וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופו של ה"המהנדס": האיש של איראן בעיראק חוסל לצד סולימאני

אבו מהדי אל-מוהנדס לחם לצד איראן בתקופת המלחמה בסדאם הסוני, ושב מהגלות אחרי הפלישה האמריקנית. הוא סייע לטהראן להרחיב את השפעתה בבגדאד, והיה חבר קרוב של מפקד כוח קודס

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

לא ברור אם ארצות הברית ידעה שהוא שהה לצדו של הגנרל קאסם סולימאני, אך לחיסולו של אבו מהדי אל-מוהנדס בתקיפת המל"ט ביום שישי יש השלכות לא מבוטלות גם כן.

אל-מוהנדס, ששמו האמתי הוא ג'עפר מוחמד עלי איברהים, היה האיש של טהראן בעיראק. המיליציה שהקים, גדודי חיזבאללה, הייתה אחראית למעגל ההסלמה האחרון, שקירב את האזור למלחמה חדשה.
הוא צמח למעמדו בדומה לפוליטיקאים שיעים רבים בעיראק, שהיו תחת חסותה של איראן בזמן הדיקטטורה של סדאם חוסיין הסוני.

הוא נולד ב-1953 בעיר בצרה, שבדרום המדינה, לאב עיראקי ולאימא איראנית. הוא הצטרף למפלגת האופוזיציה השיעית דוועה בזמן שהיה בבית ספר, בזמן שברח מעיראק ב-1980, השנה שבה פרצה המלחמה עם איראן.

הוא נידון למוות בכווית בגלל מעורבותו בפיגועים ב-1983 בשגרירויות ארצות הברית וצרפת. הוא הצטרף למועצה האסלאמית העליונה של עיראק, שבסיסה היה באיראן, והפך לחייל במיליציית ארגון בדר של גולים עיראקיים שנלחמו למען איראן. הוא שימש מפקד בארגון עד סוף שנות ה-90.

מפקד כוח קודס קאסם סולימאני ובכיר המיליציות בעיראק אבו מהדי אל-מוהנדס, 2017. אתר רשמי
מפקד כוח קודס קאסם סולימאני ובכיר המיליציות בעיראק אבו מהדי אל-מוהנדס, 2017/אתר רשמי

אל-מוהנדס חזר לעיראק ב-2003 לאחר הפלישה האמריקנית שהפילה את סדאם. במהרה, הוא הפך לאחד מאנשי המפתח של איראן בעיראק, כשעזר לה להרחיב את השפעתה על בגדאד בשנים הסוערות שלאחר הפלישה, והיה חבר פרלמנט לזמן קצר ויועץ ביטחוני.

פיליפ סמית', חוקר אמריקני המתמקד במיליציות השיעיות, אמר כי "אל-מוהנדס הדגים כיצד איראן בנתה את רשת הנאמנים שלה בעיראק". ואולם, מעשיו האחרונים למען איראן, ובמיוחד מטעמו של סולימאני, שמו אותו על הכוונת של ארצות הברית. הוא נחשב למנהיג האמתי של אל-חשד א-שעבי, ארגון הגג של המיליציות השיעיות בעיראק, על אף שהיה רק סגנו באופן רשמי של פלאח אל-פיאד, היועץ לביטחון לאומי.

הוא הואשם כי ניהל בעצמו רשתות להברחות כלי נשק מאיראן, ובמעורבות במתקפות נגד שגרירויות מערביות ובניסיונות התנקשויות באזור. גדודי חיזבאללה שהקים הוגדרו ארגון טרור על ידי ארצות הברית.

עוד בוואלה!

מעיראק לאיראן: עשרות אלפים משתתפים במסע הלוויה של סולימאני

לכתבה המלאה
עשרות אלפים במסע הלוייתו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בבגדאד שבעיראק 4 בינואר 2020. רויטרס
הלווייתם של אל-מוהנדס וסולימאני בבגדאד, אתמול/רויטרס

אחרי התקיפה האווירית האמריקנית נגד גדודי חיזבאללה ביום ראשון שעבר, שבה נהרגו 25 לוחמים ועוד 55 נפצעו, אל-מוהנדס, בן 66, שיגר איומים לעבר ארצות הברית. "השגריר האמריקני, האמריקנים ושירותי המודיעין האמריקניים לא יכולים לחשבו שהם יכולים לשמור על שליטתם על בסיסיים בעיראק, בסוריה ובלבנון", אמר לקהל תומכיו. "אינשאללה, נעצור את אמריקה ואת כל משרתיהם בעיראק, המתחבאים במשרדיהם".

הוא הצליח לשמור על פעילות המיליציות, שהתחזקו בשנות הלחימה בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), עצמאיות מפיקודו של ראש הממשלה או מכפיפות לשירותי הביטחון הקונבנציונליים. מי שעשוי להיכנס לנעליו של אל-מוהנדס, ששרידיו הגיעו היום לאיראן, הוא האדי אל-אמירי, מקורב לאיראן גם כן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully