וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הראשונה מסוגה בעולם: מערכת הלייזר שתילחם באיום הרחפנים והבלונים מעזה

27.12.2019 / 17:54

כדי להתמודד עם המתקפות הלא שגרתיות לעבר שטח ישראל, כוחות הביטחון בשיתוף גורמים אזרחיים פיתחו את מערכת "להב אור", הפועלת לנטרול האיומים במינימום זמן מרגע הפללת המטרה. מפקד משמר הגבול: "צעדי ענק במענה המשלים להגנה האווירית של היישובים הסמוכים לגבול"

מערכת "להב אור" נגד בלוני תבערה ורחפנים. : דוברות המשטרה, עיבוד תמונה
הוכיחה יכולת מבצעית. מערכת "להב אור"/עיבוד תמונה, : דוברות המשטרה

איומי בלוני ועפיפוני התבערה מרצועת עזה שגרמו להצתות ביישובי הדרום, ואיום הרחפנים המסוגלים לשאת מטעני נפץ ואמצעי חבלה אחרים, הובילו את משמר הגבול ומחלקת פיתוח האמצעים של המשטרה בשיתוף פעולה עם חברת "אופטידפנס" לפתח מערכת לייזר ראשונה מסוגה כדי להתמודד עם סוג המתקפות הלא שגרתיות. המערכת, שקיבלה את השם, "להב אור", הוכיחה יכולת מבצעית ליירוט בלוני תבערה וכן התמודדות נגד איום הרחפנים.

את הפיתוח, שהחל לפני כשנה, הוביל מפקד משמר הגבול, ניצב יעקב (קובי) שבתאי שנענה בהתלהבות לפתרון טכנולוגי שהציעו שלושה מומחים בתחום האלקטרו-אופטיקה והלייזר. בסיוע של מחלקת הפיתוח הטכנולוגי של המשטרה נבנה מדגים טכנולוגי תוך שמונה ימים שכבר אז הראה היתכנות טכנולוגית ומבצעית שאפשרו את המשך ההשקעה וקידום הפרויקט. בהמשך נרתמו לסייע גם מחלקת פיתוח תשתיות (מפא"ת) של צה"ל, והחטיבה טכנולוגית (חט"ל) של הצבא ומשקיעים פרטיים.

לאחר זיהוי המטרה, מערכת להב אור עוקבת ומפלילה את הבלון או הרחפן, ננעלת עליו, ובעזרת קרן לייזר ייחודית, מפוצצת את הבלון, או במקרה של רחפן, שורפת חלקים ממנו עד להפלתו.

מפקד מג"ב קובי שבתאי. דוברות המשטרה, אתר רשמי
"צעדי ענק בהגנה האווירית". ניצב יעקב שבתאי/אתר רשמי, דוברות המשטרה

לנוכח העובדה שקיימות כיום כמה מערכות לייזר בשוק הביטחוני שאינן מבצעיות, החליטו במשטרה להגדיר למערכת כמה יעדים חשובים ומשמעותיים מאוד שאת חלקם המערכות הקיימות כיום לא הצליחו להשיג. צוות הפיתוח הבין שכדי להפוך את המערכת למבצעית, היא חייבת לפעול למרחק גדול ולנטרל את האיום במינימום זמן מרגע הפללת המטרה. בנוסף, אחד האתגרים הגדולים שעמדה בהם "להב אור" היא האפשרות לפעול מבלי לסכן כלי טיס בתחום האווירי בו היא פועלת.

מפקד משמר הגבול, ניצב יעקב שבתאי, אמר כי "כשחשבנו על המערכת ראינו את התרחבות איום הטרור על ידי שליחת רחפנים ואמצעים נוספים שיכולים לנחות בשטח ישראל ולהסב נזק ונפגעים. המשטרה עושה צעדי ענק במענה המשלים להגנה האווירית של היישובים הישראלים הסמוכים לגבול וגם אלו שנמצאים בעומק שטח ישראל. זו מערכת ראשונה מסוגה בעולם שמוכיחה שניתן ליירט בלונים ורחפנים מבלי לסכן גורמים נוספים הפועלים באזור המטרה. הפיתוח יאפשר למשטרת ישראל בעתיד הקרוב להתמודד בצורה אפקטיבית עם האיום החדש שאנו מתמודדים איתו בזירה הביטחונית".

עוד בוואלה!

נתניהו אחרי הפריימריז: "עכשיו הזמן להתאחד"; גנץ: "ננצח אותו בבחירות"

לכתבה המלאה

התסכול הוליד רעיון

ד"ר רמי אהרוני, מנכ"ל "אופטידפנס" שלקחה חלק בפיתוח המערכת, הסביר כיצד נולד הרעיון. "התסכול על חוסר היכולת להתמודד עם עפיפוני ובלוני התבערה הולידה הצעה של ד"ר אודי בן עמי לפתרון ייחודי", סיפר. "הוא גייס את פרופ' עמיאל ישעיה מאוניברסיטת בן-גוריון ושלושתינו כיתתנו רגלינו במסדרונות ארוכים שבועות רבים בניסיון למצוא אוזן קשבת".

"אנחנו אסירי תודה לניצב שבתאי ולמשטרת ישראל על החזון, ועל האמון שנתנו בנו משיחת הטלפון הראשונה ועל היכולת של המשטרה לתמוך במיזם הזה שהוא בעל חשיבות אסטרטגית לאומית", הוסיף. "אנחנו מאוד גאים שהצלחנו להשלים בהצלחה את השלב הראשון של הפיתוח בלו"ז קצר ביותר, ומודים לכל הגורמים שעזרו לנו לאורך הדרך במשטרה, בצבא וגם לא מעט אזרחים שפשוט התגייסו ללא תמורה למאמץ הלאומי הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully