וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מינוי מ"מ פרקליט המדינה הוקפא; אוחנה: "מצער", היועמ"ש: "לא אישי"

בג"ץ הוציא צו הקפאה למינוי אורלי בן ארי גינזברג בצל טענות לחוסר סבירות במינויה. מנדלבליט: "התפקיד לא אמור להיות זירת התגוששות", אוחנה: "האמון יתחזק". מ"מ הפרקליט לוואלה! NEWS: צו המניעה לא שווה התייחסות. ניצן נפרד מתפקידו: "לא לביקורת שנועדה להרוס"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: אסף דרורי

סערת מינוי מ"מ פרקליט המדינה

  • בג"ץ הוציא צו מניעה למינוי עו"ד אורלי בן ארי גינזבורג למ"מ פרקליט המדינה
  • שר המשפטים, היועמ"ש ונציב שירות המדינה צריכים להגיב בתוך עשרה ימים לצו
  • אוחנה: "זמנים מורכבים ורגישים למערכת המשפט ולפרקליטות"
  • מנדלבליט: "תפקיד הפרקליט לא אמור להיות זירה להתקוטטות בין שר ליועמ"ש"
  • בן ארי גינזברג לוואלה! NEWS: צו המניעה של בג"ץ? לא שווה התייחסות

בג"ץ הקפיא היום (רביעי) בצו מניעה את מינויה של עו"ד אורלי בן-ארי גינזברג לתפקיד ממלאת מקום פרקליט המדינה. שר המשפטים אמיר אוחנה, היועמ"ש אביחי מנדלבליט ונציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ צריכים להגיב לצו תוך עשרה ימים. ההחלטה מגיעה במקביל לטקס חילופי פרקליט המדינה שמתקיים בירושלים. העתירה הועברה לשופט מני מזוז לאחר ששופט העליון נועם סולברג הודיע כי הוא מנוע בשל קשרים למועמד למומי למברגר, מועמד היועמ"ש לתפקיד.

התנועה לאיכות השלטון הייתה זו שעתרה הבוקר לבג"ץ נגד מינויה של בן ארי גינזברג, בה נכתב כי קיים חשש כבד שמדובר במינוי המונע משיקולים זרים, וכן "מטרת הבקשה היא למנוע את כניסתה של בן ארי גינזברג לתפקיד כדי למנוע גרימת נזק בלתי הפיך במשרד פרקליטות המדינה". בן ארי גינזברג שימשה כמשנה לפרקליט מחוז מרכז, ובחירתה לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה מבלי שכיהנה לפני כן כפרקליטת מחוז, עוררה ביקורת. מ"מ פרליט המדינה המיועדת נשאלה על צו המניעה של בג"ץ ואמרה כי "זה לא שווה התייחסות".

השר אוחנה אמר היום בטקס הפרידה משי ניצן כי "חבל לי שלא תוכלו לשמוע היום את דבריה של עו"ד בן ארי גינזברג, בנסיבות מצערות". אוחנה הוסיף כי "הזמנים הם זמנים מורכבים ורגישים למערכת המשפט ולפרקליטות, ומתבקש כמעט לקחת את האירוע ולהפוך אותו לזירת התגוששות. לא היום. יש כאן חברים ומשפחה. מבחינתי זה יישמר אירוע ממלכתי".

שר המשפטים אמיר אוחנה ואורלי בן ארי גינזברג טקס הפרידה משי ניצן, בסיס יהודאי מג"ב ירושלים, 18 בדצמבר 2019. שלומי גבאי
"תפעל לחיזוק אמון הציבור בפרקליטות". בן ארי גינזברג ואוחנה, היום/שלומי גבאי

אוחנה הוסיף כי "כל המועמדים שעמם נפגשתי הם בעלי רקע עשיר וניסיון רב בפרקליטות. התרשמתי מאוד מכולם, כל אחד ומעלותיו וכל אחת ומעלותיה ואני רוצה להודות להם שוב על הנכונות לשאת בתפקיד רב המשמעות. לצערי, גם בעצם הנכונות להיות מועמד או מועמדת היה דרוש אומץ". לדבריו, "לי אין ספק ושוכנעתי כי מכלול תכונותיה, ניסיונה העשיר, בעיקר בתחום הפלילי, הידע הרב שצברה והכלים הניהוליים שיש לה, תפעל לחיזוק אמון הציבור בפרקליטות".

היועמ"ש מנדלבליט נשא אף הוא דברים באירוע ואמר כי "השר ואני השקענו מאמצים להגיע להסכמה ביחס למינוי ממלא מקום פרקליט המדינה במהלכו הצעתי מספר מועמדים. לצערי זה לא הסתייע, תפקיד הפרקליט לא אמור להיות זירה להתגוששות בין שר ליועמ"ש. לא מדובר בעניין אישי, אלא בדרך לוודא שפרקליט המדינה יוכל למלא את תפקידו ללא מורא".

מנדלבליט הוסיף מילות פרידה מפרקליט המדינה היוצא שי ניצן ואמר כי "הוא מקבל מאות החלטות בשבוע ואלפי החלטות בשנה. ההחלטות חשובות, חלקן עקרוניות. בסוף הכהונה משאיר הפרקליט מורשת". לדברי היועמ"ש, שי ניצן נתון להתקפות חסרות בסיס והוצמדה לו גם אבטחה. ההתקפות הללו לא גרמו שנוותר על דרכנו. הפרקליטות תמשיך להיות גוף ממלכתי ועצמאי שפועל באחריות. לא נתפשר ונוותר".

טקס הפרידה משי ניצן, בסיס יהודאי מג"ב ירושלים, 18 בדצמבר 2019. שלומי גבאי
"ביקורת שנועדה להרוס – לא". שי ניצן בטקס הפרידה, היום/שלומי גבאי

שי ניצן אמר בטקס הפרידה כי "אנו עושים כל מאמץ כדי לקדם ולשפר את זכויות האדם. תפקידנו בראש ובראשונה הוא להגן על מיעוטים, על אוכלוסיות מוחלשות ולשמור מכל משמר על כך שהרוב לא יפגע בהם. דמוקטריה שפועלת רק לפי עקרון הרוב - אינה דמוקרטיה". לדבריו, "מטבע הדברים אנו טועים לא מעט. ביקורת שנועדה לבנות צריכה להתקיים, ביקורת שנועדה להרוס - לא".

בעתירת התנועה לאיכות השלטון נכתב כי נוכח החשש הכבד כי "הטלת תפקיד ממלאת מקום פרקליט המדינה חסר סבירות קיצוני ומונע כולו משיקולים זרים, מחוסר ניקיון כפיים ומחוסר תום לב ולנוכח אינדיקציות לכך שהשיקולים בבסיס ההחלטה עניינם החלשת שומרי הסף וגורמים במערכת אכיפת שלטון החוק הנוגעים וקשורים לתיקי החקירה של ראש הממשלה בנימין נתניהו".

עוד נכתב בעתירה כי מדובר בהחלטה שהתקבלה על ידי שר זמני אשר מונה בממשלת מעבר זמנית וחריגה בקיומה מבלי שמינויו קיבל את אישורה של הכנסת. התנהלות שר המשפטים אמיר אוחנה וההחלטה שקיבל פוגעים ביציבות תפקיד פרקליט המדינה, פוגעים באמון הציבור בדרך קבלת ההחלטות ואינם סבירים באופן קיצוני. לאור זאת, מבקשת התנועה מבית המשפט לתת צו ביניים באופן מידי.

יו"ר התנועה, עו"ד אליעד שרגא אמר לאחר הגשת העתירה כי "אי אפשר למנות סגן פרקליט מחוז לפרקליט המדינה כמו שאי אפשר למנות מח"ט לרמטכ"ל - בטח לא באמצע מלחמה. ניצלו את בן ארי ועשו על הגב שלה סיבוב ואחרי שבית המשפט יפסול את המינוי הזה - הם יזרקו אותה לכלבים".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מגיע לטקס הפרידה משי ניצן, בסיס יהודאי מג"ב ירושלים, 18 בדצמבר 2019. שלומי גבאי
"לא הוצגו כל נימוקים בעניין". מנדלבליט בטקס חילופי פרקליט המדינה, היום/שלומי גבאי

במכתב ששלח אתמול מנדלבליט לאוחנה בעקבות מינוי בן ארי גינזברג, כתב כי "לעמדתי, מינוי זה חורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות ולפיכך קיימת מניעה משפטית באישורו". עוד הוסיף היועמ"ש כי "עמדתי היא כי עו"ד שלמה מומי למברגר - עליו המלצתי בפניך לתפקיד זה - עולה על עו"ד בן ארי, שאותה בחרת למנות לתפקיד, בפער גדול ומשמעותי ביותר מבחינת ההתאמה לתפקיד המדובר".

"כאמור בחוות דעתי שבסימוכין, שר המשפטים בהחלט מוסמך היה שלא לקבל את המלצתי למינוי עו"ד למברגר, ובלבד שיהיו לכך טיעונים משכנעים", המשיך מנדלבליט, "במסגרת שיחותינו, ואף בהחלטתך שפורסמה ברבים, לא הוצגו כל נימוקים בעניין זה".

(עדכון ראשון: 9:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully