וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרב בין ארדן למשטרה: קצינים קיבלו פטור מפוליגרף, השר פנה ליועמ"ש

15.1.2020 / 9:25

בשל נסיבות רפואיות, עשרות קצינים בכירים לא עברו את הבדיקה לאחר שקיבלו פטור מרופא משטרתי. ארדן ביקש להעביר פרטיהם ולמנות רופא חיצוני לארגון ובמשטרה סירבו בטענה ש"מדובר במידע רפואי אישי ורגיש". השר פנה ליועמ"ש במכתב שיחייב מסירתם. המשטרה: עיסוק אובססיבי

עריכה: טל רזניק

(בווידאו: טקס חנוכת מרכז שרות משולב של המשטרה בצור באהר בנוכחות גלעד ארדן)

קצינים בכירים במשטרה קיבלו פטור מביצוע בדיקת פוליגרף בשל סיבות רפואיות, מה שגרר מחלוקת נוספת בין השר לביטחון הפנים גלעד ארדן לבין משטרת ישראל על סוגיית הפוליגרף שעוברים קצינים בדרגות בכירות במשטרה.

במכתב ששלח עו"ד יואל הדר, היועץ המשפטי של המשרד לביטחון פנים ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, נכתב כי מנתוני המשטרה עולה ש-11% מהקצינים הבכירים בדרגת תת ניצב וניצב וכן 7% מכלל הקצינים בדרגת סגן ניצב וניצב משנה, לא עברו בדיקת פוליגרף כלל בשל קבלת פטור רפואי, שניתן על ידי רופא משטרתי.

פתיחת מש"מ(מרכז שירות משולב) צור באהר, 
במעמד השר לבטחון פנים, ח"כ גלעד ארדן, מ"מ המפכ"ל, רב ניצב מוטי כהן, ממ"ז ירושלים, ניצב דורון ידיד ור' העיר ירושלים, מר משה ליאון. 12 בינואר 2020. דוברות משטרת ישראל
ביקש כי הרופא המעניק את הפטור יהיה חיצוני למשטרה. ארדן, השבוע/דוברות משטרת ישראל

באמצעות חוות דעת משפטית שגיבשו במשרד לביטחון הפנים, ביקש ארדן לקבל לידיו את הסיבה הרפואית בגינה קיבלו הקצינים פטור. "לאור האינטרס הציבורי המובהק, אין מניעה משפטית להעביר לידי השר ארדן מידע רלוונטי לגבי עילת הפטור מפוליגרף לקצינים בכירים". במשטרה לעומת זאת סירבו לבקשתו של ארדן להעביר פרטים רפואיים של הקצינים. במכתבו של עו"ד הדר ליועמ"ש כתב כי "גורמי המשטרה חולקים על חוות דעת זו ולעמדתם אין הצדקה או עילה חוקית להעביר מידע רפואי אישי לגורם מיניסטריאלי שממילא אינו מומחה בתחום".

כחלק מתהליך הסקת המסקנות, ביקש השר ארדן כי מעתה, הרופא שייתן את הפטור מבדיקת הפוליגרף יהיה חיצוני, שאינו כפוף למשטרה. בתגובה לכך, במשטרה הציעו כי תוקם ועדה רפואית מיוחדת בהשתתפות הקרפ"ר ורופא חיצוני, מומחה בתחום הרלוונטי, שיחדיו יחליטו האם להעניק פטור מפוליגרף.

עוד בוואלה!

ארדן: יש להקפיא את מינוי המפכ"ל ונציב שב"ס עד לאחר הבחירות

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכתבו של ארדן ליועמ"ש/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
פוליגרף. GettyImages
ביקורות על היקף בדיקות הפוליגרף שנדרשים קציני המשטרה לעבור. פוליגרף/GettyImages

במשרד לביטחון הפנים דחו את הצעת המשטרה ופנו ליועמ"ש שיגבש חוות דעת שתחייב את משטרת ישראל להעביר לארדן את הסיבה הרפואית שבגינה התקבל פטור מבדיקת פוליגרף. "כל מתגייס למשטרה חותם על טופס ויתור סודיות רפואית, במסגרתו הוא אף מסמיך את גורמי המשטרה למסור מידע רפואי לגביו לגורמים הרלוונטיים, כשבמקרה הזה הגורם הרלוונטי הוא השר".

במשטרת ישראל, בניגוד לשב"ס, צה"ל שב"כ והמוסד, נדרשים קציני המשטרה לעבור בדיקות פוליגרף שכוללות עשרות שאלות, חלקן נוגעות בחייהם האישיים של הנבדקים. לא אחת עלתה ביקורת על כך שרק קציני המשטרה הבכירים נדרשים לעבור בדיקות מחמירות בזמן שבגופים אחרים לא מתבצעות בדיקות פוליגרף בהיקפים הללו.

משטרת ישראל: "עיסוק אובססיבי"

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "אנו דוחים בכל תוקף את העיסוק האובססיבי והמתמשך בבדיקות הפוליגרף התעסוקתי של הקצונה הבכירה בארגון. משטרת ישראל היא הגוף היחידי שמקיים מדיניות של בדיקת פוליגרף תעסוקתי בקרב בכיריו, ואין אף גוף אחר, הן בקרב גופי הביטחון והאכיפה במדינת ישראל שביצע צעדים דומים בכדי להבטיח את טוהר המידות בין שורותיו".

עוד נכתב בתגובה כי "אין בכוונתו להתייחס כלל לסיבות שבגינן ניתן פטור מהבדיקה על רקע רפואי, שכן מדובר במידע רפואי אישי רגיש הנשמר תחת סודיות רפואית שאין לחשוף אותו לשום גורם. למותר לציין שגם במקרים חריגים אלו הפטור ניתן אך ורק לאחר שהקצינים עברו את כל יתר ההליך התעסוקתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully