וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיוני החסינות לנתניהו: ברגע האחרון, בליכוד עתרו נגד יועמ"ש הכנסת

עו"ד איל ינון יציג את עמדתו המשפטית בנוגע לסמכות יו"ר הכנסת למנוע את הקמת הוועדה בתקופת הבחירות. בליכוד טוענים: "הוא בניגוד עניינים חמור". אדלשטיין יכנס מסיבת עיתונאים ובה יכריז על עמדתו. לקראת ההצבעה על הקמת הוועדה, "עוצר יציאות" הוטל בליכוד ובכחול לבן

צילום: שלומי גבאי, עריכה: טל רזניק

זמן קצר לפני פרסום חוות דעתו של יועמ"ש הכנסת, עו"ד איל ינון, בעניין הקמת ועדת הכנסת, הליכוד וח"כ מיקי זוהר הגישו הבוקר (ראשון) עתירה דחופה לבג"ץ נגדו. "מצוי בניגוד עניניים חמור", טענו העותרים. מנגד, בליכוד שוקלים לעתור לבג"ץ גם נגד הקמת הוועדה. התביעה הוגשה זמן קצר לאחר שיו"ר הכנסת הודיע על כינוס מסיבת עיתונאים בנושא.

בעקבות זאת, ינון הודיע כי למרות שהעותרים לא ביקשו צו ביניים נגד פרסום חוות הדעת, "הרי שלמען הזהירות הוא מעדכן מראש את בית המשפט כי בכוונתו לפרסם את חוות דעתו בשעה 16:00". בהתאם, יולי אדלשטיין דחה את מסיבת העיתונאים שזימן לאחר הצהריים, לאחר הגשת חוות הדעת.

אחרי שאישר להקים את הוועדה שתדון בחסינות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עו"ד ינון צפוי לפרסם היום את חוות דעתו המשפטית בשאלה האם ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין יש סמכות למנוע את הקמת הוועדה. ההערכה בכנסת היא כי ינון יקבע שלאדלשטיין אין כזו, ובעקבות זאת, הוועדה תוקם והדיון בחסינות נתניהו יחל בימים הקרובים.

בליכוד העלו בשבוע האחרון טענות לניגוד עניינים בהחלטת ינון בשל העובדה כי בת זוגו, עו"ד עמית מררי שמכהנת כמשנה ליועמ"ש, הייתה מעורבת בגיבוש כתבי האישום נגד נתניהו, וכן בשל העובדה כי הוא מופיע ברשימת עדי התביעה נגד נתניהו, המואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. ינון דחה ביקורת זו, וטען כי לא התכוון מלכתחילה לעסוק בעניינים מהותיים של חסינות נתניהו או של ח"כ חיים כץ מהליכוד אלא רק בענייני הפרוצדורה של הקמת ועדת כנסת מהם לא עולה חשש לניגוד עניינים. בנוגע להופעת שמו ברשימת עדי התביעה, היועמ"ש מנדלבליט ודוברות הכנסת הבהירו כי ינון מעולם לא נתן עדות בתיקי ראש הממשלה ומעולם לא העיד נגד ראש הממשלה באף אחד מהתיקים והפרשות שבהם נחקר. "שמו של אייל ינון הוכנס לרשימת העדים בעקבות שיחת רקע לא פורמלית, שהתקיימה בכנסת לבקשת המשטרה שבה נתבקש לסקור ולהסביר את הליכי החקיקה בכנסת ואת היחס בין הכנסת לוועדת השרים לענייני חקיקה", הבהיר דובר הכנסת, שהסביר כי מדובר בסקירה כללית שאינה נוגעת לאירוע כזה או אחר.

איל ינון. ראובן קסטרו
ההערכה - הוועדה תוקם והדיון בחסינות נתניהו יחל בימים הקרובים. ינון/ראובן קסטרו

בנוסף, ברקע ההיערכות להקמת הוועדה, נתניהו הטיל "עוצר יציאות" על שרי הממשלה והורה לא לנסוע לחו"ל עד להצבעה על הקמת הוועדה במליאת הכנסת. הוראה דומה יצאה בשבוע שעבר לחברי הכנסת של כחול לבן, גם לקראת הדיונים וההצבעה שצפויים השבוע בנושא.

בכחול לבן הצהירו כי אם יו"ר הכנסת אדלשטיין ימנע את הקמת הוועדה, בכפוף או בניגוד לחוות דעתו של עו"ד ינון, הם יפעלו להחליפו במועמד מטעמם, זאת בגיבוי קולות חברי ישראל ביתנו. עם זאת, ההערכה היא כי לא ינקטו בצעד זה לאחר שהתאפשר להם להקים את ועדת הכנסת.

אתמול, פרסמה המפלגה סרטון חדש שבו ציטטו דברים שאמר בעבר אדלשטיין לפיהם "אסור לנו לאפשר להפוך את החסינות הפרלמנטרית לכלי בידי עבריינים". במפלגה קראו לו לא "להפוך את הכנסת לעיר מקלט לעבריינים", זאת למרות שדבריו אלו נאמרו בדיון על חסינות לח"כ לשעבר באסל גאטס, שנחשד בפעילות נגד המדינה.

אחרי שיתאפשר לכחול לבן להקים את ועדת הכנסת, הוועדה המסדרת צפויה להתכנס בתחילת השבוע כדי לאשר את הקמתה. בהצבעה על כך דרוש רוב רגיל, ובמליאה צפויים חברי הכנסת לאשר את הרכב חברי הכנסת שיהיו חברים בה. בליכוד מתכננים לנסות לעכב את ההליך במספר ימים נוספים, בין היתר, באמצעות עתירה לבג"ץ. אחרי הקמת ועדת הכנסת, על היו"ר שלה, ככל הנראה ח"כ אבי ניסנקורן, לבקש את אישור התכנסותה מיו"ר הכנסת, ואז, ככל שלא יהיו עיכובים נוספים, ייפתחו הדיונים על בקשת החסינות של נתניהו.

עוד בוואלה!

בין החסינות ל-61: המעגל האינסופי של נתניהו נחשף

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 5 בינואר 2020. רויטרס
בליכוד שוקלים לעתור לבג"ץ נגד הקמת הוועדה. נתניהו/רויטרס

החוק קובע כי הוועדה לא תערוך הצבעה על מתן או סיכול חסינות לפני שהשמיע הח"כ המבקש, כמו גם היועץ המשפטי לממשלה את עמדתם, ככל שביקשו זאת. אם הבקשה של נתניהו תידחה ברוב קולות של חברי ועדת הכנסת, היועמ"ש יוכל להגיש לאלתר את כתב האישום לבית המשפט, ומשפטו של נתניהו יחל בהקדם.

לעומת זאת, אם הבקשה תאושר בוועדת הכנסת, הרי שתתקיים הצבעה נוספת במליאה שבה גם נדרש רוב לאישורה. אם הבקשה אושרה לאחר מכן גם במליאה, על הכנסת להעניק לח"כ חסינות מהעמדה לדין. אם הבקשה נדחתה במליאה, הח"כ לא יקבל חסינות אף שזו אושרה קודם בוועדה, ויוגש נגדו כתב אישום לאלתר.

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין במהלך מליאת הכנסת 11 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
בכחול לבן איימו לפעול להדחתו אם ימנע את הקמת הוועדה. אדלשטיין/ראובן קסטרו

במקרה של נתניהו, אם הבקשה תעלה להצבעה בוועדה קודם הבחירות, חבריה צפויים לדחות אותה, שכן יש לעמדה זו רוב, והיא כוללת את חברי כחול לבן, ישראל ביתנו, הרשימה המשותפת, העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי.

נתניהו הגיב בסוף השבוע לניסיונות של כחול לבן לסכל את בקשת החסינות שלו עוד קודם הבחירות, וטען כי "מכיוון שלכחול לבן אין מה להציע מול העשור המופלא שהבאתי לאזרחי ישראל ולהישגים ההיסטוריים שאביא, שהם בהישג יד ושאני עמל עליהם בימים אלו, כחול לבן ימשיכו עד הבחירות במסע ההסתה השחוק של השמאל 'רק לא ביבי'. שימשיכו לעסוק בשטויות ואני אמשיך לפעול למען מדינת ישראל".

(עדכון ראשון: 06:30)

אבי ניסנקורן ובני גנץ בישיבת סיעת כחול לבן, כפר המכביה, רמת גן , 25 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
יבקש את התכנסות הוועדה מיו"ר הכנסת - והדיונים יחלו. ניסנקורן עם גנץ/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully