וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: חמישה מתפללים נדקרו בביתו של רב בעיר מונסי שבניו יורק

סוכניות ידיעות, דנה ירקצי ויקי אדמקר

29.12.2019 / 8:27

מבדיקה ראשונית עולה כי אדם נכנס לבית הרב שבעיר במהלך חגיגות החנוכה, ודקר בעזרת מצ'טה חמישה בני אדם. צוותי הצלה הגיעו למקום והחלו לטפל בפצועים, שחלקם במצב קשה. האירוע מגיע ברקע הודעת משטרת ניו יורק כי תתגבר סיורים בשכונות ובבתי כנסת באזור ברוקלין

צילום: רויטרס

התקיפה במדינת ניו יורק - כל הכותרות

  • חמישה מתפללים נדקרו בביתו של רב בעיר מונסי, חלקם במצב קשה
  • הקורבנות היו באמצע חגיגת חנוכה שהתקיימה בביתו של הרב
  • החשוד במעשה נעצר אחרי מרדף משטרתי
  • משטרת ניו יורק תגברה לאחרונה נוכחות סביב מרכזים יהודיים
  • ראש עיריות ניו יורק: נעצור את ההתקפות הללו אחת ולתמיד

אדם דקר הלילה (שבת) חמישה מתפללים בבית הרב המקומי שליד בית הכנסת בעיר מונסי, צפונית לניו-יורק - כך אישרו הרשויות המקומיות. כפי הנראה, האדם נכנס לבית סמוך לשעה 22:00 (שעון מקומי), בזמן שבמקום התקיימה חגיגת חנוכה, ודקר כמה מהמתפללים בעזרת מצ'טה. שירותי רפואה והצלה הגיעו למקום והחלו לטפל בפצועים, ביניהם שניים עם פציעות קשות. המניע למעשה עדיין אינו ברור.

מונסי נחשבת למרכז יהודי בולט, ובמקום פועלות קהילות חסידיות מוכרות. על פי הדיווחים ברשתות החברתיות, מדובר באדם שחור שנכנס אל המבנה שבשכונת פורשיי שבעיר כשפניו מוסתרות בצעיף, דקר את המתפללים ואז נמלט בכלי רכב. החשוד במעשה נעצר בתום מרדף משטרתי, לאחר שלוחיות הרישוי שלו זוהו.

"הוא החל להשתולל שם ולדקור", סיפר תושב המקום. "הוא פצע שם כמה מהם והם השיבו מלחמה בכיסאות. הוא ברח החוצה לרכב והסתלק משם לכיוון מנהטן, שם עצרו אותו המשטרה".

בית הרב בו נדקרו חמישה מתצפלים בערב חנוכה, ארצות הברית, 29 דצמבר 2019. עיבוד תמונה
זירת התקרית, הלילה/עיבוד תמונה

שאולי א', חסיד המתגורר במקום, שוחח עם וואלה! NEWS והעריך כי מדובר בפשע שנאה. "אני מתפלל בבית כנסת שליד, מדובר בבית של רב שצמוד לבית כנסת. ערכו שם מסיבת חנוכה והדלקת נרות, לפתע הגיע אדם עם סכין קצבים והחל לדקור אנשים. זה היה פשע שנאה, זה לא שמישהו נכנס וחיפש מישהו ספציפי. הוא חיפש לדקור חסידים יהודים", סיפר.

"אנחנו מפחדים לצאת לרחובות, זה נורא מאוד, מעולם לא חווינו משהו כזה", סיפר. "כולם מפחדים, אנשים מנסים עכשיו להתכנס בתוך עצמם ולנסות להתגבר על מה שהיה. יש ארגון יהודי שעוזר לחולי סרטן שהגיע לדבר עם הילדים ועם האמהות כדי להרגיע אותם. ראש העיר הגיע עם הבכירים לזירה, הוא אמר שהוא יגביר את האבטחה והסיורים ברחוב. אנחנו עכשיו מנסים להתאחד ולהתגבר על כל האירוע הזה. כולנו מפוחדים".

ראש העיר: "לא ניתן לזה להפוך לנורמלי"

"אנחנו לא נאפשר לזה ליהפך למצב הנורמלי החדש. נשתמש בכל כלי שיש בידינו כדי לעצור את ההתקפות הללו אחת ולתמיד", מסר ראש העיר ניו יו יורק ביל דה בלאזיו, וציין את תגבור הנוכחות של המשטרה העירונית בשכונות כמו וויליאמסבורג, קראון הייטס ובורו פארק.

בסוף השבוע הודיע דה בלאזיו כי על רקע התגברות התקריות האנטישמיות, המשטרה המקומית תתגבר את נוכחותה בשכונות בברוקלין בהן חיות קהילות יהודיות גדולות. רק בשבוע האחרון, במהלך חג החנוכה, דווח לפחות על שישה פשעי שנאה באזור. "לשנאה אין בית בעיר שלנו", כתב דה בלאזיו בחשבון הטוויטר שלו. "כל אחד שפועל בטרור נגד האוכלוסייה היהודית שלנו יועמד לדין". עוד הוסיף ראש העיר כי "אנטישמיות היא מתקפה על ערכי עירנו ונתעמת איתה באופן חזיתי".

התובעת הכללית של ניו יורק, לטיסיה ג'יימס, אמרה כי היא "מוטרדת מאוד" מהתקרית. "יש אפס סובלנות למעשים של שנאה מכל סוג, ואנחנו נמשיך לעקוב אחרי ההתרחשות המחרידה הזאת", מסרה ג'יימס, והוסיפה: "אני עומדת עם הקהילה היהודית הלילה, ובכל לילה".

נשיא המדינה ראובן ריבלין הביע זעזוע מהתקרית. "תפילותינו להחלמה מהירה נתונות לשלום הפצועים", אמר הנשיא. "האנטישמיות הגואה אינה בעיה של העם היהודי בלבד, בוודאי לא של מדינת ישראל לבדה. עלינו לשלב זרועות מול הרשע הזה המרים ראשו שוב ושוב ומהווה סכנה של ממש ברחבי העולם כולו".

זירת אירוע הדקירה בביתו של רב יהודי במונסי, ניו יורק 29 בדצמבר 2019. רויטרס
כוחות משטרה בזירת הדקירה במונסי שבניו יורק/רויטרס

יעקב חגואל, סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית והממונה על המאבק באנטישמיות במוסדות הלאומיים, אמר בתגובה לאירוע הדקירה כי "אני נחרד לראות יהודים שנפגעים באכזריות בבית הכנסת מקום של תפילה ורק בגלל שהם יהודים. אני דורש מהממשל בארצות הברית להגן על היהודים, לחוקק חוקים מחמירים כנגד האנטישמיות הגואה, לאכוף חוקים קיימים כנגד שנאת זרים והחשוב ביותר לחייב ללמד בכל בתי הספר תוכניות נגד שנאת זרים. אפס סובלנות לכל מקרה אנטישמיות".

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, גינה אף הוא את התקיפה במונסי. "מדובר בנסיון טבח ביהודים בדם קר בלב קהילה יהודית חמה ותוססת שהסבה להדלקת נרות. חגי ישראל הפכו בשנה האחרונה מחגים של אור לחגים של חושך ופחד עבור יהודים ברחבי העולם והאור של חנוכה הפך לחג של שפיכות דמים", האשים הרצוג. "רשויות אכיפת החוק בארה"ב עושות מאמץ עצום להגן על הקהילה היהודית, אך יש לפעול בנחישות ובמלחמת חורמה אל מול העלייה האדירה והקשה של גילויי אנטישמיות קשים וכואבים. יהודי חובש כיפה שאינו יכול להיות בטוח ברחובות ניו יורק הוא אינו מצב מתקבל על הדעת. זה תמיד מתחיל ביהודים אבל אף פעם לא נגמר ביהודים".

ביום שני האחרון, יהודי אורתודוקסי בן 65 דיווח כי גבר היכה בו באגרוף במנהטן וכינה אותו "ממזר יהודי". סטיב ג'ורג', צעיר בן 28, נעצר ונאשם בתקיפה במסגרת פשע שנאה. כמה שעות לאחר מכן, כמה בני נוער תקפו שני ילדים בברוקלין. ביום חמישי שעבר, אישה היכתה אישה יהודית בת 34 בפניה באמצעות תיק. האישה הואשמה בתקיפה במסגרת פשע שנאה. בבוקר יום שישי, אישה אחרת נעצרה לאחר שסטרה לשלוש נשים שלבשו בגדים יהודיים מסורתיים. היא צפויה להיות מואשמת בפשע שנאה.

בנובמבר נדקר במונסי גבר יהודי כשהיה בדרך לתפילת שחרית בבית כנסת בעיר. על פי הדיווחים, הוא נדקר פעמים רבות ומצבו הוגדר אנוש. הוא הועבר לבית החולים המקומי, שם הוכנס לניתוח חירום. הוא אושפז במצב קריטי, וסבל מפצעי קדירה רבים בכל חלקי גופו. המשטרה המקומית הודיעה שפתחה בחקירת המקרה.

(עדכון ראשון: 06:00)

זירת אירוע הדקירה בביתו של רב יהודי במונסי, ניו יורק 29 בדצמבר 2019. רויטרס
כוחות משטרה בזירת הדקירה במונסי שבניו יורק/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully