וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפון קוריאה: ביצענו "ניסוי משמעותי" באתר לשיגור לוויינים ליד פיונגיאנג

8.12.2019 / 17:40

האתר שבו נעשה הניסוי פורק בחלקו אחרי הפסגה הראשונה בין טראמפ לקים, אך לאחרונה פיונגיאנג בנתה אותו מחדש. לפי ההערכות, היה זה ניסוי במנוע רקטה, לקראת האולטימטום של סוף השנה שהציבה המדינה הקומוניסטית לוושינגטון. טראמפ: "ג'ונג און יכול להפסיד הכל"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

קוריאה הצפונית ביצעה ניסוי "משמעותי מאוד" באתר השיגור הלווייני בסוהאה, צפונית לבירה פיונגיאנג - כך דווח הלילה (ראשון) בכלי התקשורת הממלכתית במדינה. בדיווח לא צוין מה נבדק, אך נאמר כי תוצאות הניסוי ישמשו לדירוג מעמדה האסטרטגי של המדינה. משרד ההגנה של הדרום אמר כי קוריאה הדרומית וארצות הברית משתפות פעולה ועוקבות מקרוב אחרי הפעילויות באתרים בקוריאה הצפונית, כולל בטונגצ'נג-רי, האזור שבו סוהאה ממוקם.

מומחי טילים סבורים כי ככל הנראה היה זה ניסוי במנוע רקטי, ולא בשיגור טיל, שבדרך כלל מאותר די בקלות על ידי השכנות קוריאה הדרומית ויפן.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר מאוחר יותר כי למנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און יש יותר מידי מה להפסיד, הכל בעצם, אם הוא יתנהג בצורה עוינת. "הוא לא רוצה לבטל את מערכת היחסים המיוחדת שלו עם נשיא ארצות הברית או להפריע לבחירות לנשיאות בנובמבר",

"אם זה אכן ניסוי במנוע סטטי עבור דלק טילים מוצק או נוזלי חדש, זה סימן רועש נוסף לכך שהדלת לדיפלומטיה נסגרת במהירות, אם כבר לא נסגרה", אמר ויפין נרנג, מומחי לגרעין במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס. "זה יכול להיות סימן אמין מאוד למה שממתין אחרי השנה החדשה".

קים ג'ונג און מבקר בחוות ירקות מחוץ ליונגפיונג בקוריאה הצפונית - ה-4 לדצמבר 2019. רויטרס
בדרך להכרזה משמעותית. קים בביקור בחוות ירקות/רויטרס

הניסוי הגיע שעות אחרי ששגריר קוריאה הצפונית לאו"ם, קים סונג, אמר כי פירוק מנשק גרעיני אינו על הפרק ואין צורך להמשיך בשיחות עם ארצות הברית. לדברי סונג, "הדיאלוג הממושך והחשוב אליו שואפת ארצות הברית נועד 'למרוח זמן' שיתאים לאג'נדה הפוליטית שלה". נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר בתגובה כי "נראה לגבי זה".

בשנתיים האחרונות קים וטראמפ נפגשו שלוש פעמים, אך המשא ומתן על הנשק הגרעיני וארסנל הטילים הבליסטיים של פיונגיאנג נותר תקוע בשל מחלוקות ומתיחות גוברת. השנה שבה קוריאה הצפונית לערוך ניסויים בטילים, אמנם קצרי-טווח, אולם קים מזהיר כי על ארצות הברית לשנות עד סוף השנה את המדיניות שלה, או שהוא יפנה אל "דרך חדשה" שאותה טרם חשף". סימנים נוספים המעידים על התפנית הקרובה היו רכיבה של קים על סוס למרגלות הר פקטו, מקום קדוש במיתולוגיה הצפון קוריאנית, וכינוס חריג של הנהגת המפלגה בהמשך החודש.

לפי ההערכות, קוריאה הצפונית עשויה לשגר טיל לטווח ארוך או לערוך ניסוי גרעיני, שמהם נמנעה במשך כמעט שנתיים, לאחר פקיעת המועד. טראמפ, שמתמודד על כהונה שנייה בבחירות שיתקיימו בשנה הבאה, מתאר את השעיית שיגורי הטילים ארוכי-הטווח והניסויים הגרעיניים כהישג משמעותי ליחסיו השנויים במחלוקת עם המשטר הדיקטטורי.

טראמפ אמר אתמול כי הוא לא חושב שמנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און מעוניין להתערב בבחירות לנשיאות ארצות הברית שייערכו בשנה הבאה, ותיאר כי יהיה מופתע אם פיונגיאנג תפעל בעוינות כלפי וושינגטון. "הוא (קים) יודע שיש לי בחירות בקרוב. אני לא חושב שהוא ירצה להתערב בהן, אבל נראה... אני חושב שהוא ירצה לראות שמשהו יקרה. מערכת היחסים היא טובה מאוד, אבל אין ספק שיש מעט עוינות".

עוד בוואלה!

טראמפ: "אם קושנר לא ישיג עסקה בין ישראל לפלסטינים – איש לא ישיג"

לכתבה המלאה
שליח CNN לקוריאה הצפונית דיווח: החלה הריסת אתר ניסויי הגרעין פונג'ייה-רי. אתר רשמי
פיצוץ אתר גרעין צפון קוריאני ב-2018, לפני הפסגה הראשונה בין טראמפ לקים/אתר רשמי

אחרי הפסגה הראשונה בין טראמפ לבין קים ביוני 2018, הוא אמר לכתבים כי קים הבטיח לפרק את אחד ממתקני הטילים של ארצו. גורמים אמריקניים זיהו אותו בתור סוהאה.

זמן קצר לאחר הפסגה ההיא בסינגפור, מומחים ותמונות לוויין הראו כי כמה מתקנים חשובים באתר אכן פורקו. עם זאת, לקראת הפסגה השנייה ביניהם בווייטנאם, בפברואר השנה, שהסתיימה ללא הסכמות, תמונות חדשות הראו כי פיונגיאנג מקימה מחדש את המתקנים שפירקה. בזמנו, אמר טראמפ כי הוא יהיה "מאוד מאוכזב" אם הדיווחים נכונים.

"זכרו שזה אתר שהיה אמור להיות מפורק בתור 'צעד לפירוז'", אמר נרנג. "כך שזהו צעד ראשון ב'גרעון מחדש'. צעדים הפיכים נהפכים ברגע זה".

בשבועות האחרונים דווחו על מספר גובר של טיסות ביון אמריקניות בשמי חצי האי הקוריאני, מה שמצביע על ציפייה גוברת לניסויים צפון קוריאניים. ברשת CNN דווח ביום חמישי תמונות לוויין חדשות תיעדו פעילות חדשה בתחנת השיגור הלוויינית סוהאה ונוכחות של מכולה גדולה, ואלו, לפי המומחים, הצביעו על כך שעומד להתרחש ניסוי בעת המידית.

קים דונג-יוב, קצין לשעבר בצי הדרום קוריאני המלמד באוניברסיטת קיונגנאם בסאול, אמר כי ייתכן שקוריאה הצפונית עשתה הלילה ניסוי בדלק מוצק של מנוע רקטי, שיוכל לשמש טילים בליסטיים בין-יבשתיים כך שיהיה קל יותר להסתיר אותם ומהר יותר לפרוס אותם.

(עדכון ראשון, 06:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully