וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי יומיים: תומכי המיליציות נסוגו משגרירות ארה"ב בבגדאד

תומכי המיליציות השיעיות הפרו-איראניות התאספו מחדש בסמוך למתחם בבירת עיראק, יממה אחרי הפריצה וחרף האיומים של ממשל טראמפ. כוחות מתוגברים של צבא ארה"ב השתמשו בגז מדמיע בניסיון להדוף את המפגינים, שהתפזרו בשעות אחה"צ. חמינאי לטראמפ: "אתה לא יכול לעשותכלום"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

תומכי המיליציות השיעיות הפרו-איראניות הפגינו היום (רביעי) מחוץ למתחם השגרירות האמריקנית בבגדאד, יממה אחרי ההסתערות על המקום שהובילה לאיומים מצד ממשל טראמפ. כוחות צבא אמריקניים המוצבים במקום השתמשו בגז מדמיע בניסיון להדוף את המפגינים, שההבעירו אש באחת הכניסות למתחם. המפגינים השליכו אבנים לעבר חומות המתחם, כשכוחות הביטחון העיראקיים שעמדו בסמוך לא התערבו.

בשעות הצהריים, כוחות אל-חשד א-שעבי - ארגון הגג של המיליציות השיעיות - קראו למפגינים לסגת מהמתחם, אולם אלו לא נענו לקריאותיהם בשלב ראשון ורק בהמשך הם החלו להתפזר. המילציות עשו זאת בתגובה לקריאת ממשלת עיראק, שלה הם לכאורה כפופים.

המפגינים הקימו מתחם מחאה קטן, עם כ-50 אוהלים, שהוקמו בין שני השערים, שנמצאים במרחק של חצי מטר אלו מאלו. המפגינים הקימו מרפאה ניידת וטבחים עם סינרים, שעליהם נכתב "סיוע לוגיסטי של כוחות הגיוס העממי", חילקו מזון מסירי ענק. גם שירותים כימיקליים הוצבו באזור. בנוסף לכך, כלי רכב השייכים למיליציות, עם לוחיות רישוי ממשלתיות, חנו ליד המתחם, ולוחמי המיליציות מאיישים עמדות שבהן הם בודקים את המפגינים.

מחוץ לאחד השערים, מטיף שיעי הקריא פסוקים מהקוראן דרך מיקרופון. מטיף אחר הוביל את תפילות הצהריים. "הכוחות האמריקניים בעיראק אמורים לאמן כוחות עיראקיים או להילחם בטרור, אבל הרג של כוחות אל-חשד א-שעבי זה דבר בלתי-מקובל", אמר מוחמד אל-היידרי, מפקד בכיר במיליציות. "לכן, מסיבה זו, אנחנו מגיעים לכאן, עד שהכוחות האמריקניים יעזבו את עיראק".

הפגנות מחוץ לשגרירות ארצות הברית בבגדד,עיראק
1 בינואר 2019. רויטרס
מסרבים לעזוב את המקום. מפגינים במתחם השגרירות, היום/רויטרס

במהלך השעות האחרונות הגיעו כוחות אמריקניים נוספים למקום, וגורמים בוושינגטון אמרו כי ייתכן שיישלחו אלפי חיילים לאזור על רקע המתיחות הגוברת מול איראן. טהראן דוחה את הטענות שהיא ארגנה את ההפגנות האלימות, שהגיעו אחרי תקיפות קטלניות של ארצות הברית נגד גדודי חיזבאללה, מיליציה עיראקית המקורבת אליה.

ארצות הברית הבהירה כי היא לא תפנה את השגרירות שלה, והפצירה בממשלה להגן על אנשיה ועל המתחם. דובר במחלקת המדינה הבהיר כי "אנשי הצוות בטוחים ולא הייתה פריצה". נשיא ארצות הבריתדונלד טראמפ שוחח עם ראש ממשלת עיראק עאדיל עבד אל-מהדי והודה לו ולנשיא ברהם סלאח על תגובתם המהירה.

הנשיא טוען כי איראן עומדת מאחורי המתקפה על השגרירות והבהיר כי הרפובליקה האסלאמית "אחראית לכל קורבן או נזק שייגרם לכל אחד ממתקניו". עוד הוסיף כי "הם ישלמו מחיר גדול מאוד! זאת לא אזהרה, זה איום. שנה טובה!". עם זאת, טראמפ הוסיף במהלך הלילה כי הוא אינו רוצה או צופה מלחמה עם איראן. "אני אוהב שלום", אמר. "אני רוצה שיהיה שלום, ואיראן צריכה גם היא לרצות יותר מכולם, אז אני לא רואה את זה קורה".

גורמים עיראקיים אמרו אתמול כי השגריר מת'יו טולר פונה לפני ההסתערות על המקום, אולם בוושינגטון אמרו כי הוא היה בחופשה לרגל השנה החדשה וכי הוא אמור לשוב לבגדאד.

(צילום: רויטרס)

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי דחה היום את איומיו והאשמותיו של טראמפ, ואמר כי ארצות הברית "לא יכולה לעשות לנו דבר". חמינאי האשים את ארצות הברית באלימות המתחוללת בעיראק, וגינה את התקיפות שלה נגד גדודי חיזבאללה. "ממשלת איראן, האומה ואני מגנים בחריפות את התקיפות האלו", צוטט המנהיג העליון על ידי הטלוויזיה הרשמית.

"פעם נוספת, האיש הזה (טראמפ) מאשים את איראן בהתקפות. אתה לא יכול לעשות לנו שום דבר. אילו הייתה לך הבנה, מה שאין לך, היית רואה שהפשעים שלך בעיראק ובמדינות אחרות גרמו לאומות האלו לשנוא אותך", כתב חמינאי בטוויטר. "אם איראן תחליט להתעמת עם מדינה אחרת, נעשה זאת באופן גלוי. אם מישהו יאיים על האינטרסים של האומה שלנו, אנחנו נילחם בחזרה, ללא היסוס".

כוחות נחתים בצבא ארצות הברית נערכים לקראת עיבוי הכוחות בשגרירות בבגדאד, 31 דצמבר 2019. רויטרס
נחתים אמריקנים שנשלחו למתחם השגרירות בבגדאד/רויטרס

המאורעות הזכירו את משבר בני הערובה באיראן ב-1979, כשסטודנטים השתלטו על השגרירות האמריקנית בטהראן אחרי המהפכה האסלאמית ולקחו בשבי דיפלומטים ואנשי סגל אמריקנים למשך 444 יום. היא גם הדהדה את המתקפה שקרתה ב-2012 בבנגאזי, לוב, כשפעילי ג'יהאד תקפו את הקונסוליה האמריקנית בעיר והרגו את השגריר ושלושה אמריקנים נוספים. טראמפ התייחס לאותה מתקפה, ואמר "לא בנגאזי".

מתחם השגרירות - המבנה הדיפלומטי הגדול ביותר של ארצות הברית, שנפתח לפני יותר מעשור בזמן הכיבוש האמריקני - שוכן ב"אזור הירוק" בבגדאד, מקום משכנם של מבני הממשל ונציגויות זרות, שלרוב סגור בפני אזרחים מהשורה.

התקיפות מגיעות בזמן של מתיחות רבה בין איראן לבין ארצות הברית, שתי בעלות בריתה העיקריות של עיראק. היא גאתה מאז השנה שעברה, כשנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין בשנת 2015, והחזיר את הסנקציות הכלכליות על איראן. במקביל, עיראק עצמה חווה משבר חריף, בשל המחאה בת השלושה חודשים נגד הממשלה הפרו-איראנית, שבה נהרגו מאות בני אדם.

הפגנות מחוץ לשגרירות ארצות הברית בבגדד,עיראק
1 בינואר 2019. רויטרס
המפגינים קראו "מוות לאמריקה". מתחם השגרירות, היום/רויטרס

השגרירות הותקפה מעת לעת ברקטות, שלא גרמו לנפגעים או לנזק, בחודשים האחרונים, והופגזה באופן קבוע אחרי הפלישה של ארצות הברית ב-2003, שהפילה את משטרו של סדאם חוסיין. עם זאת, היא לא הותקפה בצורה פיזית על ידי מפגינים כפי שקרה אתמול.

הדמוקרטים, שתוקפים את טראמפ על שפרש מהסכם הגרעין שעליו נשא ונתן הנשיא הקודם, ברק אובמה הדמוקרטי, אמרו כי התקרית מעידה כל כישלון מדיניות הבית הלבן.

"התוצאה הצפויה של הפזיזות, ההסלמה והחישובים המוטעים של ממשל טראמפ במזרח התיכון היא שאנחנו מתקרבים למלחמה בלתי-מורשית עם איראן, שבה אזרחי ארצות הברית לא תומכים", אמר הסנאטור הדמוקרטי טום אודל, חבר בוועדת יחסי החוץ בסנאט.

(עדכון ראשון: 10:23)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully