וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדוקר מחגיגות חנוכה בניו יורק הואשם בפשעי שנאה: "התעניין בהיטלר"

31.12.2019 / 0:55

התביעה הפדרלית הגישה כתב אישום נגד גרפטון תומאס, שתקף את בית הרב במונסי ופצע חמישה בני אדם. בחומריו נמצאו חומרים שעסקו בהיטלר ובתרבות הנאצית

צילום: רויטרס

התביעה הפדרלית בארצות הברית הגישה היום (שני) כתב אישום בגין פשעי שנאה נגד הדוקר בבית הרב במונסי שבמדינת ניו יורק היא אמרה הדוקר, גרפטון תומאס, גבר שחור, החזיק חומרים שכללו התייחסויות לאדולף היטלר ו"התרבות הנאצית".

לשכת התביעה הפדרלית במחוז הדרומי של ניו יורק אמרה כי תומאס נאשם בחמישה ניסיונות רצח ובניסיון רצח. הדיון בעניינו התנהל בבית משפט בעיר רמפו. תומאס התפרץ לחגיגות חנוכה בביתו של הרב חיים רוזנברג, במוצאי שבת, ותקף את המשתתפים עם מצ'טה. העיירה, שנמצאת 48 ק"מ מצפון לניו יורק, היא בית לקהילה חרדית גדולה.

לפי כתב האישום, שהוגש על ידי סוכנת ה-FBI ג'ולי בראון, בחיפושים בביתו של התוקף בגרינווד לייק, ניו יורק, נמצאו יומנים עם התבטאויות אנטישמיות וציורים של צלבי קרס. היא אמרה כי בטלפון שלו תומאס נעשה חיפוש אחרי השאלה "מדוע היטלר שנא יהודים" בארבעה מקרים שונים מאז 9 בנובמבר. בנוסף לכך, נמצאו בטלפון שלו חיפושים אחר בתי כנסת ומוסדות יהודיים באזור ניו יורק, וגם אחר חברות אמריקניות בולטות שהוקמו על ידי יהודים. ב-28 בדצמבר, השתמש בטלפון כדי לקרוא מאמר שכותרתו "העיר ניו יורק הגבירה את נוכחות המשטרה בשכונות יהודיות לאחר מתקפות אנטישמיות אפשריות. הנה מה שניתן לדעת".
.

החשוד בירי ביהודים בבית רב במונסי שבמדינת ניו יורק. רשת CBS, צילום מסך
חיפש אחר השאלה "מדוע היטלר שנא יהודים". תומאס מובל לבית המשפט, ראשון/צילום מסך, רשת CBS

ארבעה מתוך חמישה מהאנשים שנדקרו בראשון שוחררו מהטיפול בבית חולים מקומי. אחד מהם עדיין מאושפז עם שבר בגולגולת - כך ציטט הניו יורק טיימס מפי גורמים רשמיים.

מושל ניו יורק אנדרו קואומו גינה את הירי וטען כי פשע השנאה נובע מ"בורות ואי-סובלנות". בראיון ל-CNN הוא הוסיף כי "זה לא חוקי, וזה מתפשט". ראש עיריית ניו יורק ביל דה בלאזיו הצביע על "משבר לאומי של אנטישמיות" בראיון לרשת MSNBC. מנגד, משפחתו של תומאס אמרה באמצעות עורך דינו של גרפטון כי הייתה לו היסטוריה ארוכה של מחלות נפש, וכי אין לו היסטוריה ידועה של אנטישמיות או הרשעות קודמות.

עוד בוואלה!

התוקף בבית הרב בניו יורק ניסה להיכנס לבית כנסת סמוך: "מעשה טרור"

לכתבה המלאה
זירת אירוע הדקירה בביתו של רב יהודי במונסי, ניו יורק 29 בדצמבר 2019. רויטרס
"משבר לאומי של אנטישמיות". זירת אירוע הדקירה, בראשון/רויטרס

ביום שישי הודיעה משטרת ניו יורק כי היא מגבירה את הסיורים בשכונות יהודיות בעקבות ההתקפות האנטישמית האחרונות. בכיר במשטרה אמר במסיבת עיתונאים שהתקיימה ביום ראשון כי חלה עלייה של 21% בפשעי שנאה אנטישמיים בעיר בשנה החולפת.

ביום שני שעבר דווח כי גבר בן 65 הותקף באלימות על ידי תוקף, שגם הוסיף קריאות אנטישמיות, ויום לאחר מכן הותקפו שני גברים נוספים בברוקלין. מנכ"ל הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלט, כתב בטוויטר כי "ניו יורק עומדת בפני בעיה הולכת וגוברת של אירועים אנטישמיים. הדקירות במונסי הן המתקפה המחרידה האחרונה, שנועדה לנער את הקהילה שלנו". הוא הוסיף כי "יש צורך אמיתי בפעולה משמעותית יותר כדי להגן על הקהילה היהודית".

עלייה של 21% בפשעי שנאה אנטישמיים בניו יורק

התקפות על בתי כנסת זעזעו את הקהילה היהודית בכמה מקרים שאירעו לאחרונה במקומות אחרים בארצות הברית. באפריל, אדם פתח באש בבית כנסת בעיירה פאווי שבקליפורניה, והביא למותה של לורי גילברט קיי בת ה-60 ולפציעתם של הרב ישראל גולדשטיין, מייסד המרכז הקהילתי היהודי בבית הכנסת, ושני ישראלים - נויה דהאן בת השמונה ודודה, אלמוג פרץ משדרות.

שישה חודשים לפני כן הרג חמוש 11 מתפללים בבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג בפיגוע האנטישמי הקטלני ביותר בתולדות ארצות הברית.

(עדכון ראשון 30/12 22:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully