וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאור העיכובים: דוד ביטן מוותר על מינויו לתיק החקלאות

לאחר שורה של עיכובים משפטיים בסוגיית מינוי שרים בממשלת מעבר, הודיע הח"כ מהליכוד כי הוא מוותר על המינוי כשר החקלאות. החלטת נתניהו למנותו ספגה ביקורת בשל המלצת משטרה להגיש נגדו כתב אישום בגין שוחד. ביטן: "הגענו לנקודה שמעקרת את המינוי מתוכן"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: טל רזניק

ח"כ דוד ביטן (הליכוד), הודיע הבוקר (שישי) כי בשל הביקרות שהביע בג"ץ על מינוי השרים בממשלת המעבר, הוא מוותר על מינוי כשר החקלאות. "בעקבות ההשהייה במינוי השרים החלטתי לוותר על המינוי לשר החקלאות. חבל שמינוי שהיה צריך להתבצע לפני שנתיים נדחה כל הזמן באמתלות שונות עד שהגענו לנקודה שמעקרת אותו מתוכן".

נתניהו הודיע על מינויו של ביטן לתיק החקלאות במסגרת סבב המינויים שעליו הכריז השבוע, אך מאז חלו שורה של עיכובים. כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, דרש להביא את המינוי לדיון בממשלה, ולא להתספק במשאל טלפוני כנהוג, כדי שהשרים יעמדו על הקשיים המשפטיים שבמינוי ביטן, החשוד בשורה של עבירות שוחד.

לדברי גורמים המעורבים בנושא, מנדלבליט חשב שעדיף לא להסתפק בהצבעה טלפונית טכנית ולקיים דיון בממשלה כדי שכל השיקולים והקשיים שעשויים להתעורר לאור הביקורת הציבורית על המינוי של ביטן למרות המלצת משטרה להגיש נגדו כתב אישום, יילקחו בחשבון לפני ההצבעה על המינוי.

ח"כ דוד ביטן בהכנות לקראת כנס חירום של הליכוד נגד ממשלת מיעוט בתמיכת המפלגות הערביות, גני התערוכה, תל אביב 17 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
"הגענו לנקודה שמעקרת את המינוי מתוכן", ביטן/ראובן קסטרו

בתחילת השבוע הודיע ראש הממשלה על סבב מינויים בקרב שרי הממשלה, לאחר שנאלץ להתפטר מהתיקים עם הגשת כתבי האישום נגדו בהתאם להלכה שקבע בית המשפט בעליון, בנוגע לשרים אריה דרעי ורפאל פנחסי. ח"כ ציפי חוטובולי קיבלה מינוי לתיק התפוצות, סגן שר האוצר איציק כהן משס ימונה לשר השיכון, והשרה יפעת שאשא ביטון, שכיהנה עד כה במשרד השיכון, תעבור לתיק הרווחה. עם זאת, שופטי בג"ץ ביקרו את היקף המינויים של השרים, כמו גם רמיזתם כי הם עשויים להיפסל - ובכך העדיפו השופטים את פרשנותו של יועמ"ש הכנסת, אייל ינון, על פני זו של מנדלבליט - שסבר שלממשלת המעבר יש חופש פעולה רב יותר. לאור זאת, לשכת ראש הממשלה החליטה לדחות את הדיון בדבר המינויים בממשלה למועד לא ידוע.

"בשונה מממשלה הזוכה לאמון הכנסת שמוענק לה חופש פעולה ניכר בכל הנוגע למינוי שרים, על ממשלת מעבר להימנע מביצוע שינויים בהרכבה, מקום שבו הדבר אינו דרוש לשם הבטחת תפקודה התקין", נכתב בפסק הדין. "בהקשר זה יש להבחין בין מצבים שבהם מתעורר צורך - כדוגמת הצורך להחליף שר שהתפטר מהממשלה או שנפטר חלילה - ובין מצבים שאין בהם חשש להיווצרותו של 'חלל שלטוני' - למשל, כאשר הממשלה שואפת לשנות את חלוקת התפקידים בין השרים המכהנים או לצרף שר חדש במקום שר המוסיף לכהן כחבר בממשלה בתפקיד שר אחר".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 5 בינואר 2020. עמית שאבי, פול צלמים
הכריז על סבב מינויים לאור התפטרותו מהתיקים. נתניהו/פול צלמים, עמית שאבי

בתנועה לאיכות השלטון בירכו על הודעתו של ביטן ומסרו כי נהג נכון כשוויתר על המינוי." איש ציבור שנחשד בפלילים צריך לפנות את מקומו וללכת להילחם על חפותו". עוד אמרו כי "התנועה קוראת ליועמ"ש למצות את הדין באופן המהיר ביותר שניתן, כדי להימנע מהימשכות ההליכים שגורמת לעינוי דין עבור הנחקר. זה לא הגון לא כלפי הציבור ולא כלפי ח"כ ביטן עצמו".

בתגובה לכך, טען ביטן כי "לצערי, חזקת החפות כבר לא קיימת עבור אנשי ציבור. חייבים לזכור שדמוקרטיה לא יכולה להתקיים ללא זכויות המגנות על הפרט, גם אם הוא נחקר".

במחנה הדמוקרטי התייחסו גם הם לוויתור ביטן על תיק החקלאות, ואמרו כי "טוב שביטן הבין כי אדם שעומדים נגדו 12 אישומים בשוחד לא יכול להיות שר. עכשיו תור נתניהו ללמוד ולהפנים שראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום לא יכול להיות ראש ממשלה. עברו את ביטן, נעבור גם את נתניהו".

עם הודעת ביטן, בהתאחדות חקלאי ישראל קראו לנתניהו למצוא לו במהרה מחליף וטענו כי "החקלאות לא יכולה להפוך להיות כלי במשחק הפוליטי של ממשלות ישראל. אנו קוראים לראש הממשלה למנות בדחיפות שר חקלאות במשרה מלאה שיקדיש את כל כולו להצלת וחיזוק החקלאות הישראלית. כי בלי חקלאות אין ציונות".

היעומ"ש אביחי מנדלבליט, במהלך כנס משפט באוניברסיטת חיפה 5 בינואר 2019. שלומי גבאי
דרש להביא את מינוי ביטן לדיון בממשלה. מנדלבליט/שלומי גבאי

ביטן חשוד בעבירות שוחד בפרשת השחיתות בעיריית ראשון לציון, ובמרץ שנה שעברה הודיעה המשטרה כי נמצאה תשתית ראייתית להעמדתו לדין. הפרשה עוסקת בחשד כי בין השנים 2017-2011 קיבלו ביטן, ודמויות ציבוריות נוספות טובות הנאה מגורמים פרטיים, ובתמורה פעלו לקידום האינטרסים של אותם גורמים, ביניהם של חברת דניה סיבוס והמנכ"ל רונן גינזבורג, רשת כלבו מזון, יזמי נדל"ן וקבלנים. נגד ביטן נמצאה תשתית ראייתית ב-12 מהפרשיות שנחקרו בתיק המדובר 1803. יחד עם שאר המעורבים הם חשודים בעבירות של שוחד, הלבנת הון, קבלת דבר במרמה והפרת אמונים ועבירות מס.

(עדכון ראשון: 10:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully