וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסר מאסיר בסין התגלה בכרטיס ברכה בבריטניה: "מעבידים אותנו, עזרו לנו"

הסנאדיי טיימס דיווח על תלמידה בלונדון שמצאה בכרטיס ברכה קריאה לעזרה מאסיר בכלא בשנגחאי: "אנחנו אסירים זרים בכלא צ'ינגפו, מכריחים אותנו לעבוד בניגוד לרצוננו". סין הכחישה את האישומים, וטענה כי הם "מומצאים", וכי בכלא צ'ינגפו אין עבודות כפייה של אסירים זרים

עריכה: עמית שמחה

(בווידאו: תיעוד מתוך מחנה מעצר של מוסלמים בסין)

סין הכחישה אתמול (שני) בתוקף האשמות על עבודה בכפייה של אסירים בבתי כלא, לאחר שה"סאנדי טיימס" הבריטי דיווח כי פלורנס ווידיקומב, ילדה בת שש מלונדון, מצאה הודעה בכרטיס חג מולד, שלטענתה נשלחה מאסיר בבית הכלא צ'ינגפו בשנגחאי. "אנחנו אסירים זרים בכלא צ'ינגפו בשנחאי בסין", כך נכתב בהודעה שנכללה בכרטיס. "מכריחים אותנו לעבוד בניגוד לרצוננו. אנא עזרו לנו והודיעו לארגונים לזכויות אדם".

"הייתי המומה ועצובה", אמרה וודיקומב בריאיון לרשת BBC. אביה, בן, אמר כי בתחילה חשבו שמדובר במתיחה, "אך כשחשבנו על זה שוב, הבנו שזה רציני". בן אמר כי הוא הרגיש מחוייב להעביר את ההודעה לעיתונאי פיטר האמפרי, "כפי שביקש ממני לעשות". האמפרי הוא סופר ועיתונאי בריטי, שהיה עצור בעצמו בכלא צ'ינגפו עד לשחרורו בשנת 2015. האב בן המשיך ואמר כי "יש עוולות בעולם ויש אנשים במצבים קשים ואנחנו קוראים על זה מדי יום - אבל משהו בהודעה שמגיעה בחג המולד, הופך את המסר להרבה יותר עוצמתי".

כרטיסי החג של חברת טסקו. אתר רשמי
המסר שהוחבא בכרטיס הברכה/אתר רשמי

רשת הסופרמרקטים שממנה נרכש הכרטיס, "טסקו", אמרה בסוף השבוע כי הפסיקה את ייצור הכרטיסים במפעל הסיני, עם הגילוי על המסר שנמצא באחד מכרטיסי הברכה שמכרה. אולם, בייג'ינג דחתה את הטענות וכינתה אותן "מומצאות".

דובר משרד החוץ של סין, גנג שואנג, הכחיש את הטענות שהתגלו בכרטיס הברכה. "אני יכול לומר באחריות כי לאחר שביקשתי בירור ממחלקות רלוונטיות, בכלא צ'ינגפו בשנחאי אין עבודות כפייה של אסירים זרים", אמר שואנג.

בהמשך דבריו, תקף הדובר את האמפרי, שכתב את הכתבה ואמר כי הוא המציא "פארסה" כדי "להגדיל את עצמו". בריאיון, אמר האמפרי כי "הייתי שנתיים בשבי בשנגחאי, בין השנים 2013-2015. תשעת חודשי השבי האחרונים שלי היו בבלוק בכלא שממנו הגיעה ההודעה. אני די בטוח שזה נכתב כמסר קולקטיבי, ואני חושב שאני יודע מי כתב אותו - אך לעולם לא אגלה".

עוד בוואלה!

800 אלף ציינו חצי שנה למחאה בהונג קונג: "נילחם עד שנמות"

לכתבה המלאה
הילדה בת ה-6 שרכשה כרטיס ברכה מחברת טסקו  ומצאה פתק עם קריאה לעזרה מעובדי החברה בטענה שעובדים קשה מדי. אתר רשמי
"הייתה המומה ועצובה". הילדה פלורנס/אתר רשמי

לדבריו, בבלוק האסירים הזרים ישנם כ-250 אסירים שחיים "חיי יומיום עגומים מאוד", כשהם חולקים 12 אסירים לכל תא. "הם ישנים במיטות קומתיים מברזל חלוד מאוד עם מזרן בעובי של לא יותר מ-1 ס"מ".

עוד אמר האמפרי כי "בחורף קר מאוד והבניין לא מחומם. בקיץ חם במיוחד ואין מיזוג. הם קמים ב-5:30-6:00 בבוקר והולכים לישון בערך ב-9:30 בערב". כשהאמפרי היה שם, עבודות הייצור היו מרצון, זאת כדי להרוויח כסף לקנטינה, אך כיום היא הפכה לחובה. "כל מי שהכרתי שם באותה תקופה היה שם מסיבות מפוקפקות מאוד", אמר. "פגשתי כל כך הרבה אנשים שנפלו קורבן למאסר פסול או גזר דין מחמיר על עבירות קלות".

מגדל שמירה במחנה מעצר למוסלמים בארטוקס, שינג'יאנג, סין, 3 בדצמבר 2018. AP
מגדל שמירה במחנה מעצר למוסלמים בארטוקס, שינג'יאנג, סין/AP

זו אינה הפעם הראשונה שבה הבריחו אסירים סינים מסרים מוחבאים במוצרים שהופצו לשווקים מערביים. בשנת 2012, ג'ולי קית' מפורטלנד שבאורגון, גילתה באריזת קישוטי ליל כל הקדושים שקנתה מסר מאסיר שסיפר כי על עינויים ורדיפות במסגרת עבודות כפייה.

בשנת 2014, קארן וויסינסקה מצפון אירלנד מצאה פתק על זוג מכנסיים ברשת פריימארק ובו נכתב: "התפקיד שלנו בתוך הכלא הוא לייצר בגדי אופנה לייצוא. אנחנו עובדים 15 שעות ביום והאוכל שאנו אוכלים לא ראוי אפילו לכלבים ולחזירים".

(עדכון ראשון: 19:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully