וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנים על הכוונת: כשהאמריקנים סגרו חשבון עם השהיד החי

4.1.2020 / 9:08

שר החוץ האמריקני פומפאו השמיע לא מעט אזהרות לכיוונו של סולימאני במהלך תפקידיו השונים בממשל, וסימן אותו כמטרה כבר ב-2015. בכירים בארה"ב טענו כי ההחלטה על חיסולו של מפקד כוח קודס התקבלה כבר בספטמבר 2018, לאחר תקיפה שכוונה נגד דיפלומטים אמריקנים בעיראק

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

עוד לפני ההחלטה על חיסולו של מפקד כוח קודס האיראני בבגדאד, קאסם סולימאני, סימן אותו שר החוץ האמריקני מייק פומפאו כמטרה. בשנת 2015, כשפומפאו היה חבר קונגרס מטעם מדינת קנזס ותמך בתקיפה באיראן, האשים את סולימאני, שנחשב לדמות מפתח באיראן, בכך שידיו מגואלות בדמם של מאות חיילים אמריקנים. פומפאו אף ציין זאת בנאומו ביום שישי, לאחר התקיפה האווירית בבגדאד.

ביולי 2017 מונה פומפאו לראש ה-CIA בממשל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, והשקפתו בנושא חילופי המשטר באיראן הפכה גלויה פחות. כשנשאל פומפאו אם שינוי המשטר באיראן היא אפשרות ברת ביצוע, אמר כי "האנשים שגורמים לנזק - סולימאני והסובבים אותו, לא נבחרו. אלו האנשים שנתמקד במיגור כוחם ובמניעת שליטתם".

מאוחר יותר באותה השנה, הודיע פומפאו כי שלח מכתב לסולימאני ולמנהיגים נוספים באיראן, הנוגע לפעילותם העוינת בעיראק. הוא הזהיר כי ארצות הברית עלולה לתקוף במידת הצורך. "רצינו לוודא שסולימאני והמנהיגות כולה באיראן מבינים את כוונתנו", אמר פומפאו. לאחר ששמע בכלי התקשורת האיראנים כי סולימאני סירב לפתוח את מכתבו הוסיף פומפאו כי "אם לומר את האמת, לא נשבר לי הלב מכך".

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו, הצהרה בבית הלבן, 21 דצמבר 2019. רויטרס
"מימשנו את ההשלכות". מייק פומפאו, השבוע/רויטרס

לתפקיד שר החוץ מונה פומפאו בתחילת 2018 ומאז התמקד באדיקות בענייני איראן, יותר מקודמיו בתפקיד ואף הרבה להזכיר את שמו של סולימאני בראיונות בתקשורת.

כשטראמפ הוציא את ארצות הברית מהסכם הגרעין, שנחתם בין איראן ומעצמות העולם בשנת 2015, פומפאו היה מחסידיו הנלהבים של תוכניתה-"הלחץ המקסימלי", שחזר פעם נוספת באמצעות הסנקציות האמריקניות בשנת 2018. לכן, שמו של סולימאני עלה לא פעם בעת שהתראיין פומפאו לתקשורת.

בכירים בארצות הברית אמרו כי ההחלטה שהתקבלה על חיסולו של סולימאני התקבלה כבר ב-11 בספטמבר 2018, לאחר שהבית הלבן הכריז על התקפה שתצא, לאחר שמתקנים של דיפלומטים אמריקנים נפגעו בתקיפה בעיראק.

בכיר נוסף בממשל האמריקני סיפר כי בשנה וחצי האחרונות טראמפ ופומפאו יחד הזהירו לא פעם, שאם איראן תפעל נגד ארצות הברית, צעדים משמעותיים יינקטו. "הם הכירו בתנאים ולכן מימשנו את ההשלכות", הוסיף.

עוד באותו נושא

חמינאי על חיסול סולימאני: ננקום בצורה קשה בארה"ב

לכתבה המלאה
ארונות הקבורה של מפקד כוח קודס לשעבר קאסם סולימאני וסגן מפקד המיליציות בעיראק לשעבר אבו מהדי אל מוהנדס שחוסלו על ידי ארצות הברית. 03 בינואר 2020.. אתר רשמי
ידיו של סולימאני מגואלות בדמם של חיילים אמריקנים. ארונות הקבורה של סולימאני ומוהנדס, אתמול/אתר רשמי

פומפאו אמר ביום שישי כי התקיפה שהובילה לחיסולו של סולימאני בבגדאד כוונה לסכל פעילות איראנית שהייתה צפויה לצאת לפועל בזמן הקרוב נגד אמריקנים במזרח התיכון. בריאיון לרשת פוקס ניוז ורשת CNN, פומפאו סירב לדון בפרטים על התקיפה לכאורה, אך אמר כי "מדובר במידע מודיעיני מבוסס על כוונתו של סולימאני לפגוע בעשרות, אם לא מאות אמריקנים". בציוץ בחשבון הטוויטר חיזק טראמפ את הדברים ואמר כי סולימאני היה אחראי למותם ולפגיעה באלפי אמריקנים, ואף תכנן לפגוע בנוספים.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים ראשונה לאחר חיסולו של מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני בבגדאד. 03 בינואר 2020.. רויטרס
"סולימאני תכנן לפגוע בנוספים". טראמפ, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully