וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בארון עטוף בדגל: גופתו של סולימאני הובאה לאיראן

המונים התאספו בעיר אהוואז שבדרום-מערב המדינה, עם הגעת הארון מעיראק. אלפי מתאבלים לבושים שחורים צעדו ברחבי העיר, בזמן שהמחוקקים בפרלמנט צעקו "מוות לאמריקה". יועץ בכיר של חמינאי: "התגובה תהיה נגד אתרים צבאיים"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

גופתו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני, שחוסל בתקיפה אמריקנית בבגדאד ביום שישי, הגיעה היום (ראשון) לאיראן - כך דיווחו כלי תקשורת במדינה. גופתו הוטסה לעיר אהווז שבדרום-מערב המדינה, אחרי מסע ההלוויה שלו בעיראק אתמול, בהשתתפות עשרות אלפי אנשים, שצעקו "מוות לאמריקה". גם גופתו של אבו מהדי אל-מוהנדס, מנהיג המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק, הובאה לעיר.

בסרטון שפורסם באיראן נראה ארון עטוף בדגל המדינה מורד מטוס לקול תזמורת צבאית, ואלפי מתאבלים לבושים בשחור צעדו ברחבי העיר. בטלוויזיה הממלכתית נראו גברים ונשים בוכים ומכים את חזיהם לצלילי קריאות שיעיות. הם הצטופפו ברחובות מרכז אהוואז, שבה חיים כ-1.3 מיליון תושבים. "קהל אדיר נמצא בטקס", נאמר בטלוויזיה הממלכתית, שתיארה את הממשתפים בתור ילדים, נערים, קרובי משפחה, ותיקי צבא, משפחות הרוגי המלחמה עם עיראק

בפרלמנט בטהראן, התכנסו המחוקקים לדיון ראשון מאז החיסול וצעקו "מוות לאמריקה". בעיראק, רבים, כולל מתנגדיו של סולימאני, הביעו זעם על המתקפה של וושינגטון על אדמת המדינה שעלולה לגרור את המדינה למלחמה חדשה. הפרלמנט אמור לקיים דיון על חוק שיקרא לממשלה לדרוש מארצות הברית לסלק את כוחותיה - כ-5,000 חיילים - מהמדינה. עם זאת, תומכי המהלך ככל הנראה לא יצליחו להעביר אותה לאור העובדה שמחוקקים כורדים, סונים ושיעים המתנגדים לאיראן צפויים להחרים את הדיון שבו צריכים להיות נוכחים לפחות 165 מחוקקים.

גופתו של קאסם סולימאני מורדת ממטוס בעיר אהוואז, איראן, 5 בינואר 2020. AFP, GettyImages
גופתו של קאסם סולימאני מורדת ממטוס בעיר אהוואז, היום/GettyImages, AFP

בנוסף לשרידיהם של סולימאני ואל-מוהנדס, הושבו גם אלו של חמישה איראנים נוספים, אנשי משמרות המפכה, שנהרגו גם כן בתקיפה האמריקנית. בהמשך השרידים יגיעו לבירה טהראן, ומחר יישא עליהם תפילה המנהיג העליון עלי חמינאי באוניברסיטת טהראן. בהמשך יתקיים טקס בכיכר אזאדי, וביום שלישי שרידיו של סולימאני יגיעו לעיר הקודש קום. קבורתו הסופית תהיה באותו היום, בעיר הולדתו כרמאן.

חמינאי הבטיח לנקום בעוצמה על חיסולו של מי שהיה אחראי על פעילות משמרות המהפכה מעבר לגבולות המדינה, אך נשיא ארצות הברית דונלד הזהיר הלילה מפני מהלך שכזה. הוא אמר כי וושינגטון סימנה 52 מטרות באיראן שייפגעו בצורה "קשה מאוד" אם איראן תפגע באזרחים אמריקנים או באינטרסים שלה באזור.

לפי דיווח בניו יורק טיימס, הנשיא פרסם את האזהרות האלו אחרי שהביון האמריקני זיהה אתמול כי יחידות הטילים של איראן נכנסו לכוננות מוגברת. גורמים אחרים אמרו כי לא ברור אם המשטר החליט לפזר את הטילים הבליסטיים - לבו של הממסד הצבאי - מחשש לתקיפה אמריקנית או כדי לשגרם לעבר מטרות באזור כתגובה על חיסול סולימאני. יועץ בכיר של חמינאי אמר ל-CNN כי התגובה האיראנית תהיה פגיעה באתרים צבאיים.

עריכה: אסף דרורי

בתגובה לאיומים של ארצות הברית, אמר מפקד הצבא עבד א-רחים מוסוואי כי "אין לה האומץ" כדי לפתוח בעימות צבאי עם איראן. "במקרה של סכסוך, שאני לא מאמין שלהם (האמריקנים) יש אומץ לפתוח בו, יהיה ברור לאן שייכים המספרים חמש ושתיים", אמר ביחס למספר שנקב טראמפ.

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי האיום של טראמפ לתקוף אתרי תרבות איראניים, הוא "פשע מלחמה". שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, שוחח עם זריף היום והזמין אותו לבריסל כדי לדון עמו בדרכים לשימור הסכם הגרעין. עם זאת, טהראן צפויה להודיע על צעדים חדשים לצמצום מחויבותה להסכם שנחתם ב-2015.

עצרת אבלים לזכרו של קאסם סולימאני בעיר אהוואז, איראן, 5 בינואר 2020. רויטרס
רבים חוששים ממלחמה. העצרת לזכרו של סולימאני/רויטרס

טראמפ הציג את המספר 52 כסמל ל-52 האמריקנים שהוחזקו בני ערובה באיראן אחרי ההשתלטות על השגרירות האמריקנית בטהראן ב-1979, בעקבות הדחת השאה הפרו-איראני במהלך המהפכה האסלאמית. לשתי המדינות אין יחסים מאז, והיום זימנה איראן את שגריר שוויץ - המיצג את האינטרסים של ארצות הברית במדינה - כדי להביע מחאה על "הערותיו העוינות" של טראמפ, כפי שתיארה זאת הטלוויזיה הממלכתית.

בבריטניה, שר החוץ דומיניק ראב הביע תמיכה במהלך האמריקני, בזמן שקרא גם לפעול בערוצים דיפלומטיים כדי למנוע מלחמה. "יש נתיב שיאפשר לאיראן לצאת מהקיפאון הבינלאומי", אמר לרשת סקיי ניוז. "עלינו לעצור את הפעולות המרושעות של איראן, אבל אנחנו צריכים גם לפעול נגד הסלמה ולייצב את המצב".

עומאן, שלה יש יחסים טובים עם ארצות הברית ועם איראן ובעבר תיווכה בין הצדדים, קראה היום לשתי המדינות לפתוח בדיאלוג ולחפש ערוצים דיפלומטיים כדי לפתור את המחלוקות ביניהן. בנוסף לכך, הסולטנות קראה לקהילה הבינלאומית להגביר את מאמציה כדי להשיג "ביטחון ויציבות" באזור.

שיגורי הרקטות נמשכים

אתמול בערב נחתה רקטה ב"אזור הירוק" בבגדאד, סמוך לשגרירות האמריקנית. אחרת פגעה בשכות ג'דריה הסמוכה ושתיים נוספות שוגרו לעבר בסיס בלד שמצפון לעיר, שבו שוכנים כוחות אמריקניים. לפי צבא עיראק, אף אחד לא נפגע. שום ארגון לא קיבל אחריות.

בעוד שאיראנים רבים זועמים ואבלים על חיסול סולימאני, ששיירתו הותקפה עם נחיתתו בנמל התעופה בבגדאד, אחרים חוששים מפני מלחמה עם ארצות הברית. מפקד כוח קודס, שהוחלף על ידי סגנו אסמאעיל קאני, היה שני בעוצמתו רק לחמינאי עצמו.

עצרת אבלים לזכרו של קאסם סולימאני בעיר אהוואז, איראן, 5 בינואר 2020. AP
המונים בעיר אהוואז, היום/AP

טראמפ אמר כי סולימאני תכנן מתקפות נגד כוחות צבא ודיפלומטים אמריקנים בטווח הזמן המידי, אך מבקריו הדמוקרטים, בהם המועמדים בפריימריז ליצוג המפלגה בבחירות בנובמבר, טוענים כי הייתה זו פעולה פזיזה שעלולה להוביל למלחמה. חלק מציינים כי החיסול נועד להסיט את העניין מהליך ההדחה .נגד הנשיא במסגרת פרשת אוקראינה-גייט, שטרם ידוע מתי יגיע לפתחו של הסנאט.כמה גורמים אמריקניים הטילו ספק בהצדקה לחיסול סולימאני, ואמרו כי המידע על כך שהוא עומד להוציא לפועל תכנית נרחבת היה לא ודאי.

התקיפה האמריקנית, המהלך הדרמטי ביותר של ארצות הברית במזרח התיכון מאז הפלישה לעיראק ב-2003, הביאה לשיא את המתיחות בין שתי האויבות הוותיקות, שעולה בהדרגה מאז פרש נשיא ארצות הברית מהסכם הגרעין ב-2018. עד השבוע שעבר, הוא נמנע מלהגיב צבאית נגד שורת פרובוקציות שיוחסו לאיראן מאז חודש מאי, בהן פיצוץ מכליות נפט במפרץ הפרסי, הפלת מל"ט אמריקני ותקיפת מתקני הנפט בערב הסעודית.

(עדכון ראשון: 10:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully