וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התוקף בבית הרב בניו יורק ניסה להיכנס לבית כנסת סמוך: "מעשה טרור"

אחד הנוכחים במקום אמר כי בית הכנסת היה נעול מבפנים, והתוקף - תומאס גרפטון, פנה עקב זאת לטקס הדלקת הנרות שהתקיים בביתו של רב במונסי. שניים מהפצועים במצב אנוש. מושל המדינה הבטיח להגביר את המאבק באנטישמיות. "אפס סובלנות"

צילום: רויטרס

התוקף שפצע חמישה בני אדם בבית רב במונסי שבמדינת ניו יורק ניסה להיכנס לבית הכנסת הסמוך, אך המקום היה סגור מבפנים - כך סיפר היום (ראשון) לרשת CNN אהרון כהן, שהשתתף בחגיגות החנוכה. במהלך האירוע, החשוד - תומאס גרפטון בן ה-37, הואשם לאחר מעצרו בחמש עבירות של ניסיון לרצח ופריצה בעקבות הפיגוע שביצע הלילה בביתו של הרב.

גרפטון תקף את הנוכחים במצ'טה, בטרם נמלט מהמקום, כאשר מניעיו טרם התבררו. הוא נתפס מאוחר יותר על ידי משטרת ניו יורק, שתגברה את נוכחותה בשכונות יהודיות בימים האחרונים בשל גל של מתקפות אנטישמיות. שני בני אדם נפגעו באורח אנוש מדקירות הסכין, שלדברי כהן הייתה גדולה "כמו מטאטא".

המקום המה חסידים שהשתתפו בחגיגה. לדברי כהן, לפחות מאה בני אדם נכחו בביתו של הרב להדלקת הנר השביעי של החג בזמן התקרית. מונסי ממוקמת במחוז רוקלנד, שבו ריכוז גבוה ביותר של יהודים לנפש מאשר כל מחוז אחר בארצות הברית - כ-30%.

מושל ניו יורק אנדרו קואמו הטיל על גוף הבוחן פשעי שנאה מטעם המדינה לחקור את התקרית ואמר כי זה מעשה טרור. "אנטישמיות וקנאות מכל סוג מנוגדות לערכי ההכלה והגיוון שלנו ויש לנו אפס סובלנות למעשי שנאה כאלה", הוא מסר בהצהרה מטעמו. בהמשך הוא הגיע לזירת הדקירות.

החשוד בירי ביהודים בבית רב במונסי שבמדינת ניו יורק. רשת CBS, צילום מסך
סכין גדולה "כמו מטאטא". החשוד בירי/צילום מסך, רשת CBS

החשוד נמלט מהזירה (בחלק העליון של התיעוד):

גורמים רשמיים בניו הביעו סולידריות עם הקהילה היהודית לאחר התקרית, המצטרפת לשורת תקריות אלימות כלפי יהודים בניו יורק בעת האחרונה.

"אנחנו לא נאפשר לזה ליהפך למצב הנורמלי החדש. נשתמש בכל כלי שיש בידינו כדי לעצור את ההתקפות הללו אחת ולתמיד", מסר ראש העיר ניו יורק ביל דה בלאזיו, וציין את תגבור הנוכחות של המשטרה העירונית בשכונות כמו וויליאמסבורג, קראון הייטס ובורו פארק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לשנאה אין בית בעיר שלנו". זירת הדקירה בבית הרב במונסי/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסוף השבוע הודיע דה בלאזיו כי על רקע התגברות התקריות האנטישמיות, המשטרה המקומית תתגבר את נוכחותה בשכונות בברוקלין בהן חיות קהילות יהודיות גדולות. רק בשבוע האחרון, במהלך חג החנוכה, דווח לפחות על שישה פשעי שנאה באזור. "לשנאה אין בית בעיר שלנו", כתב דה בלאזיו בחשבון הטוויטר שלו. "כל אחד שפועל בטרור נגד האוכלוסייה היהודית שלנו יועמד לדין". עוד הוסיף ראש העיר כי "אנטישמיות היא מתקפה על ערכי עירנו ונתעמת איתה באופן חזיתי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זירת הדקירה בבית הרב במונסי/מערכת וואלה!, צילום מסך

התובעת הכללית של ניו יורק, לטיסיה ג'יימס, אמרה כי היא "מוטרדת מאוד" מהתקרית. "יש אפס סובלנות למעשים של שנאה מכל סוג, ואנחנו נמשיך לעקוב אחרי ההתרחשות המחרידה הזאת", מסרה ג'יימס, והוסיפה: "אני עומדת עם הקהילה היהודית הלילה, ובכל לילה".

מנכ"ל הליגה נגד השמצה ג'ונתן גרינבלאט גינה אף הוא את המעשים. "הלב מתכווץ לראות את את חג החנוכה מחולל פעם נוספת", מסר. "בין אם בשעת תפילת בבית הכנסת, בקניות בסופרמרקט או בחגיגות בבית, יהודים צריכים להיות בטוחים מפני אלימות. אנחנו צריכים שהרשויות יספקו הגנה מוגברת עכשיו וכל עוצמת החוק תופעל כנגד אלו שמבצעים פשעים כה מחרידים".

זירת אירוע הדקירה בביתו של רב יהודי במונסי, ניו יורק 29 בדצמבר 2019. רויטרס
"אנטישמיות היא מתקפה על ערכי עירנו"/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully