וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחנות לחינוך מחדש ומעקב פולשני: במערב מודאגים מדיכוי המוסלמים בסין

רויטרס ואי-פי

31.8.2018 / 15:41

דוח של צוות מומחים של האו"ם דחק בבייג'ינג לסגור את המחנות שבהם מוחזקים בין עשרות אלפים למיליון מבני המיעוט האויגורי במחוז שינג'יאנג. סין מכחישה את קיומם, אך חברי קונגרס אמריקניים קוראים לטראמפ להטיל סנקציות על האחראים

צילום: CNN, עריכה: שניר דבוש

מומחים לזכויות אדם של האו"ם קראו אתמול (חמישי) לסין לסגור את "המחנות לחינוך מחדש" שבהם היא מחזיקה אויגורים מוסלמים ולשחרר מידית את אלו שנעצרו "בתירוץ של מלחמה בטרור". הוועדה למיגור האפליה הגזעית ציינה הערכות שלפיהן בין עשרות אלפים למיליון אויגורים נעצרו במחוז שינג'יאנג שבמערב סין. ממצאיה פורסמו בתום יומיים שבהם נבחן הרקורד של סין, בדוח ראשון מסוגו מאז 2009.

לפי הדוח, התקבלו דיווחים מהימנים רבים על כך שעד כמיליון אויגורים מוחזקים ב"מחנה מעצר גדול ומסתורי". לפי גאי מקדוגל, אחד מחברי הפאנל, זהו "אזור משולל זכויות".

עצירים לשעבר אמרו לסוכנות הידיעות אי-פי כי במחנות המעצר, המאובטחים על ידי שומרים חמושים, נדרשים המוסלמים להתנער מדתם, להוקיע את עצמם ואת יקיריהם ולהודות למפלגת השלטון הקומוניסטית. למרות השליטה ההדוקה של הרשויות על המידע היוצא מהאזור, התקבלו טענות על כך שעצירים הוכו ומתו בתוך אותם מחנות.

משרד החוץ של סין דחה את ממצאי הדוח ואמר כי מי שעומדים מאחוריו הם "כוחות אנטי-סיניים".

לקריאה נוספת בנושא
דגימות דנ"א וסוגי דם: סין מרחיבה את המעקב אחרי המוסלמים

שוטרים במחוז שינג'יאנג, סין, 2017. AP
המחוז הפך למדינת משטרה. כוחות ביטחון בשינג'יאנג, בשנה שעברה/AP

עצירים לשעבר אמרו לסוכנות הידיעות אי-פי כי במחנות המעצר, המאובטחים על ידי שומרים חמושים, נדרשים המוסלמים להתנער מדתם, להוקיע את עצמם ואת יקיריהם ולהודות למפלגת השלטון הקומוניסטית. למרות השליטה ההדוקה של הרשויות על המידע היוצא מהאזור, התקבלו טענות על כך שעצירים הוכו ומתו בתוך אותם מחנות.

הרשויות עצרו גם קרובי משפחה של אזרחים אמריקנים, והעצירים נשלחים למחנות על בסיס מגוון רחב של עבירות, החל מכניסה לאתרים זרים ועד ליצירת קשר עם בני משפחה מעבר לים. הן מפעילות אמצעי מעקב דיגיטליים, פרסו כוחות גדולים של משטרה במחוז והטילו מגבלות חמורות על קיום מנהגים דתיים ועל לבוש בגדים מסורתיים.

עוד באותו נושא

האו"ם: סין מחזיקה במחנות לחינוך מחדש יותר ממיליון מוסלמים

לכתבה המלאה
מסגד במחוז שינג'יאנג, סין, 2017. AP
תושבים נעצרים רק בשל קיום מנהגים דתיים/AP

הפאנל של האו"ם מסר כי הוא מודאג מ"הדיווחים הרבים על מעצרים המוניים של אויגורים ושל מיעוטים מוסלמים אחרים, המוחזקים בבידוד, לעתים קרובות למשך תקופות ארוכות, ללא הלך משפטי ותחת התירוץ של לוחמה בטרור וקיצוניות דתית".הוא הביע צער על כך שאין מידע רשמי על אלו שנעצרו רק בשל קיום מנהגים מוסלמיים לא מאיימים, כמו ברכות שלום יומיומיות.

עוד כלל הדוח דאגה מהדיווחים על כך שאויגורים רבים שעזבו את סין אולצו לשוב אליה בניגוד לרצונם, ובייג'ינג נקראה לחשוף את מיקומם ומצבם של סטודנטים ומבקשי מקלט שחזרו למדינה.

המומחים התייחסו גם לסוגייה הטיבטית והפצירו בסין לאפשר לטיבטים להנפיק דרכונים ולקדם את השימוש בשפה הטיבטית במערכות החינוך, המשפט והתקשורת המקומיות.
בארצות הברית, כמה חברי קונגרס, בהם הסנאטור מרקו רוביו, שלחו מכתב לממשל טראמפ בבקשה להטיל סנקציות על הגורמים בסין האחראים למעצרים ההמוניים, בהם גם ראש המחוז, צ'ן קואנגואו, שמואשם על ידי רבים הפיכת המחוז למדינת משטרה.

הם ביקשו להעניש את האחראים באמצעות חוק מגניצקי, המאפשר להטיל עיצומים על מי שאחראים להפרות זכויות אדם. הם ביקשו גם משגריר ארצות הברית בסין, טרי ברנסטד, לבקר במחוז ולאסוף מידע רלוונטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully