין בבקשה לכינוס הוועדה המסדרת מחר, על מנת להתחיל בדיון להקמת ועדת כנסת. "הנחיתי את יו"ר סיעת כחול לבן, ח"כ אבי ניסנקורן, לכנס בהקדם האפשרי את הוועדה המסדרת ולהקים את ועדת הכנסת בכדי לדון בחסינות נתניהו", אמר יו"ר כחול לבן בני גנץ. "נתניהו ביקש - נתניהו יקבל". ח"כ לפיד הוסיף: "לא אנחנו הגשנו את בקשת החסינות לכנסת הנוכחית, אלא ביבי. הוא בישל את זה, בעיה שלו שהוא פוחד כל כך מהתוצאה.

הבוקר, הליכוד וח"כ מיקי זוהר הגישו עתירה נגד ינון בטענה שהוא "מצוי בניגוד ענייניים חמור". בעקבות זאת, ינון הודיע כי למרות שהעותרים לא ביקשו צו ביניים נגד פרסום חוות הדעת, "הרי שלמען הזהירות הוא מעדכן מראש את בית המשפט כי בכוונתו לפרסם את חוות דעתו בשעה 16:00". כחצי שעה לפני כן, בסביבות השעה 15:30, הגישו בליכוד עתירה נוספת - למניעת פרסום חוות דעתו עד לבירור העתירה שהוגשה בבוקר, אולם היא נדחתה.

איל ינון. ראובן קסטרו
בליכוד טוענים שהוא "מצוי בניגוד ענייניים חמור". ינון/ראובן קסטרו

מסכת העתירות באר לאחר שבליכוד העלו בשבוע האחרון טענות לניגוד עניינים בהחלטת ינון משום שבת זוגו, עו"ד עמית מררי שמכהנת כמשנה ליועמ"ש, הייתה מעורבת בגיבוש כתבי האישום נגד נתניהו, וכן בשל העובדה כי הוא מופיע ברשימת עדי התביעה נגד נתניהו, המואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. ינון דחה ביקורת זו, וטען כי לא התכוון מלכתחילה לעסוק בעניינים מהותיים של חסינות נתניהו או של ח"כ חיים כץ מהליכוד, אלא רק בענייני הפרוצדורה של הקמת ועדת כנסת מהם לא עולה חשש לניגוד עניינים.

בנוגע להופעת שמו ברשימת עדי התביעה, היועמ"ש מנדלבליט ודוברות הכנסת הבהירו כי ינון מעולם לא נתן עדות בתיקי ראש הממשלה ומעולם לא העיד נגד ראש הממשלה באף אחד מהתיקים והפרשות שבהם נחקר. "שמו של אייל ינון הוכנס לרשימת העדים בעקבות שיחת רקע לא פורמלית, שהתקיימה בכנסת לבקשת המשטרה שבה נתבקש לסקור ולהסביר את הליכי החקיקה בכנסת ואת היחס בין הכנסת לוועדת השרים לענייני חקיקה", הבהיר דובר הכנסת, שהסביר כי מדובר בסקירה כללית שאינה נוגעת לאירוע כזה או אחר.

ברקע ההיערכות להקמת הוועדה, נתניהו הטיל "עוצר יציאות" על שרי הממשלה והורה לא לנסוע לחו"ל עד להצבעה על הקמת הוועדה במליאת הכנסת. הוראה דומה יצאה בשבוע שעבר לחברי הכנסת של כחול לבן, גם לקראת הדיונים וההצבעה שצפויים השבוע בנושא.

בני גנץ ויאיר לפיד בישיבת כחול לבן בכפר המכבייה 25 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
לכנס את הוועדה כבר מחר. גנץ ולפיד/ראובן קסטרו

עוד בטרם ניתנה חוות הדעת המשפטית, בכחול לבן איימו כי אם יו"ר הכנסת אדלשטיין ימנע את הקמת הוועדה, בכפוף או בניגוד לחוות דעתו של עו"ד ינון, הם יפעלו להחליפו במועמד מטעמם, זאת בגיבוי קולות חברי ישראל ביתנו. עם זאת, ההערכה היא כי לא ינקטו בצעד זה לאחר שיתאפשר להם להקים את ועדת הכנסת.

אתמול, פרסמה המפלגה סרטון חדש שבו ציטטו דברים שאמר בעבר אדלשטיין לפיהם "אסור לנו לאפשר להפוך את החסינות הפרלמנטרית לכלי בידי עבריינים". במפלגה קראו לו לא "להפוך את הכנסת לעיר מקלט לעבריינים", זאת למרות שדבריו אלו נאמרו בדיון על חסינות לח"כ לשעבר באסל גאטס, שנחשד בפעילות נגד המדינה.

ההליך המלא בדרך להצבעה על החסינות

אחרי שיתאפשר לכחול לבן להקים את ועדת הכנסת, הוועדה המסדרת צפויה להתכנס בתחילת השבוע כדי לאשר את הקמתה. בהצבעה על כך דרוש רוב רגיל, ובמליאה צפויים חברי הכנסת לאשר את הרכב חברי הכנסת שיהיו חברים בה. בליכוד מתכננים לנסות לעכב את ההליך במספר ימים נוספים, בין היתר, באמצעות עתירה לבג"ץ. אחרי הקמת ועדת הכנסת, על היו"ר שלה, ככל הנראה ח"כ אבי ניסנקורן, לבקש את אישור התכנסותה מיו"ר הכנסת, ואז, ככל שלא יהיו עיכובים נוספים, ייפתחו הדיונים על בקשת החסינות של נתניהו.

החוק קובע כי הוועדה לא תערוך הצבעה על מתן או סיכול חסינות לפני שהשמיע הח"כ המבקש, כמו גם היועץ המשפטי לממשלה את עמדתם, ככל שביקשו זאת. אם הבקשה של נתניהו תידחה ברוב קולות של חברי ועדת הכנסת, היועמ"ש יוכל להגיש לאלתר את כתב האישום לבית המשפט, ומשפטו של נתניהו יחל בהקדם.

היעומ"ש אביחי מנדלבליט, במהלך כנס משפט באוניברסיטת חיפה 5 בינואר 2019. שלומי גבאי
הבהיר כי ינון מעולם לא נתן עדות בתיקי נתניהו. מנדלבליט/שלומי גבאי

לעומת זאת, אם הבקשה תאושר בוועדת הכנסת, הרי שתתקיים הצבעה נוספת במליאה שבה גם נדרש רוב לאישורה. אם הבקשה אושרה לאחר מכן גם במליאה, על הכנסת להעניק לח"כ חסינות מהעמדה לדין. אם הבקשה נדחתה במליאה, הח"כ לא יקבל חסינות אף שזו אושרה קודם בוועדה, ויוגש נגדו כתב אישום לאלתר.

במקרה של נתניהו, אם הבקשה תעלה להצבעה בוועדה קודם הבחירות, חבריה צפויים לדחות אותה, שכן יש לעמדה זו רוב, והיא כוללת את חברי כחול לבן, ישראל ביתנו, הרשימה המשותפת, העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי.

נתניהו הגיב בסוף השבוע לניסיונות של כחול לבן לסכל את בקשת החסינות שלו עוד קודם הבחירות, וטען כי "מכיוון שלכחול לבן אין מה להציע מול העשור המופלא שהבאתי לאזרחי ישראל ולהישגים ההיסטוריים שאביא, שהם בהישג יד ושאני עמל עליהם בימים אלו, כחול לבן ימשיכו עד הבחירות במסע ההסתה השחוק של השמאל 'רק לא ביבי'. שימשיכו לעסוק בשטויות ואני אמשיך לפעול למען מדינת ישראל".

(עדכון ראשון: 14:58)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully