וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך להעמקת הסכסוך: הפרלמנט בטורקיה אישר שליחת כוחות ללוב

2.1.2020 / 21:26

אנקרה טרם החליטה כיצד ייראה היקף הסיוע הצבאי ולפי ההערכות ההחלטה נועדה כדי להרתיע את חליפה חפתר הנתמך על ידי מוסקבה ולגרום לו לעצור את המתקפה על הבירה. "קיבלנו הזמנה מהממשלה הלגיטימית במדינה", טען ארדואן

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

הפרלמנט של טורקיה אישר היום (חמישי) לשלוח כוחות ללוב, כדי לסייע לממשלה בטריפולי המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית. לא הוחלט עדיין כיצד ייראה היקף הסיוע הצבאי, ובשלב ראשון ההחלטה נועדה כדי להרתיע את הגנרל חליפה חפתר - הנתמך על ידי רוסיה, מצרים, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות - ולגרום לו לעצור את המתקפה על הבירה.

אנקרה אמרה כי פריסת הכוחות חיונית להגנת האינטרסים של טורקיה בלוב ובמזרח הים התיכון, שם היא מבודדת בעוד יוון, קפריסין, מצרים וישראל ביססו אזורים כלכליים שסוללים את הדרך להסכם גז משותף. עם זאת, הממשל טרם חשף פרטים על אודות היקף הכוחות או המועד בהם יישלחו למשימה.

לאחר ההצבעה, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שוחחו טלפונית על המצב בסוריה ובלוב. לשכת הנשיא בטורקיה אמרה כי השניים דנו בחשיבותה של הדיפלומטיה בפתרון בעיות אזוריות.

מצרים גינתה את החלטת הפרלמנט הטורקי. משרד החוץ המצרי מסר כי כל פריסת כוחות מסוג זה עשויה "להשפיע באופן שלילי על היציבות באזור הים התיכון", וקרא לקהילה הבינלאומית להגיב במהירות למהלך.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נואם בפרלמנט, 2 בינואר 2020. רויטרס
יסייע לממשלה בטריפולי. ארדואן בפרלמנט, היום/רויטרס

ההחלטה מגיעה לאחר הודעתו מהשבוע שעבר של נשיא טורקיה, לפיה "משום שיש עכשיו הזמנה (מצד לוב), אנחנו נקבל זאת". ארדואן אמר את הדברים בעת ביקור פתע בתוניסיה השכנה.

סגן יו"ר המפלגה השלטת בטורקיה, נעמן קורטולמוש, בירך על החלטת הפרלמנט. לדבריו, המנדט "יבטיח שהמשטר החוקי בלוב יישאר במקומו וזכויותיה הטבעיות של טורקיה (בים התיכון) יישמרו". עוד הוסיף כי המשמעות איננה כי "חיילים יישלחו מחר במהירות כדי לערוך מבצעים".

סגן נשיא טורקיה, פואט אוקטאי, אמר לסוכנות אנדולו כי מדינתו תשלח "את המספר (החיילים) הנחוץ מתי שיהיה צורך". אך הוא גם אמר כי לא ישלח את כוחותיו אם משטרו של חליפה יעצור את תוקפנותו.

מפלגת האופוזיציה הגדולה בטורקיה, CHP, התנגדה להחלטה בטענה כי שליחת הכוחות תסבך את טורקיה בעימות נוסף שיוביל "לשפיכת דם מוסלמי". לפני ההצבעה, מנהיג CHP, קמאל קיליצ'דרוגלו קרא לממשלה לפעול כדי לבסס כוח שלום של האו"ם בלוב. קורטולמוש אמר כי המנדט לא כולל כוח שלום. עם זאת, הוא אמר כי הוא סבור שמשימות כוח השלום של האו"ם בעבר לא הצליחו להביא לסיומם של עימותים.

עוד בוואלה!

אחרי שנמלט ללבנון: צו מעצר בינלאומי הוצא נגד מנכ"ל ניסן לשעבר

לכתבה המלאה
הפרלמנט הטורקי מאשר שליחת כוחות צבא ללוב, 2 בינואר 2020. רויטרס
באופוזיציה התנגדו להצבעה. הפרלמנט הטורקי, היום/רויטרס

מאז חודש אפריל בשנה שעברה מנסה ממשלת האחדות בטריפולי, המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית, להדוף את המתקפה של חפתר, שבסיסו במזרח המדינה, והוא זוכה לתמיכת רוסיה, מצרים ואיחוד האמירויות הערביות. בחודש שעבר היא חתמה על שני הסכמים - צבאי וימי - עם טורקיה.

אנקרה מאותתת בשבועות האחרונים שהיא עשויה לשלוח כוחות ללוב, פחות משלושה חודשים לאחר המבצע בצפון-מזרח סוריה נגד הכוחות הכורדיים. מדוח של האו"ם, שהגיע לידי רויטרס בחודש שעבר, טורקיה כבר שלחה ציוד צבאי לממשלה בטריפולי למרות אמברגו הנשק של האו"ם.

קאליפה חפתר הגנרל בלוב. רויטרס, רויטרס
ההחלטה נועדה להרתיע אותו. חפתר/רויטרס, רויטרס

ארדואן אמר כי נוכחותם לכאורה של שכירי חרב רוסים מ"כוח ואגנר", הקשור לקרמלין ותומך בחפתר, לא יכולה להישאר ללא מענה. "רוסיה נמצאת שם עם 2,000 ואגנר (לוחמים)", אמר נשיא טורקיה, שציין גם את נוכחותם של כ-5,000 לוחמים סודאנים בלוב. "האם הממשלה הרשמית הזמינה אותם? לא. כולם עוזרים לאיל מלחמה, בעוד שאנו קיבלנו הזמנה מהממשלה הלגיטימית במדינה. זה ההבדל". חפתר, שמנהיג את הצבא הלובי הלאומי, מנסה מאז אפריל לכבוש את טריפולי, שנשלטת בידי ממשלת האחדות שהוקמה ב-2016 אחרי תיווך של האו"ם.

(עדכון ראשון: 17:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully