וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיל בין-יבשתי או ניסוי גרעיני? ארה"ב נערכת ל"מתנת חג המולד" של צפון קוריאה

20.12.2019 / 19:05

בסוף השנה יפקע הדד-ליין שהציבה פיונגיאנג לוושינגטון להצלת המו"מ על פירוק הנשק הגרעיני שלה, ולטענת מומחים היא מחדשת את יכולותיה הצבאיות מדי יום. חרף האיומים עליה ועל בנות בריתה, ארה"ב דבקה בקריאותיה לפתרון דיפלומטי: "זו הדרך הטובה ביותר וגם היחידה"

צילום: רויטרס

ארצות הברית עוקבת מקרוב אחר סימני שיגור טיל או ניסוי גרעיני פוטנציאלי שככל הנראה תערוך קוריאה הצפונית בימים הקרובים, אותה מכנים גורמים רשמיים "הפתעת חג המולד". שיגור או מבחן משמעותי פירושו פקיעת הדד-ליין שהציבה פיונגיאנג, כמו גם העלאת המתחים באזור. זו תהיה מכה גדולה לאחת מהיוזמות העיקריות של ממשל טראמפ בנושא מדיניות חוץ: הדחף להחזיר את קוריאה הצפונית למשא ומתן לפירוק הנשק הגרעיני והטילים שלה.

לפי גורמים אמריקנים, מוקדם יותר החודש ערכה הרפובליקה האסייתית מבחן מנוע. פיונגיאנג תיארה אותו כ"חיוני", והמומחים מאמינים כי ייתכן ומדובר במנוע לרכב שיגור לחלל או טיל ארוך-טווח, ומכאן גם הביעו את חששם כי המבחן הוא הקדמה לשיגור טיל בליסטי בין-יבשתי כבר בשבועות הקרובים.

לכל מבחן הכולל שימוש בטיל בליסטי בין-יבשתי, תהיה השפעה חמורה ביותר על המאמץ הדיפלומטי, מכיוון שהדבר ייחשב כצעד מצד קוריאה הצפונית בדרך להשגת היכולת לפגוע בארצות הברית, או חמור מכך, להראות כי היכולת הזו כבר ברשותם. "קוריאה הצפונית התקדמה ובנתה יכולות חדשות", אמר אנתוני וויר, לשעבר בכיר במשרד החוץ וחבר בוועדת החקיקה הלאומית למעקב אחר פירוק נשק גרעיני. "כל עוד זה ממשיך, הם משיגים יכולות חדשות עמן ינסו טילים חדשים כדי לאיים עלינו ועל בעלי בריתנו בדרכים חדשות".

אנשים צופים במסכי הטלוויזיה במהלך שיגור טילים מצפון קוריאה, סיאול, דרום קוריאה 31 באוקטובר 2019. AP
חשש להשפעה על המאמצים הדיפלומטיים. אזרחים צופים בניסוי שיגור טילים מקוריאה הצפונית (צילום: אי-פי)/AP

הצפון קוריאנים הזהירו כבר מפני "מתנת חג המולד" אפשרית בתחילת דצמבר, ואמרו כי לממשל טראמפ נגמר הזמן להציל את המשא ומתן הגרעיני. לדבריהם, כעת על ארצות הברית לבחור איזו "מתנת חג מולד" היא תקבל מהצפון. ויקטור צ'ה, מומחה לקוריאה במרכז למחקר אסטרטגי ובינלאומי, אמר כי מסקירת אתרי השיגור האפשריים בצפון קוריאה עולה כי הם "מוכנים לצאת לדרך". לדבריו, השיגור הצפוי יכול להיות ניסוי בטיל ימי בליסטי או טיל המבוסס על דלק מוצק.

השימוש בדלק מוצק יאפשר לקוריאה הצפונית לתדלק מהר את הטיל יותר מהר, מה שיקשה על ארצות הברית ועל מדינות האחרונות להתכונן לשיגור נגד. בנוסף לכך, את השיגורים מתוך הים קשה יותר לאתר ויגבילו את היכולת להגיב להם. לדברי צ'ה, "אחד מהם לפחות יהיה סוג חדש של בעיה שארצות הברית תאלץ להתמודד איתה".

עוד בוואלה!

קוריאה הצפונית ערכה ניסוי "משמעותי מאוד" נוסף באתר שיגור לוויין

לכתבה המלאה
שר ההגנה של ארצות הברית מארק אספר, 20 בדצמבר 2019. רויטרס
"צופה בחצי האי הקוריאני כבר רבע מאה". אספר (צילום: רויטרס)/רויטרס

שר ההגנה של ארצות הברית, מארק אספר, אמר לכתבים בתחילת השבוע כי וושינגטון שמעה את כל הדיבורים על ניסוי אפשרי קרוב לחג המולד. "אני צופה בחצי האי הקוריאני כבר רבע מאה. אני מכיר את הטקטיקות שלהם, את ההתלקחות שלהם", אמר. "אנחנו צריכים לגלות רצינות ולשבת ולנהל דיונים על הסכם מדיני שיפרק מנשק גרעיני את חצי האי. זו הדרך הטובה ביותר קדימה וככל הנראה הדרך היחידה, אם בכוונתנו להשיג משהו קונסטרוקטיבי".

סגן שר החוץ האמריקני, סטיבן ביגון, השליח המיוחד לקוריאה הצפונית מטעם ארצות הברית, הזהיר גם הוא משיגור אפשרי. "אנו מודעים לחלוטין לפוטנציאל של קוריאה הצפונית לעורר פרובוקציה גדולה בימים הבאים", אמר. "בלשון המעטה, פעולה כזו לא תועיל להשגת שלום מתמשך בחצי האי הקוריאני".

"מדיניות טראמפ לא מצליחה"

בפגישה שנערכה בסינגפור ביוני 2018, פרסמו הנשיא דונלד טראמפ ומנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, הצהרה משותפת לפיה הצפון "מתחייב לפעול למען פירוק נשק גרעיני מוחלט של חצי האי הקוריאני". אולם, המשא ומתן שהתקיים השנה הוקפא, לאחר שארצות הברית דחתה את דרישות הצפון להקלה בסנקציות, בתמורה לכניעה חלקית של יכולות הגרעין שלה, זאת במסגרת הפסגה השנייה של קים עם טראמפ בפברואר האחרון. מאז, הניסויים, וכן הרטוריקה של פיונגיאנג רק הסלימו.

מאז פסגת סינגפור, אמר צ'ה, פיונגיאנג ביצעה ניסויים נוספים והגדילה את יכולות הטילים שלה. "ברוב המדדים מדיניות טראמפ לא מצליחה", אמר. על פי נתוני צבא ארצות הברית, קוריאה הצפונית שיגרה השנה יותר מעשרים טילים. הם כללו בנתוניהם סוגים חדשים של טילים בהם עשתה פיונגיאנג שימוש, כמו טיל בליסטי המשוגר מצוללת, זאת בניגוד להחלטות מועצת הביטחון של ארצות הברית. "ממשל טראמפ והנשיא טראמפ עצמו ראויים לקרדיט כלשהו על כך שהם מאפשרים דיפלומטיה", אמר הבכיר וויר. "זה דבר טוב. זה הזמן להעצים דיפלומטיה אמיתית".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג-און, 30 ביוני 2019. רויטרס
המשא ומתן שהתקיים השנה הוקפא. טראמפ וקים (צילום: רויטרס)/רויטרס

בשנת 2017 ערכה קוריאה הצפונית גל של ניסויי שיגורים. היא שיגרה שני טילים חדשים לטווח בינוני מעל יפן, ואיימה לירות אותם לעבר גואם, הנמצאת בטריטוריה אמריקנית. פיונגיאנג בדקה גם שלושה טילים בליסטיים בין-יבשתיים, הכוללים סוג מסוים של טיל, שהדגים יכולות טווח אל יבשת אמריקה.

ניסויים אלו עוררו תגובות חריפות בארצות הברית. טראמפ אמר כי הוא יביא "אש וזעם" על קוריאה הצפונית, והחליף עם קים איומים על השמדה מוחלטת, תוך שנראה כי הוא דוחף למלחמה בחצי האי הקוריאני. קים השהה לאחר מכן את הניסויים בטילים הבליסטיים הבין-יבשתיים וכן את הניסויים הגרעיניים, מה שאיפשר לטראמפ להתפאר בניצחון מדיניות החוץ שלו. אספר אמר כי ארצות הברית שלחה משלחת לחצי האי הקוריאני, והם מבקשים לכנס פגישה. במקביל, אמר כי הצבא האמריקני שנמצא בקוריאה הדרומית ומונה כ-28 אלף חיילים, נותר ברמת כוננות גבוהה.

שר ההגנה האמריקני ביקר בקוריאה הצפונית פעמיים מאז הושבע לתפקידו. אחד מהנושאים העיקריים שנידונו היו צמצום התרגילים הצבאיים המשותפים של ארצות הברית וקוריאה הדרומית - צעד שנועד לפייס את קוריאה הצפונית כדי שיחזרו לשולחן המשא ומתן בסוגיית פירוק הנשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully