וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט קבע: למאבטחים אין סמכות לערוך חיפוש על חשוד בגניבה

31.12.2019 / 19:32

חשוד בגניבת טלפון סלולרי בחדר מיון בבית חולים זוכה, לאחר ששופט הכריע כי למאבטחים לא הייתה סמכות לתשאל אותו ולערוך חיפוש בתיקו. "במקרה של חשד לעבירה כמו גניבה אין כל הבדל בין המאבטח לבין אדם פרטי", הדגיש בית המשפט

בית משפט השלום תל אביב. מאי 2016. ראובן קסטרו
"החיפוש הפר את זכויותיו הבסיסיות כחשוד". בית משפט השלום בתל אביב/ראובן קסטרו

בית משפט השלום בתל אביב זיכה השבוע את מ', שנחשד בגניבת טלפון סלולרי בחדר המיון בבית החולים איכילוב. הסיבה: מאבטחי בית החולים תשאלו את מ' ואף ערכו חיפוש בתיקו - מבלי שהייתה להם סמכות לעשות זאת.

המקרה אירע בפברואר 2018. מ' ניסה לעזוב את חדר המיון כאשר בתיקו טלפון סלולרי שהיה שייך לאחת המטופלות. אחד המאבטחים במקום הבחין שהכניס לתיקו מכשיר בצבע שונה מזה שנכנס איתו, ופנה אליו כדי לחפש בתיק. מ' לא התנגד, וכשנמצא הטלפון בתיקו טען ש"היה מבולבל" ולקח את הטלפון בטעות. למקום הוזעק גם אחראי המשמרת, ומ' אמר לו שמצא את הטלפון והתכוון להחזיר אותו לבעליו - אך ללא הועיל. המאבטח ואחראי המשמרת הזעיקו את המשטרה.

מגדל אשפוז ע"ש תד אריסון, מרכז רפואי סוראסקי, בי"ח איכילוב, תל אביב. ראובן קסטרו
המאבטח הבחין כי מ' יצא עם טלפון סלולרי שונה מזה שנכנס איתו. איכילוב/ראובן קסטרו

בחקירתו במשטרה טען מ', בדומה למה שאמר לאחראי המשמרת, כי ראה את הטלפון על מעקה בפרוזדור חדר המיון, ורצה להביא אותו לדלפק הקבלה כדי שיוחזר לבעליו - אך בדרך עצר אותו המאבטח. בחודש מאי בשנה שעברה הוגש נגדו כתב אישום.

גם בבית המשפט חזר על אותה הגרסה, אך הטענה העיקרית שהעלה, באמצעות עו"ד תמר נבו מהסנגוריה הציבורית, הייתה שלפי החוק, למאבטחים כלל לא הייתה סמכות לתשאל אותו או לערוך חיפוש בחפציו. השופט שאול אבינור קיבל את הטענה, וקבע כי החוק שמתוקפו מוצבים המאבטחים קובע מפורשות: "שימוש בסמכויות לפי חוק זה, יהא לשם שמירה על ביטחון הציבור מפני פעילות חבלנית עוינת ומפני אלימות". מכאן, קבע השופט, שבמקרה של חשד לעבירה כמו גניבה - אין כל הבדל בין המאבטח לבין אדם פרטי.

השופט אבינור הוסיף כי הפעולות שביצעו המאבטחים הפרו את זכויותיו הבסיסיות ביותר של מ' כחשוד. "החיפוש, שנערך ללא צו - נערך מבלי שהתבקשה הסכמת הנאשם; ותשאול הנאשם נעשה מבלי שהוזהר בדבר זכויותיו שלא להשיב לשאלות וכן להיוועץ בעורך דין", כך פסק הדין. לבסוף הכריע השופט אבינור כי יש לפסול את הראיות שאספו המאבטחים שלא כדין, וכי בהעדרן אין מספיק ראיות כדי להרשיע את מ' - והוא זוכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully