וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורשע, טעם מהחופש ושב לכלא: סיפורו של "זקן האסירים הסורים"

10.1.2020 / 16:16

בשנת 1985 סדקי אל-מקת וחבריו ל"חוליית מג'דל שמס" נידונו ל-27 שנות מאסר בגין עבירות ביטחוניות. עם שחרורו שב לביתו ברמת הגולן והחל להעביר לחיזבאללה ולסוריה תמונות על פעילות צה"ל. כעבור זמן קצר חזר שוב לכלא, אך המחווה המדינית המתיקה את עונשו והוא יצא לחופשי

צילום: יניר יגנה

סדקי אל-מקת ששוחרר היום (שישי) מכלא קציעות בילה מרבית שנות חייו כאסיר ביטחוני בבתי כלא ישראליים. זאת במסגרת מחווה מדינית בעקבות השבת גופתו של זכריה באומל, אחד מנעדרי קרב סולטאן יעקוב. בהיותו בן 18 הורשע אל-מקת, היום בן 53, בשורה של עבירות ביטחוניות, לאחר שנעצר ביחד עם עוד תשעה מחבריו מהיישוב הדרוזי מג'דל שמס שבצפון רמת הגולן.

"המחתרת ממג'דל שמס" כונתה החבורה שנעצרה לקראת סוף שנת 1985. ארבע שנים קודם לכן החליטה ממשלת ישראל וחוקק את חוק רמת הגולן ולהחיל ריבונות על רמת הגולן. צעד זה עורר אז גל מחאה נוכח ניסיון הממשלה לכפות קבלת תעודות זהות ישראליות על תושבי ארבעת היישובים הדרוזיים בצפון הגולן.

אל-מקת וחבריו לקחו את ההתנגדות לישראל עוד כמה צעדים רחוק מדי ובחודש יוני 1984 החליטו אל-מקת ושלושה נוספים, בני 18 ו-19 להתחיל לפעול נגד מדינת ישראל. הארבעה הצליחו לחדור למצבור תחמושת שנמצא בתוך ישוב ברמת הגולן וגנבו מתוכו רימוני יד, רימוני עשן וגז. אחר כך גייסו עוד כמה צעירים מהיישוב ואיתם הכינו בקבוקי תבערה שהושלכו על בניין המועצה המקומית ביישוב. אל-מקת וחבריו גם הצליחו להוציא מוקשים משדות מוקשים של צה"ל ופיזרו אותם על דרכי עפר בהן נעו כוחות צה"ל.

האסיר לשעבר סדקי אל-מקת, ששוחרר כמחווה על החזרת גופתו של זכריה באומל בקרב סולטן יעקוב, מונף עם דגלי סוריה לאחר שיחרורו. 10 בינואר 2020.. AP
קבלת הפנים לאל-מקת לאחר שחרורו/AP

בכתב האישום שהוגש נגדם בחודש נובמבר 1985 נטען עוד כי התכוונו ליצור קשר עם המודיעין הסורי על מנת להעביר לו מידע על תנועות של כוחות צה"ל ברמת הגולן. עוד נטען נגדם כי יצרו קשר עם ארגוני מחבלים בניסיון לקבל מהם נשק ולשתף איתם פעולה בביצוע פיגועים.

בתום שישה חודשים בהם נמשך המשפט בבית דין צבאי הורשעו שמונה מחברי החוליה. על אל-מקת ושלושת שותפיו להקמת המחתרת הוטלו 27 שנות מאסר. אב בית הדין ציין את דבקותם ונחישותם לבצע פעולות טרור.

עוד בוואלה!

גל ההדף טרם חלף: חיסול סולימאני נכנס למחזור הדם של המזרח התיכון

לכתבה המלאה
ידיעת מעריב על מעצרם של 10 מחבלים ממג'דל שמס 1985. אתר רשמי
שמונה מחברי החוליה הורשעו, 1985/אתר רשמי

אחרי 27 שנות מאסר שב אל-מקת למג'דל שמס, אבל הספיק ליהנות מהחופש זמן קצר ביותר; בתחילת שנת 2015 נעצר בחשד שהעביר לחיזבאללה ולסוריה תמונות ומידע על פעילות צה"ל בגולן. כתב האישום שהוגש נגדו ייחס לו עבירות של ריגול חמור, סיוע לאויב במלחמה, מגע עם סוכן חוץ, ריגול, תמיכה בארגון טרור וקשירת קשר לביצוע פשע.

על פי כתב האישום הוא עקב אחרי תנועות צה"ל בגבול עם סוריה, בין השאר בניסיון לתעד סיוע ישראלי לכוחות המורדים בסוריה. עוד נכתב בכתב האישום כי הוא צילם סרטון המתעד מיקומו של בית חולים שדה, שישראל הקימה בתוך מוצב צבאי באזור מעבר קוניטרה. "הנאשם תיאר במהלך הסרטון כי הוקם בנוסף חמ"ל משותף לצה"ל, לאו"ם ולכוחות המורדים ומתקיימת תקשורת על בסיס יום יומי בין הגורמים הנ"ל ונערכות פגישות בין חיילי צה"ל לבין המורדים", נכתב. "הנאשם הוסיף ותיאר כי לאורך הגבול קיימים מספר פתחים דרכם מעביר צה"ל סיוע של אמל"ח וציוד לכוחות המורדים, ובנקודות נוספות, הקרובות לגדר הגבול, מאפשר צה"ל למורדים לירות לכיוון סוריה בסמיכות למוצבי צה"ל". עוד באותו היום הוא פרסם את הסרטון בעמוד הפייסבוק שלו.

ברכות לנסראללה

על פי כתב האישום, אל-מקת גם פרסם בפייסבוק את מיקום נפילות הרקטות מסוריה לישראל ב-27 בינואר 2015. כן נטען נגדו כי העניק ריאיון טלפוני לערוץ "אל-אחבריה א-סוריה" בתחילתו בירך ברכות חמות את חיזבאללה ומנהיגו חסן נסראללה. במהלך הריאיון סיפר הנאשם כי צה"ל מגיש סיוע משמעותי לכוחות המורדים בסוריה ומגייס סוכנים בקרבם.

מידע כזה גם העביר לראש לשכתו והיועץ הראשי לעניינים ביטחוניים של נשיא סוריה. במידע שהעביר טען כי קצין ישראלי נפגש עם תושבי רמת הגולן והודיע להם כי בתוך חודש ישראל תהיה מוכנה לכיבוש הכפר הסורי חדר. הוא מסר לראש הלשכה של הנשיא את שמות התושבים שנפגשו עם הקצין הישראלי ועדכן כי הגורם הישראלי ביקש מהם שיצרו קשר עם השיחים בחדר על מנת לסכם כי לא יתקוממו נגד ישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זהות הפצועים הסורים נחשפו/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנוסף, אל-מקת פרסם בעמוד הפייסבוק תמונות שחשפו את זהותם של הפצועים הסורים שהיו מאושפזים באותה העת בבית החולים זיו בצפת. תחת פניהם החשופות הוא כתב: "תמונות חדשות ובלעדיות של אחת מכנופיות הפשע הפצועות שפונות לטיפול בבית החולים בצפת שבצפון אדמת פלסטין הכבושה".

במקרה אחר, העלה תמונה שבה תועד חייל צה"ל כשהוא שומר על חדר שבו אושפז פצוע סורי. אל-מקת ציין את שם הפצוע וכתב: "תמונה של פושע טרוריסט מדרעא שפונה לטיפול בבית החולים בצפת שבצפון פלסטין הכבושה וגם תמונה של חייל ישראלי שעומד על המשמר כדי להגן עליו". בסטטוסים שהעלה כינה אל-מקת את הפצועים המאושפזים בישראל "בוגדים" ו"משתפי פעולה של הישות הציונית".

על אל-מקת נגזרו 14 שנות מאסר, אולם לפני חודשיים החלו להתפרסם ידיעות על כך שישראל מוכנה לשחרר אותו, בתנאי שיעבור לסוריה. אל-מקת התנגד לתנאי זה והיום שוחרר ושב למג'דל שמס. "רצון הסורים ניצח את כוחנות הכיבוש ואני שוחררתי ללא שום תנאים", אמר אל-מקת הבוקר כשיצא מבית הסוהר קציעות. לאחר שבירך את נשיא סוריה וצבאה הוסיף "מגיע לו להיות גאה ברגע הזה, הוא וכל העם הסורי".

האסיר סדקי אל-מקת משתחרר מהכלא הישראלי, 10 בינואר 2020. באדיבות אתר panet.co.il, אתר רשמי
אל-מקת משתחרר מהכלא, היום/אתר רשמי, באדיבות אתר panet.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully