וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר בכנסת: הוועדה שתדון בחסינות נתניהו תתכנס ללא אישור אדלשטייין

13.1.2020 / 12:29

חברי הוועדה המסדרת סללו את הדרך להקמת הוועדה שתדון בבקשת החסינות של נתניהו - ללא אישור אדלשטיין, ובהתאם לחוות דעתו של יועמ"ש הכנסת. חברי הליכוד קטעו את דברי ניסנקורן, שאמר: "נקיים דיונים ענייניים והוגנים". ח"כים מהימין עזבו את הדיון: "הכול מכור מראש"

בווידאו: אדלשטיין מותח ביקורת על החלטת יועמ"ש הכנסת לדון בחסינות נתניהו/צילום: רוני כנפו, עריכה: טל רזניק

הוועדה המסדרת אישרה הבוקר (שני) כי ועדת הכנסת, שתדון בבקשת החסינות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, תוכל להתכנס מבלי שתידרש לאישורו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. זאת, לאחר שהיועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, קבע כי אין בסמכותו של אדלשטיין למנוע את דיוני הוועדה המסדרת בנושא.

אישור האפשרות לכנס את ועדת הכנסת התקבל ברוב של 16 תומכים מול מתנגד אחד. מטרת ההצבעה נועדה למנוע עיכובים מצד הליכוד, לאחר שתוקם הוועדה בתקופת הבחירות. מוקדם יותר, חברי הכנסת של הליכוד וחלק מהח"כים של שאר סיעות הימין עזבו את הדיון, לאחר שטענו כי "הכל מכור מראש" והדיון מתקיים "שלא בסמכות".

לאחר אישור הבקשה, הוועדה המסדרת צפויה להתכנס היום פעם נוספת כדי להתחיל את ההליך להקמת ועדת הכנסת. בהצבעה על הקמת הוועדה דרוש רוב רגיל, ובמליאה צפויים חברי הכנסת לאשר את הרכב חברי הכנסת שיהיו חברים בה. אחרי הקמת הוועדה, על היו"ר שלה, ככל הנראה ח"כ אבי ניסנקורן, לבקש את אישור התכנסותה מיו"ר הכנסת, ואז, אן לא יהיו עיכובים נוספים, ייפתחו הדיונים על בקשת החסינות של נתניהו.

הועדה המסדרת בכנסת, 13 בינואר 2020. דוברות הכנסת, אתר רשמי
"תמוה שמבקשים חסינות ומתנגדים לדיונים עליה". ניסנקורן/אתר רשמי, דוברות הכנסת

בפתח הדיון אמר ניסנקורן כי "אנחנו מתכנסים כדי להתאים את הנוהל בכנסת לחוות הדעת של היועמ"ש לכנסת. אנחנו בימים שמחוייבים לממלכתיות ואני מקווה שזה יימשך כך. זה תמוה שמבקשים דיונים בחסינות וגם מתנגדים להקמת ועדת כנסת לקיום הדיונים עליה".

ח"כ שלמה קרעי מהליכוד קטע את דבריו ואמר כי "אנחנו מתנגדים לקרקס פוליטי". יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר, הוסיף כי "הדיון הזה הוא בניגוד לנהלי הכנסת. אני מבקש מחברי הקואליציה בדיון לא להשתתף בו עד שיישמעו הטענות המקדמיות שלנו". ניסנקורן פנה לחברי הכנסת של הליכוד בדיון ואמר כי הוא "מצפה שחברי הכנסת לא ינסו לחבל בדיונים עניינים, יעילים והוגנים בנושא החסינות".

הועדה המסדרת בכנסת, 13 בינואר 2020. דוברות הכנסת, אתר רשמי
"אתם תהיו חתומים על הפיכת הבית הזה לכלי פוליטי". הסערה בדיון, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת

היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד ארבל אסטרחן, אמרה כי "מיקי זוהר הגיש מכתב שהעלה טענות שונות על הדיון", ובין היתר התייחסה לטענתו כי יו"ר הכנסת לא נתן את אישורו לקיום הישיבה: "הוא נתן אישור".

זוהר התפרץ לדבריה ואמר: "אתם מקיימים דיון שלא בסמכות". אסטרחן אמרה כי ינון איפשר דיונים על בקשות חסינות, וזוהר שוב התפרץ לדבריה: "הוא (איל ינון) בניגוד עניינים". כשהמשיך לטעון כי אין אישור כתוב של אדלשטיין לקיום הדיון, ניסנקורן הוציא אותו מהדיון בגלל ההפרעות החוזרות והנשנות. ניסנקורן זעם: "לא אתן פה יד לסחבת או ללחצים על היו"ר, ניתן אישור לקיום הדיון. נקודה. הנושא מאחורינו".

הועדה המסדרת בכנסת, 13 בינואר 2020. דוברות הכנסת, אתר רשמי
הוועדה המסדרת, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת

אחרי שחזר לדיון, טען זוהר בפני חברי כחול לבן והסיעות מהשמאל כי "יש הסבר פסיכולוגי למה שקורה כאן. אתם הייתם הרבה שנים המיעוט, עכשיו אתם הרוב. זה קצת שיבש לכם את השכל. אתם לא רוצים שנתניהו יהיה ראש הממשלה, וזה בסדר. אתם תהיו חתומים לנצח על הפיכת הבית הזה לכלי פוליטי בתקופת פגרת בחירות".

לדבריו, "היום אתם הרוב, מחר אתם מיעוט וכל השינויים האלה יעמדו לרעתכם. זה משהו שיירשם בהיסטוריה. כל סיעות האופוזיציה הכריזו פה מראש מה יהיו התוצאות של דיוני החסינות הללו". בהמשך, חברי הכנסת של הליכוד וסיעות אחרות מהימין נטשו את הדיון.

רוב בכנסת נגד בקשת החסינות של נתניהו

במסגרת חוות הדעת שסיפק אתמול, טען יועמ"ש הכנסת כי אדלשטיין אינו יכול למנוע את כינוסה של הוועדה המסדרת לצורך קיום דיון בהקמת הוועדות הקבועות, לרבות ועדת הכנסת. חוות דעתו ניתנה לאחר שבית המשפט דחה את בקשת הליכוד למנוע את פרסומה.

לאחר מכן, אדלשטיין הצהיר כי הוא חולק על חוות הדעת של ינון, ומסר בהצהרה לתקשורת כי "בכל מה שתלוי בי - לא אתן יד להפיכת הכנסת לזירה של תעמולת בחירות. אם נשים בדיוני הוועדה מצלמות של תוכנית ריאליטי, הרייטינג יהיה בשמיים. בלי קשר לזהות מבקש החסינות, מגיע לו הליך הוגן".

בדבריו אתמול, אדלשטיין לא הצהיר במפורש כיצד ינהג, אך הדגיש כי "לא יזרז ולא יעכב את הדיונים" וימסור את החלטתו בהמשך. לדבריו, "בכל מה שתלוי בי אני לא מתכוון לתת יד להליך המזוהם שמתנהל כאן. אפילו אנחנו עוד לא יודעים את כל הסוגיות המשפטיות".

ישיבת ממשלה, 12 בינואר 2020. ידיעות אחרונות, אלכס קולומויסקי, אתר רשמי
רוב בכנסת נגד בקשת החסינות שלו. נתניהו/אתר רשמי, ידיעות אחרונות, אלכס קולומויסקי

בהצהרתו הוא אף תקף את מפלגת כחול לבן בעקבות ההליך, וטען כי הוא נתון לקמפיין אגרסיבי המתנהל נגדו. "אנשים שעד כה לא ידעו לבטא את המילה 'ממלכתיות' מסבירים לי עכשיו שאני מונע מהליכים פוליטיים. במקרים רבים נעשה שימוש בביטויים שנשמעו כמו ציטוט ישיר מסרטי מאפיה".

החוק קובע כי הוועדה לא תערוך הצבעה על מתן או סיכול חסינות לפני שהשמיע הח"כ המבקש, כמו גם היועץ המשפטי לממשלה, את עמדתם, ככל שביקשו זאת. אם הבקשה של נתניהו תידחה ברוב קולות של חברי ועדת הכנסת, היועמ"ש יוכל להגיש לאלתר את כתב האישום לבית המשפט, ומשפטו של נתניהו יחל בהקדם.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, 12 בינואר 2020. ראובן קסטרו
יועמ"ש הכנסת קבע כי אין בסמכותו למנוע את הדיונים בנושא. אדלשטיין/ראובן קסטרו

לעומת זאת, אם הבקשה תאושר בוועדת הכנסת, הרי שתתקיים הצבעה נוספת במליאה שבה גם נדרש רוב לאישורה. אם הבקשה אושרה לאחר מכן גם במליאה, על הכנסת להעניק לח"כ חסינות מהעמדה לדין. אם הבקשה נדחתה במליאה, הח"כ לא יקבל חסינות אף שזו אושרה קודם בוועדה, ויוגש נגדו כתב אישום לאלתר.

במקרה של נתניהו, אם הבקשה תעלה להצבעה בוועדה קודם הבחירות, חבריה צפויים לדחות אותה, שכן יש לעמדה זו רוב, והיא כוללת את חברי כחול לבן, ישראל ביתנו, הרשימה המשותפת, העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי.

(עדכון ראשון: 10:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully