וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן הודיע כי טורקיה תשלח כוחות ללוב; רוסיה מתנגדת

26.12.2019 / 13:55

נשיא טורקיה אמר כי הפרלמנט יצביע בחודש הבא על סיוע צבאי לממשלה בטריפולי, שמנסה להדוף את המתקפה של הגנרל חפתר - הנתמך בשכירי חרב רוסים. המהלך צפוי להעמיק את הסכסוך, והוא מגיע בזמן שרוסיה וטורקיה מתקשות לסיים את המחלוקות ביניהן בסוריה

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר היום (חמישי) כי אנקרה תשלח כוחות ללוב לבקשת הממשלה בטריפולי כבר בחודש הבא. רוסיה, התומכת בכוחות של הגנרל היריב חליפה חפתר, מתנגדת למהלך שצפוי להעמיק את הסכסוך במדינה הצפון אפריקנית ולתת לו נופך בינלאומי.

ממשלת האחדות בטריפולי, המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית, מנסה להדוף מאז אפריל את המתקפה של חפתר, שבסיסו במזרח המדינה, והוא זוכה לתמיכת רוסיה, מצרים ואיחוד האמירויות הערביות. בחודש שעבר היא חתמה על שני הסכמים - צבאי וימי - עם טורקיה.

"משום שיש עכשיו הזמנה (מצד לוב), אנחנו נקבל זאת", אמר ארדואן, שאתמול הגיע לביקור פתע בתוניסיה השכנה, בנאום בפני חברי מפלגתו. לדבריו, החקיקה שתסלול את הדרך לשליחת הכוחות ללוב תעלה בפני הפרלמנט עם התכנסותו מחדש, בין 8 ל-9 בינואר.

נשיא טורקיה ארדואן עם נשיא תוניסיה סעיד, תוניס 25 בדצמבר 2019. רויטרס
ארדואן ונשיא תוניסיה, אתמול/רויטרס

אנקרה מאותתת בשבועות האחרונים שהיא עשויה לשלוח כוחות ללוב, פחות משלושה חודשים לאחר המבצע בצפון-מזרח סוריה נגד הכוחות הכורדיים. מדוח של האו"ם, שהגיע לידי רויטרס בחודש שעבר, טורקיה כבר שלחה ציוד צבאי לממשלה בטריפולי למרות אמברגו הנשק של האו"ם.

ארדואן אומר כי נוכחותם לכאורה של שכירי חרב רוסים מ"כוח ואגנר", הקשור לקרמלין ותומך בחפטר, לא יכולה להישאר ללא מענה. "רוסיה נמצאת שם עם 2,000 ואגנר (לוחמים)", אמר נשיא טורקיה, שציין גם את נוכחותם של כ-5,000 לוחמים סודאנים בלוב. "האם הממשלה הרשמית הזמינה אותם? לא. כולם עוזרים לאיל מלחמה, בעוד שאנו קיבלנו הזמנה מהממשלה הלגיטימית במדינה. זה ההבדל".

חפתר, שמנהיג את הצבא הלובי הלאומי, מנסה מאז אפריל לכבוש את טריפולי, שנשלטת בידי ממשלת האחדות שהוקמה ב-2016 אחרי תיווך של האו"ם.

עוד בוואלה!

הקרב על הגז: הסכם בין טורקיה ללוב מחריף את המתיחות בים התיכון

לכתבה המלאה
כוחות הממשלה הבינלאומית היושבת בטריפולי, לוב, 14 באוקטובר 2019. רויטרס
כוחות הממשלה בטריפולי, אוקטובר/רויטרס

גורמים רשמיים בטורקיה ורוסיה קיימו השבוע שיחות במוסקבה בניסון להגיע לפשרות בנוגע ללוב, ולסוריה, שגם בה תומכות שתי המדינות בצדדים אחרים, גם יחד. בעיתון ודומוסטי דווח היום כי השיחות נמשכו הרבה מעבר לשלושת הימים שתוכננו בתחילה.

בסוריה רוסיה היא בעלת ברית של נשיא סוריה בשאר אל-אסד בזמן שטורקיה גיבה מורדים המחפשים את הדחתו במהלך מלחמת האזרחים בת יותר משמונה שנים. השיחות האחרונות עוקבות אחר הדיווחים כי התקפות מגובות רוסיה אילצו עשרות אלפי סורים נוספים לברוח לעבר טורקיה.

טורקיה גם מגבירה את מאמציה לגבש הסכמים עם מדינות שלחופי הים התיכון. אנקרה ואתונה מסוכסכות על השליטה על מרבצי האנרגיה שלחופי קפריסין, המחלוקת לחלק יווני וטורקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully