וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריימריז בליכוד, ועידות בשמאל: המערכת הפוליטית פותחת שבוע של הצבעות

שבוע עמוס באירועים פוליטיים יוצא לדרך, כששיאו יגיע בחמישי בקרב האמוציונלי בין נתניהו לסער על ראשות הליכוד. המפלגות הקטנות מימין ומשמאל נערכות גם הן עם כינוס ועידות מרצ והעבודה לאישור ביטול הפריימריז, ומרכז הבית היהודי יידרש לאשר את ההסכם עם עוצמה יהודית

צילום: שלומי גבאי, עריכה: עמית שמחה

תשעה שבועות לבחירות וקצת יותר משלושה שבועות לסגירת הרשימות, המערכת הפוליטית נכנסת לשבוע של הכרעות והצבעות. בלב התרחישים: הפריימריז לראשות הליכוד שיתקיימו ביום חמישי, והקרב האמוציונלי בין בנימין נתניהו וגדעון סער. סימני השאלה סביב הפריימריז לרשימה צפויים להתבהר בדיון בבית הדין של המפלגה ביום שני. בעוד נתניהו וסער חורשים את הארץ ערב-ערב במאמץ לפגוש כמה שיותר מתפקדים, השרים וחברי הכנסת שרויים במתח גדול, בעקבות החלטת בית הדין שהורה לקיים פריימריז ביום חמישי.

מרכז הליכוד אמנם הצביע בתחילת החודש על הקפאת הרשימה לכנסת הבאה, אבל השופטים קבעו שההחלטה הייתה מנוגדת לחוקת הליכוד ודרשו שהמרכז יצביע שוב על ביטול הפריימריז במסגרת תיקון לחוקה, שדורש רוב של שני שליש מחברי המרכז. ביום שני בית הדין יתכנס בהרכב מורחב של חמישה שופטים כדי לקבל החלטה נוספת בנושא. לפי ההערכה הרווחת במפלגה, לוחות הזמנים הצפופים עד לסגירת הרשימות לכנסת לא מאפשרים מבחינה לוגיסטית לקיים פריימריז. עם זאת, ישנם ח"כים שדווקא דוחפים לקיים בחירות חדשות לרשימה, כמו השר אמיר אוחנה וח"כ מיקי זוהר, שסבורים כי הם עשויים לשפר את מיקומם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו משוחח עם גדעון סער בתום ישיבת סיעה מיוחדת של הליכוד לציון יום מותו של בגין. 11 במרץ 2018. שרון רביבו, מערכת וואלה!
חורשים את הארץ ערב ערב במאמץ לפגוש כמה שיותר מתפקדים. סער ונתניהו/מערכת וואלה!, שרון רביבו

במקביל לאירועים בליכוד, שתופסים את מירב תשומת הלב, המפלגות הקטנות מימין ומשמאל נערכות מחדש לקראת הבחירות השלישיות, וגם שם יתקבלו השבוע הכרעות. ועידת מרצ תתכנס היום אחרי הצהריים כדי לאשר את ביטול הפריימריז גם ליו"ר וגם לרשימה, וביום רביעי ועידת מפלגת העבודה תתכנס כדי לאשר את ביטול הפריימריז ליו"ר ולרשימה, אך עם הבדל קטן: רשימת העבודה-גשר תוקפא, אך יו"ר המפלגה, עמיר פרץ, יבקש לאשר גם שני שריונים שיישמרו לו במידה ויגויסו כוכבים חדשים למפלגה.

עוד בוואלה!

הבית היהודי ועוצמה יהודית סיכמו על ריצה משותפת בבחירות הקרובות

לכתבה המלאה

בשלב זה, למרות הלחץ הציבורי לאיחוד בין העבודה ומרצ והמרחק הקטן ששתי המפלגות תופסות בסקרים מאחוז החסימה, המגמה בשמאל היא לא של חיבורים, אלא של פיצולים. ועידת מרצ תאשר גם הקמה של צוות משא ומתן לצרכי גיבוש מחדש של "המחנה הדמוקרטי" - עם סתיו שפיר ויאיר גולן. אך לנוכח המתיחות הגדולה בין שפיר ומרצ שעלתה לפני השטח בשבועות האחרונים, אין כרגע אווירה מאוד חיובית למו"מ. במרצ מעוניינים לדון מחדש על המיקומים של שפיר וגולן ברשימה, וכן על סוגיות יסוד ועקרונות מנחים לקמפיין, ושפיר, בינתיים, מחזקת את עצמאותה: התנועה הירוקה, שבראשה היא עומדת, הפכה השבוע למפלגה הירוקה, וזו פתחה לראשונה בתולדותיה במהלך התפקדות המוני ואף תקיים ביום רביעי כנס פעילים ראשון לקראת הבחירות. שפיר קוראת גם לאיחוד גדול של השמאל ולפריימריז פתוחים אך בינתיים הקריאות שלה נותרות ללא מענה. במרצ דווקא דוחפים גם כן לאיחוד עם מפלגת העבודה אך בשלב זה יו"ר העבודה עמיר פרץ מתנגד למהלך וסבור שריצה בנפרד תביא לגוש השמאל יותר מנדטים. לפי ההערכה, תזוזה של פרץ בנושא הזה עשויה להתרחש רק לקראת סגירת הרשימות לכנסת ב-14 בינואר.

ישיבת סיעת העבודה - גשר 18 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
מתנגד לאיחוד עם מרצ מחשש שיבריח מנדטים לשמאל. פרץ/ראובן קסטרו

גם בימין הימים הקרובים יהיו ימים של הכרעה. אחרי ההחלטה על ריצה משותפת של הבית היהודי ועוצמה יהודית, יו"ר המפלגה רפי פרץ יצטרך להביא בימים הקרובים את ההסכם לאישור מרכז המפלגה. פרץ שנכנס לתפקידו לפני כשנה ספג ביקורת קשה על ההסכם שהוביל ללא ידיעת חלק מחברי הכנסת במפלגתו, וכעת הוא יתמודד עם הביקורת הזו מול חברי מרכז שמאיימים לטרפד אותו. גם המתיחות מול יו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ' לא מסייעת לו, והשניים שאמורים להתמודד יחד בבחירות הקרובות נמצאים בנתק מוחלט, זאת בטרם הסכימו על התמודדות משותפת. אם כל אחת ממפלגותיהם של פרץ וסמוטריץ' ירוצו לבד, הרי ששתיהן לא יעברו את אחוז החסימה.

גם בימין החדש, מפלגתם של נפתלי בנט ואיילת שקד, צפויות לא מעט תזוזות בתקופה הקרובה. אלה יהיו בעיקר סביב הרכב הרשימה. לכל אחד מהם יש זכות וטו על הרכב הרשימה ולצדדים יהיה קושי להגיע להסכמה על החברים שירכיבו אותה, לאור חילוקי דעות ביניהם.

אינפו לו"ז בחירות לכנסת ה-23. אתר רשמי
אינפו לו"ז בחירות לכנסת ה-23/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully