וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טייסים, מומחי חבלה ולוחמי חי"ר: היחידה החדשה שתשנה את שדה הקרב העתידי

1.1.2020 / 16:59

כחלק מתפיסתו של הרמטכ"ל כוכבי, צה"ל החל בגיוס ליחידה הרב-ממדית, שמשלבת צוותים קיימים מיחידות קומנדו, מומחים מעולם הדיגיטל, התקשוב והסייבר ולוחמים מיחידת עוקץ. מטרת היחידה היא לאתר מטרות במהירות ולפגוע בהן בדיוק וכן לסייע בפיתוח שיטות לחימה חדשות

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: ניר חן

צה"ל החל היום (רביעי) בגיוס ליחידה הסודית שבשלב זה נקראת "היחידה הרב-ממדית". צוותים קיימים מיחידת דובדבן, גדס"ר גולני, סיירת נח"ל, יחידת יהל"ם, מומחים מעולם הדיגיטל, התקשוב והסייבר, לוחמים מעוקץ וטייסי קרב ישתלבו ביחידה, שאמורה לפרוץ דרך ולהוביל לחדשנות עבור צה"ל כולו בשדה הקרב המודרני. הם יקבלו יכולות של אוגדה וחיבור למנהלת המטרות המטכ"לית ובמהלך השנה הקרובה יקיימו את התרגילים הראשונים. מטרת היחידה היא לאתר את מטרות האויב במהירות, לפגוע בהן במהירות ובדיוק רב.

הרמטכ"ל אביב כוכבי הדגיש עם כניסתו לתפקיד בינואר 2019 את החשיבות שהוא מייחס להשתנות של צה"ל כולו לאור האתגרים, האיומים ושדה הקרב העתידי. תכלית השינוי בראייתו, צריכה ליצור פער גדול על האויב שיוביל לניצחון מובהק, המבוסס על שלושה משתנים: הישג גדול, זמן לחימה קצר ומחיר נמוך בצד הישראלי.

בראי קו החשיבה ובמסגרת התכנית הרב-שנתית, מדובר בתנופה שטרם קיבלה את אישור הדרג המדיני ומשרד האוצר בגלל הבעיות הפוליטיות בישראל. כוכבי הודיע במטה הכללי על עשרה גלגלי תנופה, אחד הגלגלים כולל את הקמת היחידה הסודית: היחידה הרב-ממדית. יחידה שמהווה את תמצית המחשבות של כוכבי בכל מה שקשור לשדה הקרב העתידי, ההשתנות שהוא דורש מסגלי הפיקוד של צה"ל והמטרות שהוא הניח למטה הכללי כדי להשיג את יעדיו.

סדנת קרב משולב של זרוע היבשה ובסיס צה"ל בשיזפון, אוקטובר 2010. דובר צה"ל
יחידה שמהווה את תמצית המחשבות של כוכבי. לוחמי צה"ל במהלך תרגיל רב-חילי/דובר צה"ל

סא"ל ע' מונה לפני מספר חודשים למפקדה הראשון של היחידה, ולאחר מכן גויס סגל פיקוד מכוחות היבשה, האוויר, המודיעין והתקשוב. היום למעשה החל בפועל גיוס צוותים שלמים של לוחמים מחטיבת הצנחנים, חטיבת הקומנדו (דגש על יחידת דובדבן), גדס"ר גולני, סיירת נח"ל, שריון, יחידת יהל"ם, עוקץ וקצינים מחיל האוויר, ביניהם טייסי קרב. בשלב זה לא שולבו גורמים מחיל הים.

בראייתו של כוכבי, היחידה תפתח תפיסות ושיטות לחימה פורצות דרך, תהווה קטר טכנולוגי לאמצעי לחימה והמערכות המתקדמות ביותר שחלקן יפותח במיוחד עבור היחידה בתחומים השונים. עוד קבע הרמטכ"ל כי הוא רוצה לראות את היחידה משתלבת יותר ברשת, על מנת לאפשר ללוחמים ולמפקדים להתחבר לכלל הזרועות כמו המודיעין, האוויר והאש.

כדי להמחיש כיצד תפעל היחידה, יש לדמיין תרחיש שבו מטוס קרב פועל על אותה רשת עם טנק, כלי טיס לא מאויש, מפקד צוות ורחפן. כולם אמורים לראות את אותה תמונת מצב, והכוח היעיל והזמין מבין כולם יתקוף את האויב במהירות ובדיוק מקסימלי. לשם כך היחידה תפעל במשותף ליחידת המטרות המטכ"לית, למנהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית בפיקודו של תא"ל זיו אבטליון, העוסקת בהשתנות הדיגיטלית בצה"ל והעצמת יכולות זו בין הזרועות בשדה הקרב העתידי, וחטיבת שילוח בפיקודו של תא"ל ערן ניב, שעוסקת בניהול והובלה של תחום החדשנות בכלל צה"ל.

עוד בוואלה!

הפסקת הפיגועים ובידוד הג'יהאד: ההזדמנויות של ישראל בהסדרה עם חמאס

לכתבה המלאה
״משחקי הכס", תרגיל עוצבת הקומנדו וחיל-האוויר בקפריסין, 6 בדצמבר 2019. דובר צה"ל, אתר רשמי
היחידה תפתח תפיסות ושיטות לחימה פורצות דרך. לוחם צה"ל במהלך תרגיל רב-חילי/אתר רשמי, דובר צה"ל

אין כיום יחידה כזו בצה"ל, שכוללת מגוון של כוחות, ומרבית היכולות שלהם מוגדרות כסודיות ביותר. לשם פיתוח ובניית היחידה, הוחלט לשבץ אותה באוגדה 98 בכפיפות ישירה למפקד האוגדה תא"ל ירון פינקלמן, שהיה בעבר מח"ט גבעתי ומפקד גדס"ר צנחנים.

בצה"ל אומרים כי היחידה הרב-ממדית הציבה רף גבוה מאוד לאיכות לוחמים ומפקדים, שכולל נתונים אישיים גבוהים, כושר גבוה לצורכי משימת התמרון, איתור המטרות, תקיפה והשמדת אויב בכל הממדים. מן הסתם ישולב ממד הסייבר בתהליכי ההתפתחות של היחידה.

כבר בראשית הדרך הוחלט כי היחידה, על היותה בהיקף גדודי הכוללת מאות לוחמים, תקבל בשל ייעודה וחשיבותה יכולות שמאפיינות כיום אוגדת חוד בצה"ל. עוד הדגישו בצה"ל כי כבר בשנת 2020 יבוצע גיוס נוסף במספר פעימות, של לוחמים מיחידות שונות, ובמקביל יתקיימו אימונים שבהם ישולבו יכולות קצה בתחום הטכנולוגי והדיגיטלי כדי לשפר את רמת הקטלניות של צה"ל.

לקחים, מסקנות, שיטות ותפיסות של היחידה יופצו ליחידות, ואמורות לפי המדיניות שהכתיב הרמטכ"ל, להשפיע על צה"ל כולו. טרם נבחר שם ליחידה, לא סמל ולא צבע כומתה או נעליים. מטרת העל של מפקדי היחידה היא ליצור דנ"א חדש, במנותק ממה שהכירו ביחידות הקודמות מהם הגיעו הלוחמים. עוד הדגישו בצה"ל כי לא נקבע תאריך יעד לתחילת הפעילות המבצעית של היחידה.

״משחקי הכס", תרגיל עוצבת הקומנדו וחיל-האוויר בקפריסין, 6 בדצמבר 2019. דובר צה"ל, אתר רשמי
אין כיום יחידה כזו בצה"ל. לוחמי צה"ל במהלך תרגיל רב-חילי/אתר רשמי, דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully