וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסראללה על חיסול סולימאני: תחילתו של שלב חדש עבור האזור כולו

מזכ"ל חיזבאללה נושא דברים בעקבות התקיפה האמריקנית, שבה נהרג בעל בריתו הקרוב. "הוא הגשים את מטרתו ומת מות קודשים". לדבריו, "ישראל לא העזה לחסל את סולימאני לבדה"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה אמר היום (ראשון) כי חיסולו של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני, מהווה "תחילתו של שלב חדש עבור האזור כולו". סולימאני היה בעל ברית קרוב של נסראללה, שנאם כשמאחוריו הופיעו תמונתו ותמונתו של בכיר המיליציות השיעיות בעיראק, אבו מהדי אל-מוהנדס, שנהרג גם כן בתקיפה האמריקנית ביום שישי.

"תאריך ההתנקשות בסולימאני הוא נקודת מפנה בהיסטוריה של האזור כולו, לא רק עבור איראן או עיראק", אמר נסראללה. "זאת התחלה חדשה". לדבריו, הגנרל האיראני, שהיה אחראי על הקשר בין משמרות המהפכה לבין בעלי בריתה של איראן באזור, "הגשים את מטרתו ומת מות קודשים". לדבריו, גם אל-מוהנדס היה חפץ בכך.

הוא אמר כי "עונש הולם" על חיסול סולימאני יהיה סיום הנוכחות הצבאית של ארצות הברית באזור, וכי הצבא האמריקני "ישלם את המחיר". הוא אמר כי האחריות לתגובה לא מוטלת רק על איראן, אלא על "ציר ההתנגדות" כולו. הוא הדגיש כי "אין לגעת" באזרחים אמריקנים, משום שזה ישרת את האג'נדה של טראמפ.

הוא אמר כי "ההתנגדות העיראקית" - כינוי למיליציות השיעיות הפרו-איראניות - לא יאפשרו לחייל אמריקני אחד להישאר בעיראק. במקביל, המליץ ראש ממשלת עיראק עאדיל עבד אל-מהדי בדיון חירום בפרלמנט על הוצאת הכוחות הזרים מהמדינה בעקבות חיסול סולימאני ואל-מוהנדס. הפרלמנט הצביע בעד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
סופד לחבריו הקרובים. נסראללה, היום/מערכת וואלה, צילום מסך

נסראללה, בנאום שנשא בפני תומכי הארגון במעוזו בביירות, פנה לבני משפחתו של סולימאני, שביקשו מארגונו לנקום על החיסול: "אביכם השיג את התקוות הגדולות שלו. אנחנו לא מובסים, כשאנחנו מנצחים אנחנו מנצחים וכשאנחנו מתים כשהידים אנחנו מנצחים. ולכן - אי אפשר להביס אותנו".

מזכ"ל חיזבאללה סיפר כי סולימאני ביקר אותו בביירות ביום רביעי האחרון. "הוא אמר שזו 'התחלת שנה טובה כשהשנה שלי מתחילה בפגישה איתך'. הזהרתי אותו בעבר שהוא מטרה, והוא צחק", אמר נסראללה. הוא טען כי ישראל "לא העזה" לחסל את סולימאני לבדה, כשהייתה יכולה לעשות זאת בסוריה.

הוא אמר כי החיסול האמריקני, שעליו הורה נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הוא "פשע". לדבריו, "הפשע הזה בוצע בצורה כה חצופה וגלויה" בשל ניסיונות כושלים קודמים להתנקש בחייו של סולימאני. הוא ציין את הטענות של הרשויות באיראן בשנה שעברה על כך מזימה אמריקנית וישראלית להתנקש בחייו של מפקד כוח קודס בכרמאן, עיר הולדתו.

ברקע הבחירות לנשיאות ארצות הברית הזהיר נסראללה כי "כשארונות הקבורה של חיילים וקצינים אמריקנים יישלחו לארצות הברית, טראמפ והממשל שלו יבינו שהם באמת איבדו את האזור ויפסידו בבחירות". הוא הוסיף כי גישה כזאת תכריח את וושינגטון לסגת מהמזרח התיכון "מושפלת, מובסת ומאוימת... כפי שעזבה בעבר".

עוד בוואלה!

רבים באיראן זועמים על חיסול סולימאני, אך חוששים ממלחמה עם ארה"ב

לכתבה המלאה
מוכניות חולפות על פני שילוט בדמותו של קאסם סולימאני בביירות, לבנון 5 בינואר 2019. רויטרס
שלטי חוצות לזכרו של סולימאני בביירות, היום/רויטרס

טראמפ אמר כי סולימאני תכנן מתקפות נגד כוחות צבא ודיפלומטים אמריקנים בטווח הזמן המידי, אך מבקריו הדמוקרטים, בהם המועמדים בפריימריז ליצוג המפלגה בבחירות בנובמבר, טוענים כי הייתה זו פעולה פזיזה שעלולה להוביל למלחמה. חלק מציינים כי החיסול נועד להסיט את העניין מהליך ההדחה .נגד הנשיא במסגרת פרשת אוקראינה-גייט, שטרם ידוע מתי יגיע לפתחו של הסנאט.כמה גורמים אמריקניים הטילו ספק בהצדקה לחיסול סולימאני, ואמרו כי המידע על כך שהוא עומד להוציא לפועל תכנית נרחבת היה לא ודאי. 

עם זאת, שר החוץ מייק פומפאו, שלפי הדיווחים דחף לחיסול, אמר היום כי המודיעין על סולימאני היה ברור.

תומכי חסן נסראללה, ממתינים לנאומו ביירות 5 בינואר 2019. AP
תומכי נסראללה בלבנון, הערב/AP

התקיפה האמריקנית, המהלך הדרמטי ביותר של ארצות הברית במזרח התיכון מאז הפלישה לעיראק ב-2003, הביאה לשיא את המתיחות ביןשתי האויבות הוותיקות, שעולה בהדרגה מאז פרש נשיא ארצות הברית מהסכם הגרעין ב-2018. עד השבוע שעבר, הוא נמנע מלהגיב צבאית נגד שורת פרובוקציות שיוחסו לאיראן מאז חודש מאי, בהן פיצוץ מכליות נפט במפרץ הפרסי, הפלת מל"ט אמריקני ותקיפת מתקני הנפט בערב הסעודית.

(עדכון ראשון: 15:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully