וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות המחאה: נשיא עיראק סירב למנות את המועמד המקורב לאיראן

ברהם סלאח, שלפי החוקה נדרש להטיל את ראשות הממשלה על מועמד הגוש הגדול ביותר בפרלמנט, סירב למנות לתפקיד את אל-עידאני המגובה על ידי איראן. זאת, לאחר שהמפגינים יצאו לרחובות כדי להוקיע את מועמדותו. הנשיא אמר כי הוא יגיש את התפטרותו: "להימנע משפיכות דמים"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא עיראק ברהם סלאח סירב היום (חמישי) למנות לראשות הממשלה את המועמד של הגוש בפרלמנט המגובה על ידי איראן, לאחר שהאחרון נדחה על ידי המפגינים נגד הממשלה. עם החלטתו, אמר סלאח כי הוא מוכן להגיש את התפטרותו לפרלמנט.

בהצהרה שפרסמה לשכתו של סאלח, נמסר כי הנשיא לא ימנה את מושל מחוז בצרה, אסאד אל-עידאני, כראש הממשלה הבא, "כדי להימנע משפיכות דמים רבה יותר וכדי לשמור על שלום במדינה". שמו של אל-עידאני הוצע השבוע על ידי הגורמים שקשורים לאיראן בתוך הממשל העיראקי. המפגינים בעיראק דחו את האפשרות למנות את אל-עידאני, ויצאו לרחובות כדי להוקיע את מועמדותו ולקרוא למינוי מועמד עצמאי.

בהודעתו, אמר סאלח כי ניתן לפרש את סירובו למנות את אל-עידאני לראשות הממשלה כהפרה של החוקה. הוא הוסיף כי הוא מציע את התפטרותו לידי הפרלמנט, אך לא הספיק להגיש את התפטרותו בפועל.

מפגינים בעיראק מתנגדים למינויו של אסאד אל-עידאני לראש הממשלה, 26 בדצמבר 2019. רויטרס
מפגינים בעיראק מביעים את התנגדותם למינויו של אסאד אל-עידאני לראש הממשלה/רויטרס

הצעד של סלאח עשוי להעמיק עוד יותר את המשבר הפוליטי במדינה, שהתערער בעקבות גל ההפגנות ההמוניות במדינה מאז חודש אוקטובר. המפגינים קוראים לא למנות לראשות הממשלה אף אחד מהמועמדים הפוליטיים בעיראק, משום שהיו שותפים לשחיתות והניהול הכושל של המדינה. ההפגנות, שהתרכזו בבגדאד ובדרום בעל הרוב השיעי, הפכו למחאה נגד ההשפעה הפוליטית והצבאית של איראן במדינה.

ראש הממשלה עדאל עבד-אל מהדי הגיש את התפטרותו בסוף החודש שעבר בלחץ המפגינים, שקראו להדחתו. יותר מ-450 בני אדם נהרגו מפרוץ המהומות באוקטובר, רוב המפגינים נהרגו על ידי כוחות הביטחון שירו גז מדמיע ותחמושת חיה.

על פי חוקת עיראק, הגוש הגדול ביותר בפרלמנט נדרש למנות את ראש הממשלה החדש, שצריך להיות מאושר על ידי הנשיא. תאריך היעד למינוי ראש ממשלה חדש כבר הוחמץ פעמיים בגלל חילוקי דעות שהוא הגוש הגדול ביותר בפרלמנט לאחר הבחירות בשנה שעברה.

עוד בוואלה!

הממשלה נכנעה למפגינים, אך עיראק תתקשה להשתחרר מהלפיתה של איראן

לכתבה המלאה
תמונות של הרוגים מההפגנות שנטלו בבגדאד, 26 בדצמבר 2019. רויטרס
תמונות של ההרוגים בהפגנות שנטלו בבגדאד/רויטרס

בפרלמנט העיראקי יש שני גושים עיקריים - סיירון, בראשות איש הדת השיעי הפופוליסטי מוקתדה אל-סאדר, ופתח, בראשות הדדי אל-אמירי. אולם המספרים בשני הגושים השתנו מאז הבחירות בשנה שעברה, כשמספר לא ידוע של מחוקקים עזבו את הגוש שלהם והצטרפו לגוש אחר.

בשבת שעברה, בית המשפט העליון בעיראק סיפק הנחיות כיצד להתמודד עם המשבר הפוליטי, אך לא קבע מהו הגוש הגדול ביותר. בהודעת בית המשפט נאמר כי ההחלטה צריכה להיות מבוססת על המושב הראשון של הפרלמנט לאחר כניסתו לפעולה בשנה שעברה. עם זאת, בית המשפט אמר גם שהוא יקבל מצב שבו שתי רשימות או יותר יתמזגו ויהפכו לגוש הגדול ביותר.

הנשיא סאלח שלח את תגובת בית המשפט לפרלמנט, וביקש מהמחוקק לומר איזה גוש הוא הגדול ביותר. עמוד פייסבוק המקורב לאל-סאדר הודה לנשיא על עמדתו ואמר: "תודה, אדוני הנשיא, שדחיתם את המועמדים שהעם דוחה - עמדה שההיסטוריה, העם ורשויות הדת השיעיות יזכרו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully