וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן מאיימת על ארה"ב: לא מפחדים מעימות, מוכנים לעמוד בפני האויב

2.1.2020 / 12:45

ברקע האשמות טראמפ כי טהראן אחראית לפריצה לשגרירות האמריקנית בבגדאד, מפקד משמרות המהפכה סלאמי הבהיר: "איננו מעוניינים במלחמה, אך אנחנו לא מודאגים". מפקד צבא איראן: "אם מישהו יעשה את הטעות הקלה ביותר, כוחותינו יגיבו בנחרצות"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

איראן לא נערכת למלחמה, אך היה אינה מפחדת מעימות - כך אמר היום (חמישי) מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי, על פי דיווח של סוכנות הידיעות תסנים.

סלאמי אמר את הדברים ברקע האשמתו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, כי טהראן היא שעומדת מאחורי המחאות נגד וושינגטון בעיראק, ובכלל זה הפריצה לשגרירות האמריקנית בבגדאד. טראמפ אמר כי הוא רואה באיראן אחראית לתקרית, איך טהראן דחתה את ההאשמה.

מפקד משמרות המהפכה של איראן, חוסיין סלאמי. AP
"יש לנו הכוח לשבור אותם פעמים רבות". מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי/AP

"אנחנו איננו מובילים את המדינה למלחמה, אבל אנחנו לא מפחדים מכל מלחמה ואנחנו אומרים לאמריקה לדבר כפי שצריך עם האומה האיראנית", צוטט סלאמי בדיווח. "יש לנו את הכוח לשבור אותם פעמים רבות, אנחנו לא מודאגים".

במקביל, מפקד צבא איראן, הגנרל עבד אל-רחים מוסאווי, אמר היום כי כוחותיו מוכנים להתעמת עם "האויב". "כוחותינו המזויינים... עוקבים אחר כל ההתפתחויות, ואם מישהו יעשה את הטעות הקלה ביותר, הם יגיבו בנחרצות, והאם הסיטואציה תסלים, נראה לאויב את יכולותינו", צוטט מוסאווי ברשת IRIB, המופעלת על ידי המשטר.

אתמול גינה המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי את המתקפות האמריקניות בעיראק ובסוריה, והאשים את וושינגטון באלימות בעיראק. איראן גם מחתה בפני נציגי שוויץ, המייצגים את האינטרסים האמריקנים במדינה, על מה שתיארו כ"הצהרות חמומות מוח" על ידי בכירים אמריקנים.

עוד בוואלה!

העימות בין ארה"ב לאיראן עשוי להגביל את מאמצי ישראל לפעול בעיראק

לכתבה המלאה
הפגנה מול שגרירות ארה"ב בבגדד, עיראק 1 בדצמבר 2019. רויטרס
ההפגנות מול שגרירות ארה"ב בבגדאד, אתמול/רויטרס

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הבוקר, לפני המראתו לאתונה, כי ישראל תומכת "תמיכה מלאה בצעדי ארצות הברית להגן על עצמה". בצל ההתפחויות הצבאיות במזרח התיכון אמר נתניהו כי מתרחשים באזור "דברים מאד מאד דרמטיים".

"מעבר לכך, אנחנו יודעים שהאזור שלנו רוגש, קורים בו דברים מאוד מאוד דרמטיים", אמר נתניהו. "אנחנו עוקבים על כך בעירנות, מקיימים קשר רצוף עם ידידתנו הגדולה ארצות הברית, כולל בשיחה שלי אתמול אחר הצהריים", הוסיף נתניהו. עם זאת, הוא לא ציין מיהו אותו גורם שעימו שוחח. "אני רוצה לומר דבר אחד ברור: אנחנו תומכים תמיכה מלאה בכל צעדיה של ארצות הברית ובזכותה המלאה להגן על עצמה ועל אזרחיה".

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

אתמול, אחרי יומיים, נסוגו תומכי המיליציות השיעיות הפרו-איראניות ממתחם השגרירות האמריקנית בבגדאד. כוחות צבא אמריקניים המוצבים במקום השתמשו בגז מדמיע בניסיון להדוף את המפגינים שהפגינו במקום, והבעירו אש באחת הכניסות למתחם. המפגינים השליכו אבנים לעבר חומות המתחם, כשכוחות הביטחון העיראקיים שעמדו בסמוך לא התערבו.

בשעות הצהריים, כוחות אל-חשד א-שעבי - ארגון הגג של המיליציות השיעיות - קראו למפגינים לסגת מהמתחם, אולם אלו לא נענו לקריאותיהם בשלב ראשון ורק בהמשך הם החלו להתפזר. המילציות עשו זאת בתגובה לקריאת ממשלת עיראק, שלה הם לכאורה כפופים.

הפגנה מול שגרירות ארה"ב בבגדד, עיראק 1 בדצמבר 2019. רויטרס
ההפגנות מול השגרירות האמריקנית בבגדאד, אתמול/רויטרס

גורמים בוושינגטון אמרו כי ייתכן שיישלחו אלפי חיילים לאזור על רקע המתיחות הגוברת מול איראן. טהראן דוחה את הטענות שהיא ארגנה את ההפגנות האלימות, שהגיעו אחרי תקיפות קטלניות של ארצות הברית נגד גדודי חיזבאללה, מיליציה עיראקית המקורבת אליה.

ארצות הברית הבהירה כי היא לא תפנה את השגרירות שלה, והפצירה בממשלה להגן על אנשיה ועל המתחם. דובר במחלקת המדינה הבהיר כי "אנשי הצוות בטוחים ולא הייתה פריצה". נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שוחח עם ראש ממשלת עיראק עאדיל עבד אל-מהדי והודה לו ולנשיא ברהם סלאח על תגובתם המהירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully