וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הברית של סמוטריץ' ושקד באה לסיומה עם אכזבה גדולה לשניהם

22.12.2019 / 12:32

גורמים שונים בימין, שהופעלו בידי שר התחבורה ושרת המשפטים לשעבר, רקמו קמפיין לאיחוד של רשימה אחת גדולה ולהדחת השר פרץ במטרה לכבוש את הציונות הדתית. ניסיונם של השניים לתמרן את השותפים שמסביבם הסתיים בקריסת הברית, וחלום 61 המנדטים לגוש הימין עדיין נראה רחוק

עריכה: עמית שמחה

בסוף השבוע הגיעה לסיומה הברית הסודית שניסתה לכבוש את הציונות הדתית ולהוביל אותה בשנים הקרובות. ברית בצלאל סמוטריץ'-איילת שקד נרקמה לפני מספר שבועות, כאשר הבינו השחקנים השונים בזירה הפוליטית כי ממשלה לא תקום וכי פניה של ישראל אל התרחיש שאיש לא צפה: בחירות שלישיות.

סמוטריץ' ושקד, שותפים פוליטיים ותיקים שמטפחים גם קשרי חברות, החלו בסדרה של פגישות כדי לתכנן את עתידם הפוליטי. כך החל להירקם הקמפיין שהובילו גורמים שונים בציונות הדתית לאיחוד של רשימה אחת גדולה ולקיום פריימריז פתוחים להנהגה. אותם גורמים מקורבים לסמוטריץ' ושקד, הוכוונו על ידם ופעלו בשליחותם במטרה להוביל מהלך שבסופו יודח היו"ר המכהן של הבית היהודי, השר רפי פרץ, ובמקומו תקבל שקד את הבכורה.

בצלאל סמוטריץ' ואיילת שקד בישיבת הבלוק, כנסת, 18 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
קריסה תוך 24 שעות. סמוטריץ' ושקד/ראובן קסטרו

עבור שקד, הייתה זו הזדמנות פז לקיום הפרידה הסופית משותפה הוותיק, נפתלי בנט, מי שלתפיסתה השאיר אותה בצד הדרך בעת שנכנס לקומה ה-14 במשרד הביטחון ושדרכו הפוליטית כבר אינה תואמת את שלה. היא, שלדבריה הלכה למהלך הקמת מפלגת הימין החדש בלית ברירה ובחוסר חשק, הייתה ונותרה אהודה בציונות הדתית. עבורה, הדחת פרץ וכיבוש מפלגת הבית היהודי הייתה תכנית לחזור הביתה, למפלגה ותיקה בעלת מנגנון מתפקד ומוסדות חיים. לפי התוכנית, זאת הייתה אמורה להיות תחנת ביניים עד לרגע שבו תוכל לעבור לליכוד, מהלך שהיא לא יכולה כעת לממש בשל התנגדות ראש הממשלה בנימין נתניהו ובעיקר רעייתו שרה.

עבור סמוטריץ', שמוביל את הקו החרד"לי בציונות הדתית, הייתה זו הזדמנות של ממש להיפטר ממנהיג המפלגה התאומה, רפי פרץ, אליו הוא מעולם לא רחש כבוד או חיבה יתרה. היחסים בין השניים עלו על שרטון די במהירות, והיעדר החיבה התחלף באיבה מתמדת. סמוטריץ' ראה בפרץ פוליטיקאי לא חכם, נעדר תחכום, שלא מבין את הסביבה בה הוא פועל ובעיקר מהווה תחרות על הנהגת הציונות הדתית, אליה הוא שואף. הצבת שקד בראשות הבית היהודי הייתה מאפשרת לסמוטריץ' שני הישגים: בטווח הקצר את הדחת פרץ, ובטווח הארוך את הדחתה שלה: אישה חילונית לא תוכל להנהיג לאורך זמן את הציונות הדתית, היה מסביר סמוטריץ' לרבנים, יש כאן פגם ערכי. כך הוא היה עורף גם את ראשה, כל הדרך לכיבוש הנהגת הציבור הדתי לאומי.

עם סכין חדה מדי בין השיניים

בסוף השבוע האחרון, תוך פחות מ-24 שעות, קרסה הברית ומתוך הריסותיה מבצבץ מפסיד אחד עיקרי: סמוטריץ' עצמו. בערב יום חמישי הודיעה שקד כי לאחר לבטים ארוכים, היא שבה לחיקו של בנט ותרוץ כמספר 2 שלו בימין החדש. לא הספיקה לחלוף יממה והוא קיבל מכה נוספת בדמות הסכם ריצה משותפת שנחתם בין הבית היהודי בהובלת פרץ לעוצמה יהודית של איתמר בן גביר. סמוטריץ' נותר ללא פריימריז פתוחים, ללא אחדות, בלי שקד ובלי שותפות פוליטית. למהלך הזה אין הרבה סיכוי אבל הוא רק יכול לקוות ששקד תזכור חסד נעורים לברית ביניהם ותנסה לשכנע את בנט לקחת אותו איתם לימין החדש, זאת לפחות במטרה להעלות מחיר מול פרץ במו"מ עתידי.

יו"ר הבית היהודי פרץ התמודד בגבורה עם המכשולים שהציבו לו בדרך, אבל לפני שמחלקים לו את המחמאות על ההישג הפוליטי הראשון שלו, יש לבחון האם הוא יצליח להגיע לסוף הדרך. ההסכם עם עוצמה יהודית הצליח לעורר עליו זעם גדול בתוך המפלגה, ואם הוא יביא את ההסכם לאישור במרכז, הוא עשוי להיתקל ההתנגדויות רבות. במקרה כזה, הכישלון הסופי יהיה רשום על שמו יותר מכל הישג ביניים.

יו"ר הבית היהודי רפי פרץ מסכם על ריצה משותפת עם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר. 20 בדצמבר 2019.. אתר רשמי
ההסכם מעורר זעם גדול בתוך המפלגה. פרץ עם בן גביר/אתר רשמי

סמוטריץ' ושקד עברו כל אחד דרך פוליטית רצופת הפתעות והזדמנויות בשנה האחרונה. עד לפני שנה היו שניהם חברים במפלגת הבית היהודי תחת הנהגתו של בנט. מאז יצא לדרך מיזם הימין החדש והשאר היסטוריה. אפשר לסכם את כישלון הברית המשותפת בניסיונם של השניים לתמרן את השותפים שמסביבם, לעיתים עם סכין חדה מדי בין השיניים. בינתיים, הקלפים בתוך הגוש מתחילים להסתדר אך גם כעת היעד הנכסף, בדמות 61 מנדטים לגוש כולו, עדיין נראה רחוק.

אינפו לו"ז בחירות לכנסת ה-23. אתר רשמי
אינפו לו"ז בחירות לכנסת ה-23/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully