וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 תקריות נגד יהודים מתחילת החודש בעולם: "חוזרים לאנטישמיות הקלאסית"

16.12.2019 / 6:25

השחתת בית הכנסת של קהילת יוצאי איראן בבוורלי הילס מצטרפת לשורה של תקריות אנטישמיות בארה"ב ובעולם. במשרד התפוצות מודאגים מהעלייה בהיקף האירועים ומכניסתם של שחקנים חדשים לקרב. בינתיים, בקהילה היהודית האיראנית מנסים לשוב לשגרה: "הרבה אנשים מודאגים"

צילום: זק"א ובית הכנסת נצח, עריכה: עמית שמחה

מאז תחילת חודש דצמבר אירעו חמישה מקרים על רקע אנטישמי ברחבי העולם - כך עולה מנתוני ממשרד התפוצות. הדבר מעיד על מגמה מדאיגה שבאה לידי ביטוי בין השאר בהשחתת בית הכנסת של קהילת היהודים יוצאי איראן בבוורלי הילס שבלוס אנג'לס אתמול (ראשון), תקיפת שלושה סטודנטים באוניברסיטת אינדיאנה והירי במרכול הכשר בג'רזי סיטי בשבוע שעבר. במשרד התפוצות מזהים חזרה לאירועי אנטישמיות קלאסית, ירידה בזו המתבצעת בידי מוסלמים, ואף מביעים דאגה מכניסתם של שחקנים חדשים כמו הפלגים המילטנטיים בקהילת העבריים השחורים בארצות הברית.

קמרון עמנואל, חבר וועד בית הכנסת "נצח" שהושחת בבוורלי הילס, סיפר לוואלה! NEWS כי אלמוני פרץ סמוך לשעה 03:00 לבית הכנסת. "הוא עשה ונדליזם, הרס את כל בית הכנסת קרע את כל ספרי התורה והשחית דברים. אנחנו לא יודעים אם הרקע לאירוע אנטישמי, אבל מי שעשה את זה - פגע בעיקר בספרי התורה".

"באופן אישי אני לא מרגיש פחד", הוסיף עמנואל. "עם זאת, הרבה אנשים מודאגים, אנחנו לא יודעים מה המניע שלו. אירועים אנטישמיים זה לא דבר שבשגרה בלוס אנג'לס, אבל אחרי האירוע בניו ג'רזי, זה בהחלט מעלה חשש. אשתי נמצאת בניו יורק, ומיד אחרי שבת היא התקשרה. היא כל כך דאגה, בלוס אנג'לס היו כמה אירועים קטנים, אבל לא דברים משמעותיים כמו האירוע הזה. אנשים רבים הגיעו אתמול לבית הכנסת לראות מה קרה, כמובן שהייתה פאניקה. הפורץ לקח את שני ספרי התורה של הצעירים וקרע אותם, הספרים הראשיים היו נעולים תודה לאל, אז הוא לא הגיע אליהם. מחר אנחנו עומדים לחגוג בטקס ברית מילה ואנחנו לא מפחדים. אנחנו נחזור להתפלל כאן ונחנוך את בית הכנסת מחדש".

קמרון עמנואל ויהודה משי זהב בבית הכנסת בבוורלי הילס לאחר שהושחת - 15 דצמבר 2019. אתר רשמי
קמרון עמנואל ויהודה משי זהב בבית הכנסת בבוורלי הילס לאחר שהושחת/אתר רשמי

"במשך שנתיים אנחנו רואים התחזקות של תנועות ימין קיצוני, חלקן מרשתות מקומיות וחלקן מרשתות בינלאומיות שמחברות בין מזרח אירופה למערב היבשת ולצפון אמריקה", הסביר יוגב קרסנטי, מנהל המאבק באנטישמיות במשרד התפוצות. לדבריו, "כולם מדברים על תיאוריית ההחלפה, לפיה יש תוכנית קונספירטיבית בהובלה של היהודים כדי לבולל את הגזעים הלבנים האחרים".

קרסנטי הציג את הצעדה בשרלוטסוויל בשנת 2017 כדוגמה לתאוריה שתופסת חלק נכבד בשיח האנטישמי. "כשהצועדים צעקו 'לא תחליפו אותנו' הם התכוונו ליהודים או הליברלים שמנסים להחליף את הגזע הלבן כגזע הדומיננטי בארצות הברית", אמר. "למעשה הם מבחינתם נלחמים על הערכים של התרבות הלבנה, הערכים של אירופה הלבנה, מול הערכים של הרב תרבותיות והליברליזם".

עוד בוואלה!

חיזוק לסער בקרב על ראשות הליכוד: חיים כץ צפוי להודיע על תמיכה

לכתבה המלאה

קרסנטי מציין כי בחודשים האחרונים לא דווח על אנטישמיות מצד מוסלמים, מה שהותיר חלל ריק לכניסתם של גורמים אחרים. בין השאר העלה את הפלג הניצי בקהילת העבריים השחורים, שממנו הגיעו ככל הנראה המפגעים מניו ג'רזי. "מדובר ביוצאי הקהילה הזו", טען. "זהו זרם בנצרות, המאמינים שהם בני ישראל האמיתיים והיהודים הם המזויפים", הסביר. "בתוכם יש קבוצות מיליטנטיות, שהיורה מניו ג'רזי כנראה היה שייך אליהם. אני לא יודע אם לקרוא לזה אנטישמיות כי במקרה הזה מדובר באדם שטוען כי הוא היהודי האמיתי והוא הולך להרוג את היהודים הלא אמיתיים".

זירת אירוע הירי בניו ג'רזי 11 בדצמבר 2019. AP
זירת אירוע הירי בניו ג'רזי/AP
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בית הכנסת בברלי הילס/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדבריו חל שינוי במאפיינים של המקרים האנטישמיים. אם בעבר נרשמה עלייה במקרים האנטישמיים כשיש מבצעים צבאיים בהם מעורבת ישראל כמו צוק איתן מצד מוסלמים כלפי קהילות יהודיות, הרי שעכשיו אין קשר בין הדברים, במיוחד על רקע ההתקרבות למדינות המפרץ. "יש חזרה לאנטישמיות הקלאסית", הבהיר. "אסור לשכוח שיהדות בריטניה הייתה בפחד מתסריט האימה שבה קורבין היה נבחר לראשות הממשלה. הרב הראשי של בריטניה היה מאוד מודאג מזה, קרא לא להצביע ללייבור. אנחנו ערים להתעוררות אנטישמית מכל הכיוונים, גם של ימין, שמאל וגם של האסלאם הרדיקלי שממשיכה להוות גורם סיכון עבור הקהילות".

קרול נוריאל, מנכ"לית הליגה להשמצה, אמרה על האירועים האחרונים כי "בבוורלי הילס עדיין בודקים את המניע לאירוע, אבל הקהילות היהודיות ברחבי העולם הרבה יותר מודעות". לדבריה, "הן בכוננות כל הזמן, ישנה חרדה מהאירועים האנטישמיים הללו. אנחנו רואים צורך מאוד גדול בביטחון הקהילות בצורה יותר מוקפדת. אנחנו פועלים לסייע לקהילה, גם לעבודה עם גורמי אכיפה באשר לפשעי שנאה, ושמים דגש על איך מזהים פשע שנאה אנטישמי. אחת המגמות המשמעותיות זה הגברת העצימות של האנטישמיות והמסוכנות שלה, היא הופכת להיות מסוכנת יותר ויותר בעוד שבשנים עברו ראינו אנטישמיות מסוכנת באירופה, כעת אנחנו רואים את זה גם בארה"ב, בפיטסבורג, בפאווי בבית הכנסת ועכשיו האירוע בג'רזי סיטי, רואים עליה ב-2018 בתקיפות הפיזיות של יהודים. הדבר הזה הפך להיות מסוכן עבור יהודים, מדובר בסכנה קיומית".

בית הכנסת של הקהילה היהודית הפרסית בלוס-אנג׳לס שהושחת במהלך השבת 15 בדצמבר 2019. דוברות זק"א, אתר רשמי
המשטרה המקומית חוקרת חשד לפשע שנאה. בוורלי הילס/אתר רשמי, דוברות זק"א

במשרד התפוצות מציינים גם שורה של אירועים חיוביים בעולם שנועדו להילחם בתופעה. כך בין השאר, עיריית מאלמו שבשבדיה תשקיע שני מיליון דולר בקרן שתילחם באנטישמיות, ממשלת גרמניה הודיעה כי תחמיר את חוקי פשעי השנאה, אונסק"ו הודיעה במהלך כינוס בבוגוטה על הסרת קרנבל אאלסט מרשימת המורשת התרבותית של הארגון בגלל המיצגים האנטישמים הבוטים שמוצגים בו. גם הפרלמנט הצרפתי החליט כי אנטי ציונות היא אנטישמיות, וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הודיעה כי גרמניה תתרום 56 מיליון דולר למוזיאון אושוויץ. כמו כן, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע כי יחתום על צו המורה על קיצוץ בתקציבים פדרליים לקמפוסים שיכשלו במאבק באנטישמיות בשורות מוסדות הלימוד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בית הכנסת בבוורלי הילס/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בית הכנסת בבוורלי הילס/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בית הכנסת בבוורלי הילס/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בית הכנסת בבוורלי הילס/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בית הכנסת בבוורלי הילס/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully