וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שיפוץ ממושך: מצרים פתחה מחדש את בית הכנסת העתיק באלכסנדריה

בית הכנסת שנבנה לראשונה במאה ה-14 שופץ במסגרת פרויקט של א-סיסי שמטרתו לקדם את המורשת התרבותית המגוונת של מצרים כדי להחיות את תחום התיירות. בית הכנסת שימש את הקהילה היהודית בת 40 אלף האנשים שחיו בעיר. "זו הכרה ביהודי מצרים שהוזנחו למעלה משישים שנה"

-מצרים פתחה מחדש את בית הכנסת העתיק באלכסנדריה/mhkuo: ruhyrx

מצרים חשפה אתמול (שישי) בית כנסת מהמאה ה-14 ששופץ לאחרונה באלכסנדריה, כחלק מהדחיפה לשווק את המורשת התרבותית העשירה במדינה. בית הכנסת אליהו הנביא, המתפאר בחלונות ויטראז' ירוקים וסגולים ועמודי שיש גדולים, נבנה במתכונתו הנוכחית בשנת 1850 על ידי אדריכל איטלקי, על גבי המבנה המקורי משנת 1354. בית הכנסת נבנה מחדש לאחר שהופצץ במהלך פלישת נפוליאון בונפרטה למצרים בשנת 1798.

בשיתוף הצבא המצרי, פיקח משרד העתיקות במצרים על השיפוץ שעלה כ-4 מיליון דולרים ונמשך יותר משלוש שנים, לאחר שגג המבנה וגרם מדרגות בו התמוטטו בשנת 2016.

יולנדה מזרחי, יהודיה מבוגרת שנולדה וגדלה באלכסנדריה ישבה באחד מספסלי העץ האחוריים ונראתה מרוצה מהתקדמות עבודות השימור. "אלמלא א-סיסי, זה מעולם לא היה קורה. הרבה דברים השתנו מאז שהוא השתלט על המדינה", אמרה מזרחי לסוכנות הידיעות AFP.

מצרים פתחה מחדש את בית הכנסת העתיק באלכסנדריה, 11 בינואר 2020. רויטרס
"זו הכרה ביהודי מצרים". בית הכנסת באלכסנדריה, אתמול/רויטרס

בשנת 2018, א-סיסי הגדיר את שמירת מקומות הפולחן ליהודי מצרים ונוצרים קופטים בעדיפות עליונה של ממשלתו. העיר אלכסנדריה, ששוכנת לחופי הים התיכון, הייתה בעבר ביתם של כ-40 אלף יהודים, אך כיום מתגוררים במצרים אזרחים יהודים בודדים בלבד. הקהילה היהודית של המדינה הערבית ברחה או גורשה במהלך שנות החמישים ולאחר הקמת ישראל ב-1948.

עבור מזרחי, בית הכנסת מהווה מקום נוסטלגי שבו נהגה להשתתף בתפילות כילדה, והיה מרחב התכנסות משותף למיעוט היהודי באלכסנדריה. היא קיוותה כי פתיחת בית הכנסת לציבור תדרבן יהודים אחרים מרחבי העולם לבקר בו. "יש לי קרובי משפחה שעזבו לצרפת, איטליה וישראל והם היו רוצים לבקר עכשיו בבית הכנסת", הוסיפה.

עוד בוואלה!

מלחמה או שלום: הקרב המשולש על הנילוס

לכתבה המלאה
מצרים פתחה מחדש את בית הכנסת העתיק באלכסנדריה, 11 בינואר 2020. רויטרס
העיר אלכסנדריה הייתה בעבר ביתם של כ-40,000 יהודים. ההכנות לפתיחת בית הכנסת/רויטרס
מצרים פתחה מחדש את בית הכנסת העתיק באלכסנדריה, 11 בינואר 2020. רויטרס
המבנה המקורי משנת 1354. בית הכנסת באלכסנדריה, אתמול/רויטרס

בית הכנסת נסגר בשנת 2012 מסיבות ביטחוניות, בעקבות המהפכה שנערכה שנה קודם לכן, ועליית האחים המוסלמים ומוחמד מורסי לשלטון במדינה. מאז שהתחלף השלטון של מורסי, ניסתה מצרים לקדם את המורשת התרבותית שלה כדי להחיות את תחום התיירות, שנפגע קשות מחוסר הביטחון הפוליטי ומתקפות הטרור במדינה.

מגדה הרון, ממנהיגי הקהילה היהודית המצרית ההולכת ומתמעטת בקהיר, חנקה את הדמעות לאחר הטקס. "זו הכרה ביהודי מצרים שהוזנחו למעלה משישים שנה", אמרה ל- AFP. "זו הכרה בכך שתמיד היינו כאן ושתרמנו להרבה דברים בדיוק כמו כל מצרי אחר", אמר הרון.

מצרים פתחה מחדש את בית הכנסת העתיק באלכסנדריה, 11 בינואר 2020. רויטרס
הפתיחה החגיגית. בית הכנסת באלכסנדריה, אתמול/רויטרס
מצרים פתחה מחדש את בית הכנסת העתיק באלכסנדריה, 11 בינואר 2020. רויטרס
חזית בית הכנסת באלכסנדריה, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully