וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמינאי על חיסול סולימאני: ננקום בצורה קשה בארה"ב

המנהיג העליון של איראן איים בנקמה ב"פושעים" האמריקנים שהרגו את מפקד כוח קודס האיראני בבגדאד, ואיים: "על ארה"ב לצפות לנקמה קשה". הוא מינה את סגנו של סולימאני למפקד הכוח במקומו. המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן: "ננקום בזמן ובמקום הנכון"

אתר רשמי

חיסול מפקד כוח קודס סולימאני - עדכונים אחרונים:

  • ארה"ב הודיעה: חיסלנו את סולימאני בבגדאד
  • חמינאי מאיים: "על ארה"ב לצפות לנקמה קשה"
  • נשיא איראן רוחאני: "חיסול סולימאני יהפוך את ההתנגדות שלנו לארה"ב לנחרצת יותר"
  • המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן: "טעות אסטרטגית של ארה"ב"

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, אמר היום (שישי) בתגובה לחיסול מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בבגדאד על ידי האמריקנים כי נקמה ממתינה ל"פושעים" שהרגו אותו וכי הוא "בגן עדן". עוד הוסיף כי הפעולה מחזקת את המוטיבציה להתנגדות לארצות הברית וישראל, והכריז על שלושה ימי אבל. סוכנות הידיעות האיראנית פארס דיווחה כי המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מינה הבוקר, שעות בודדות לאחר חיסולו של סולימאני, את סגנו, אסמאעיל קאאני, לתפקיד מפקד כוח אל-קודס של משמרות המהפכה.

"איראן תהיה נחושה יותר בהתנגדותה לארצות הברית", אמר נשיא איראן חסן רוחאני בתגובה לחיסול סולימאני - כך דיווחה הטלוויזיה האיראנית הממלכתית. "רוחו הקדושה של סולימאני תהפוך את איראן להחלטית יותר להתנגד להתפשטות של אמריקה, ולהגן על הערכים האסלאמיים שלנו". הוא הוסיף כי "ללא ספק, איראן ומדינות אחרות המחפשות חופש באזור ינקמו".

בנוסף אליהם, שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף איים כי חיסולו של סולימאני יוביל להסלמה מטופשת ומסוכנת. בציוץ בטוויטר הוסיף זריף כי ארה"ב תהיה אחראית על התוצאות של "ההרפתקות הסוררות" שלה. גם שר ההגנה של איראן מוחמד חאתמי איים בתגובה חריפה של טהראן להתנקשות. בנוסף לכך, זימן משרד החוץ דיפלומט שוויצרי, המייצג לפי טהראן אינטרסים אמריקנים, כדי להביע מחאה על החיסול. מפקד משמרות המהפכה לשעבר, מוחסן רזאי, צייץ כי הוא מבטיח נקמה עוצמתית בארצות הברית על חיסולו של סולימאני. דובר הממשלה האיראנית אמר כי התגובה לא רחוקה.

אסמאעיל קאאני. ללא, אתר רשמי
המחליף, אסמאעיל קאאני/אתר רשמי, ללא

המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן אמרה כי חיסולו של סולימאני הוא "הטעות האסטרטגית הגדולה ביותר של ארצות הברית באזור". עוד הוסיפו חברי המועצה כי ארצות הברית תישא בהשלכות למעשיה, וכי איראן תנקום את מותו של סולימאני "בזמן ובמקום הנכון".

ראש ממשלת עיראק עאדיל עבד אל-מהדי גינה את החיסול, ואמר כי התקיפה האווירית בשדה התעופה היא מעשה תוקפנות כלפי עיראק והפרת ריבונותה שתוביל למלחמה בעיראק, באזור ובעולם כולו. הוא הוסיף כי הפרלמנט צריך לקבל החלטות חוקיות שיגנו על הכבוד הלאומי, הבטיחות והריבונות של עיראק.

במקביל, בעקבות החיסול מועצת הביטחון העליונה של איראן תתכנס כדי לדון בחיסולו של המפקד הבכיר, כך מסר דובר הממשלה האיראנית לסוכנות הידיעות "פארס". גורמים איראניים אמרו מוקדם יותר כי חיסולו של סולימאני עלול להוביל למלחמה גדולה. בשיחה עם הניו יורק טיימס הדגישו אותם גורמים כי התגובה הרשמית הראשונה להודעת ארצות הברית על חיסולו תהיה תקיפה.

משמרות המהפכה אישרו גם כי יחד עם סולימאני חוסל גם אבו מהדי אל-מוהנדס, סגן מפקד המיליציות. איום איראני נוסף השמיע מוחסן רזאי, מפקד משמרות המהפכה לשעבר שהבטיח בעקבות החיסול כי הנקמה בארה"ב תהיה עוצמתית.

קאסם סולימאני עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, 3 בינואר 2020. AP
קאסם סולימאני עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי/AP
קאסם סולימאני ואבו מהדי אל-מוהנדס. אתר רשמי
קאסם סולימאני ואבו מהדי אל-מוהנדס/אתר רשמי

שני גורמים משורות המיליציות אמרו לסוכנות הידיעות אי-פי כי "גופתו של סולימאני נקרעה לגזרים", בעוד שהם לא הצליחו למצוא את גופתו של אל-מוהנדס. פוליטיקאי בכיר בעיראק, שדיבר בעילום שם, אמר כי הגופה של סולימאני זוהתה רק על ידי הטבעת שענד.

בשעות הלילה תועדו מפגינים ברחובות בגדאד צוהלים בעקבות החיסול של סולימאני, שנגדו הם קראו קריאות במהלך המחאה שלהם. כ-500 מהם נהרגו מאז שפרצה באוקטובר, חלקם בידי המיליציות השיעות. סולימאני הגיע בתקופה האחרונה לבגדאד לעתים תכופות, על מנת לשמור על האינטרסים של טהראן בעת המגעים להרכבת ממשלה חדשה. לפי דיווחים, הוא פעל כדי למנוע מראש ממשלת עיראק עאדיל עבד אל-מהדי להתפטר כפי שדרשו המפגינים, אך ללא הצלחה.

חמאס וג'יהאד אסלאמי גינו את החיסול, ומסרו ניחומים

חמאס וג'יהאד אסלאמי גינו את החיסול, וחמאס מסרו ניחומים להנהגה ולעם האיראני על מותו של סולימאני. הם מסרו כי היה לו תפקיד בולט בתמיכה בהתנגדות הפלסטינית. "ארה"ב נושאת באחריות לדם שנשפך באזור הערבי, התנהגותה התוקפנית יוצרת סכסוכים מבלי לקחת בחשבון את האינטרסים של העמים, חירותם ויציבותם".

בעקבות החיסול, העלתה ישראל את רמת הדריכות בגבולותיה, בדגש על סוריה ולבנון, זאת מחשש לתגובה איראנית.

האירוע החל עם דיווח בכלי התקשורת על פיצוצים עזים באזור נמל התעופה וכי נשמעה תנועת מטוסים באוויר. עוד דווח כי במקום הופעלו סירנות וכי הנמל נסגר בעקבות כך לפעילות. זאת ברקע המתיחות בין ארצות הברית לאיראן, שני בעלות בריתה של עיראק, בה הותקפה השגרירות האמריקנית במהלך הפגנות של פעילים פרו-איראנים בבגדאד.

מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה קאסם סולימאני. 03 בינואר 2020.. רויטרס
"גופתו נקרעה לגזרים", סולימאני/רויטרס
נזקי רכבו של קאסם סולימנאי במיקום חיסולו בבגדד, עיראק 3 בינואר 2019. אתר רשמי
רכבו של קאסם סולימאני, הבוקר/אתר רשמי

ביום רביעי האחרון תומכי המיליציות השיעיות הפרו-איראניות הפגינו מחוץ למתחם השגרירות האמריקנית בעיר, יממה אחרי ההסתערות על המקום שהובילה לאיומים מצד ממשלתו של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ. כוחות צבא אמריקניים המוצבים במקום השתמשו בגז מדמיע בניסיון להדוף את המפגינים, שההבעירו אש באחת הכניסות למתחם. המפגינים השליכו אבנים לעבר חומות המתחם, כשכוחות הביטחון העיראקיים שעמדו בסמוך לא התערבו.

(עדכון ראשון: 4:46)

הזירה בה פגעו רקטות, וחוסל בכיר במילציות השיעיות, בנמל התעופה בבירת עיראק, בגדאד. 03 בינואר 2020.. אתר רשמי
זירת החיסול בבגדאד, הלילה/אתר רשמי
הזירה בה פגעו רקטות, וחוסל בכיר במילציות השיעיות, בנמל התעופה בבירת עיראק, בגדאד. 03 בינואר 2020.. אתר רשמי
הזירה בה פגעו הרקטות בשדה התעופה בבגדאד, הלילה/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully