וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוחנה על פרישת מ"מ פרקליט המדינה: הניחו לה אקדח על השולחן

שר המשפטים אמר בריאיון לתכנית "פגוש את העיתונות" כי "היו לחצים כבדים והם הבשילו בסופו של דבר" להחלטתה של עו"ד בן-ארי גינזברג שלא להתמנות לממלאת מקומו של שי ניצן. "אני לא יודע מהו האקדח ומי הניח אותו, אבל זה מצער אותי לראות שכך מתנהלת המערכת", אמר אוחנה

צילום: שלומי גבאי, עריכה: אסף דרורי

שר המשפטים אמיר אוחנה אמר הערב (שבת) כי על עו"ד אורלי בן-ארי גינזברג, מועמדתו לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה, הופעלו לחצים שהביאו להחלטתה לוותר על התפקיד. "ברור שהיו לחצים כבדים והם הבשילו בסופו של דבר להחלטתה של אורלי, סוג של אקדח על השולחן", אמר בריאיון לתכנית "פגוש את העיתונות". אוחנה הוסיף כי "אני לא יודע מהו האקדח ומי הניח אותו בדיוק, אבל זה מצער אותי מאוד לראות שכך מתנהלת המערכת. מצער אותי מאוד וגם דורש בעיניי בירור ובדיקה של האופן שבו מתנהלת המערכת".

שר המשפטים התייחס לעתירה נגד המינוי, ואמר: "התרחיש שהתנועה לאיכות השלטון תגיש עתירה לא היה בלתי צפוי, אלא ידוע לכל הצדדים, ועדיין התרשמתי, לפחות לפי מה שאורלי אמרה, שהיא מספיק חזקה כדי לעמוד בזה". אוחנה הוסיף כי "אמון הציבור הוא הדבר החשוב ביותר ואני חושב שדווקא זו הסיבה שביקשתי למנות את אורלי וזאת משום שמה שגיליתי, היא שבמקצועיות היא לא נופלת מאף אחד. כך גם בצניעותה".

אמש הודיעה בן-ארי גינזברג כי היא מוותרת על המינוי. במכתב שכתבה מסרה בן-ארי גינזברג כי "בימים האחרונים, אחרי כשלושה עשורים של עבודה מקצועית ומסורה בפרקליטות, שיקרה לי כל כך ובה אני מאמינה, מתנהל 'מחול שדים' במערכת המשפט, שבעל כורחי אני חלק ממנו". היא הוסיפה כי "נבחרתי על ידי שר המשפטים לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה ואני סמוכה ובטוחה ביכולתי ובכישוריי למלא תפקיד זה בהצלחה".

שר המשפטים אמיר אוחנה ואורלי בן ארי גינזברג טקס הפרידה משי ניצן, בסיס יהודאי מג"ב ירושלים, 18 בדצמבר 2019. שלומי גבאי
אוחנה ובן-ארי גינזברג בטקס בפרידה משי ניצן, בשבוע שעבר/שלומי גבאי

במכתבה ציינה עורכת הדין כי היא מסרבת להשתתף בתהליך בו מיוניה נתפס כמינוי פוליטי. "הניסיון להפוך את הבחירה בי לעניין פוליטי ולהציגו כחלק ממהלך שנועד לפגוע בשלטון החוק, או בעצמאות שיקול הדעת של הפרקליטות - הוא מצער וסותר את התנהלותי וערכיי מאז ומתמיד". היא הוסיפה כי "האווירה שנוצרה מאיימת לפגוע באמון הציבור בפרקליטות - לשחוק אותו עוד יותר. אינני מוכנה שעל גבי תיגרם למערכת המשפטית פגיעה נוספת, כל עוד בכוחי למנעה".

המחלוקת על דבר מינויה של הפרקליטה בין השר אוחנה והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט החלה מוקדם יותר השבוע, כשהשר החליט כי בן-ארי גינזברג היא זו שתחליף את פרקליט המדינה היוצא שי ניצן בניגוד לעמדתו של מנדלבליט, שסבר כי המשנה לפרקליט המדינה שלמה למברגר הוא זה שצריך להתמנות. בעקבות עתירת התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ נגד המינוי, ובצל טענות לחוסר סבירות במינויה הוצא צו זמני שהקפיא את כניסתה של הפרקליטה לתפקיד.

בתגובה שר המשפטים פנה במכתב למנדלבליט וטען כי מינויה של בן-ארי גינזברג נכנס לתוקפו מאחר וחתם על מינויה יממה לפני ששופט בית המשפט העליון מני מזוז הקפיא את המינוי. במכתב שנשלח אל היועמ"ש לפני יומיים והתפרסם ביום שני נכתב כי "בהיות העתירה מבוססת על מצע עובדתי שגוי, הצו, שנועד לשמר את המצב הקיים אינו רלוונטי והמינוי הוא מעשה עשוי".

אביחי מנדלבליט וערן שנדר ראש מח"ש לשעבר,בטקס הפרידה משי ניצן, בסיס יהודאי מג"ב ירושלים, 18 בדצמבר 2019. שלומי גבאי
בעין הסערה. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט/שלומי גבאי

במענה למכתבו של אוחנה, כתב היועמ"ש במכתב לבג"ץ כי גם אם המינוי נכנס לתוקף באופן פורמלי, בן-ארי גינזברג טרם החלה למלא את התפקיד באופן מהותי, ועל כן יש להשאיר את הצו על כנו. עוד הבהיר מנדלבליט כי בית המשפט "מוסמך במקרים חריגים - כמו זה שלפנינו - גם להוציא צו ביניים שהוא בבחינת 'צו עשה'".

(עדכון ראשון: 16:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully