אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הצצה נדירה למחנות החינוך מחדש למוסלמים בסין

15.1.2019 / 8:59

בצל הביקורת הבינלאומית, ערכו הרשויות במחוז שינג'יאנג סיור לכתבים זרים בשלושה מרכזים שבהם "לומדים" חברי המיעוט האויגורי. המצג שהתקבל היה של תושבים שעוברים מרצון חינוך מחדש, אך עצירים לשעבר מתארים תמונה קשה בהרבה. "הם מנסים להשמיד את הזהות האויגורית"

סין לא תעצור את תכנית המאבק בקיצוניות במחוז שינג'יאנג, אולם היא תשלח פחות אנשים למחנות החינוך מחדש שמעוררים דאגה במערב - כך אמרו גורמים רשמיים במחוז, כשהרשו החודש בצורה חריגה סיור של כלי תקשורת.

בייג'ינג עומדת בפני מבול של גינויים מכיוונם של פעילי זכויות אדם, אנשי אקדמיה, ממשלות זרות ומומחים של האו"ם בשל המעצרים ההמוניים והמעקב הצמוד אחרי המיעוט האויגורי המוסלמי וקבוצות מוסלמיות אחרות במחוז שבמערב המדינה. באוגוסט אמר פאנל של האו"ם כי הוא קיבל מידע מהימן על כך שלפחות מיליון אויגורים ומיעוטים אחרים במחוז מוחזק במקום המזכיר "מחנה מעצר מאסיבי".

בשבוע שעבר ארגנה הממשלה ביקור לקבוצה קטנה של עיתונאים בשלושה מתקנים כאלו, שלדבריה משמשים מרכזי הכשרה. גורמים במחוז ודיפלומטים זרים אמרו כי בימים האחרונים אורגן ביקור דומה לדיפלומטים מ-12 מדינות לא-מערביות, כולל רוסיה, הודו, אינדונזיה, תאילנד וקזחסטן.

גורמים בכירים, בהם מושל המחוז ושוהרט זקיר, אויגורי בעצמו, דחו את "השקרים הבוטים" ביחס למתקנים. לדבריו, אותם מרכזים היו "יעילים ביותר" במאבק בקיצוניות ובלימוד התושבים את רזי החוק ואת השפה המנדרינית. "בחלוף הזמן, מספר האנשים במרכזי ההכשרה החינוכית יילך ויקטן", אמר. המושל הוסיף כי הוא אינו יכול לומר כמה אנשים נמצאים באותם מתקנים.

"מיליון אנשים. המספר הזה מפחיד, לא ריאלי", אמר, "זאת שמועה לחלוטין". הוא הדגיש כי המרכזים הללו זמניים.

לקריאה נוספת
"לשנות תודעה": סין עיגנה בחוק את מחנות החינוך מחדש למוסלמים
מחנות לחינוך מחדש ומעקב פולשני: במערב מודאגים מדיכוי המוסלמים בסין
דגימות דנ"א וסוגי דם: סין מרחיבה את המעקב אחרי המוסלמים

מצלמות בכניסה למסגד במרכז קשגר, שינג'יאנג, סין, 4 בינואר 2019. רויטרס
מצלמות בכניסה למסגד בשינג'יאנג/רויטרס

דילחאט רחיט, דובר מטעם הארגון הגולה "קונגרס האויגורים העולמי" שבסיסו במינכן, אמר לרויטרס כי ממשלת סין משתמש בקיצוניות כתירוץ לכלוא אנשים. "מה שהם מנסים לעשות זאת להשמיד את הזהות האויגורית", אמר. ארגוני זכויות אדם ועצירים לשעבר אמרו כי התנאים במחנות קשים, כשהאסירים נתונים לאלימות. לדבריהם, הם אינם זוכים לאימוני הכשרה כפי שטוענות הרשויות.

כדי לסתור את הגרסה שלהם, לקחה הממשלה כתבים לשלושה מרכזים, בקשגר, הוטאן וקרקראש. כולם שוכנים בחלקו הדרומי של מחוז שינג'יאנג, שרובו מאוכלס על ידי האויגורים. רוב פעולות הטרור שבוצעו במחוז בשנים האחרונות היו בחלק זה.

באחת הכיתות שאליהן קיבלו הכתבים גישה למשך זמן קצר, הסביר המורה במנדרינית כי איסורים על שירה וריקודים בחתונה או בכי בהלוויה הם סימנים למחשבה קיצונית. התלמידים, שכתבו את דברים, עצרו כדי להתבונן בכתבים ובגורמים הרשמיים שנכנסו לחדר. חלקם חייכו בצורה מוזרה, אחרים התמקדו בספריהם. כולם היו אויגורים ומצבם הבריאותי נראה תקין.

בשיעור אחר, התושבים קראו שיעור בסינית בספריהם ששמו "המולדת שלנו כל כך גדולה".

שיעור בסינית  במרכז חינוך מחדש של מוסלמים במחוז שינג'יאנג, סין, 4 בינואר 2019. רויטרס
שיעור בסינית במרכז לחינוך במחדש/רויטרס
"הייתי נגועה באידיאולוגיה קיצונית כך שלבשתי כיסוי פנים"

בכיתות אחרות נצפו ריקודים ושירים, כולל השיר המפורסם "If You're Happy and You Know It, Clap Your Hands," שהודגם ככל הנראה במיוחד בשביל הכתבים המבקרים. חלק מהתושבים הסכימו לשוחח בקצרה עם העיתונאים, אך היה זה בנוכחות גורמי ממשל, שליוו מקרוב את הכתבים לאורך כל הביקור.

כל המרואיינים סיפרו כי הם נמצאים במרכזים מתוך רצונם החופשי, אחרי שנודע להם עליהם מפי גורמי הממשל. רבים מהם השתמשו בביטויי הרשויות, כמו "הידבקות באידיאולוגיה קיצונית".

פאזאלאיבוטוי, בת 26, סיפרה לכתבים במרכז בהוטאן כי לפני חמש שנים היא השתתפה בכינוסים דתיים לא חוקיים בבית של שכן, שם לימדו אותן שנשים צריכות לכסות את פניהן. "באותו הזמן הייתי נגועה באידיאולוגיה קיצונית כך שלבשתי כיסוי פנים", היא אמרה תוך שהיא מדברת במנדרינית בתום שנה במרכז. לדבריה, היא "גילתה את הטעות" אחרי שגורמי ממשל הגיעו לכפר שלה כדי לשוחח עם התושבים.

במרכז קשגר, אוסמנג'ן, שסירב לגלות את גילו, אמר כי הוא הסית לשנאה אתנית, כך שהשוטרים בכפר המליצו לו ללכת למרכז לחינוך מחדש. "תחת השפעת האידיאולוגיה הקיצונית, לא הסכמתי לשרת לא-מוסלמים בחנות שלי", הוא אמר במנדרינית לא יציבה. לא ניתן היה לאמת את עדויותיהם, אך כולם טוענים כי הם לא הוזהרו על ידי הרשויות לפני הביקור.

כיתה במרכז חינוך מחדש של מוסלמים במחוז שינג'יאנג, סין, 4 בינואר 2019. רויטרס
כיתה במרכז חינוך מחדש של מוסלמים במחוז שינג'יאנג, סין, 4 בינואר 2019/רויטרס
"העובדה שהם חשים צורך לערוך סיור היא סימן לכך שהלחץ עובד"

תושבים אמרו כי הם יכולים "לסיים ללמוד" אחרי שנקבע כי הם הגיעו לרמה מסוימת של מנדרינית, דה-רדיקליזציה וידע משפטי. הם יכולים לשוחח בטלפון עם בני משפחותיהם, אך אין להם טלפונים סלולריים. במרכזים מספקים להם מזון כשר (חלאל) ובעת הביקור נצפתה אבטחה מינימלית בשלושת המרכזים. בשנה שעברה דווח ברויטרס על התנאים במחנות, ובחלקם תועדו מגדלי שמירה וגדרות תיל.

המצב במחוז מעורר דאגה בקרב מדינות המערב. לפחות 15 שגרירים ממדינות מערביות כתבו בשנה שעברה מכתב לראש המחוז וביקשו להיפגש עמו. צ'ן לא הצטרף לביקורם של הכתבים, ולפי גורמים דיפלומטיים, השגרירים לא קיבלו תשובה על מכתבם. ארצות הברית שוקלת להטיל סנקציות על צ'ן, בכירים אחרים וחברות הקשורות להפרות זכויות האדם בשינג'יאנג.

מיה וונג, חוקרת בארגון משמר זכויות האדם שפועלת בהונג קונג, אמרה כי על הקהילה הבינלאומית להגביר את הלחץ על סין. "העובדה שהם חשים צורך לערוך סיור היא סימן לכך שהלחץ עובד", אמרה לרויטרס.

במהלך ארוחת צהריים, שכללה קבב כבש, בשר סוס ונן, מנהיג המפלגה בבירת המחוז, חו הירונג, אמר לרויטרס כי "כל הדיווחים הם מזויפים" בכל הנוגע לסיקור המתרחש בשינג'יאנג. הוא הדף את החששות מפני סנקציות אמריקניות. "אנחנו, כולל מזכ"ל המפלגה צ'ן, עובדים עם כל התושבים למען חיים טובים", אמר חו. "אם ארצות הברית לא תאפשר לי להגיע אליה, אז לא אלך לשם. זאת האמת".

הממשלה טוענת כי מטרתה היא לשלב את האויגורים בחברה הסינית, וטוענת כי בחלקים מדרומו של המחוז אנשים אפילו לא יכולים להגיד שלום במנדרינית. ברשויות קושרים בין היעדר תקריות אלימות בשנתיים האחרונות להצלחת התכנית.

"היה כאוס"

בתצוגה בבירת המחוז, שלרוב סגורה לעיני הציבור, מוצגים סרטונים ותמונות גרפיים מזירות פיגועים, לטענת הממשל. "רק עם הבנה עמוקה של העבר אתם יכולים להבין את הצעדים שנקטנו היום", אמר לכתבים שי ליי, סגן יו"ר ועדת התעמולה של המפלגה הקומוניסטית.

אחד מאנשי כוחות הביטחון, ששירת בעבר באזור קשגר, אמר כי המצב הביטחוני השתפר בצורה דרמטית. "אי אפשר לדמיין איך זה היה ב-2014 ו-2015. היו מתקפות כל הזמן. פיצוצים, דקירות. היה כאוס", אמר בעילום שם מאחר שהוא לא היה מורשה לדבר עם התקשורת.

בשלושת האזורים שבהם ביקרו הכתבים תחנות דלק עדיין מוקפות על ידי גדרות תיל ומחסומי ביטחון, ובאזורי מגורים נמצאות תחנות משטרה קטנות. אותן תחנות מספקות שירותים ציבוריים נרחבים יותר, כולל מתן יעוץ למי שרוצה לשנות את מינו.

"היציבות היא הזכות הטובה ביותר", אמר סגן מנהיג המפלגה בקשגר, זארק זורדון, אויגורי מצפון המחוז שבו חיים קזחים אתניים רבים. "המערב צריך ללמוד מאתנו כיצד להביס את הקיצוניות", הוסיף, תוך שהוא דוחה את החששות שלפיהן התרבות האויגורית תחת מתקפה. "האם הקזחים נעלמו בברית המועצות כשהם למדו רוסית?", אמר. "לא, כך שהאויגורים לא ייעלמו כאן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully