וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"על איראן למלא תפקיד בהבטחת השלום באזור": רוחאני ואבה נפגשו ביפן

רה"מ יפן קרא לנשיא איראן לדבוק בהסכם הגרעין עליה חתמה ב-2015, כדי להקל על המתחים במזה"ת. לדברי רוחאני, ההסכם חשוב וזו הסיבה לביקורת שלו על ארה"ב, שפרשה מההסכם בשנה שעברה. טראמפ מצדו הגדיל את הסנקציות על איראן, שחזרה השנה בהדרגה למלא את מחויבויותיה בעסקה

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, אמר היום (שישי) בפגישתו עם נשיא איראן, חסן רוחאני, כי על טהרן לדבוק בהתחייבויות שנקבעו לה בעסקת הגרעין עליה חתמה ב-2015, זאת כדי להבטיח את יציבות המזרח התיכון. אבה הביע את החשש שלו גם בפני רוחאני, והפציר בו להימנע מנקיטת צעדים המערערים את ההסכם. רוחאני אמר לו, לטענת גורם רשמי בממשלת יפן, כי עסקת הגרעין חשובה עבור איראן.

"יפן רוצה לעשות ככל יכולתה כדי להקל על המתחים ולייצב את המצב במזרח התיכון", אמר אבה לרוחני בתחילת פגישתם בטוקיו. "באשר לאיראן, אני מקווה מאוד שהמדינה תיישם את הסכם הגרעין במלואו ותמלא תפקיד בהבטחת השלום והיציבות באזור".

בפגישה, ביקש רוחאני מאבה לייצר שיתופי פעולה עם מדינות נוספות כדי לסייע בשמירת הסכם הגרעין. "הסכם הגרעין, למותר לציין, הוא הסכם חשוב מאוד עבור איראן וזו אחת הסיבות בגינן אני מבקר בחריפות את עזיבתה החד צדדית והלא הגיונית של ארצות הברית את ההסכם," אמר רוחאני באמצעות מתרגם. "אני מקווה שיפן ומדינות אחרות בעולם יעבדו קשה כדי לעזור לשמור על הסכם הגרעין על כנו", הוסיף.

ראש ממשלת יפן שינזו אבה בפגישתו עם נשיא איראן חסן רוחאני בטוקיו - ה-20 לדצמבר 2019. רויטרס
"אני מקווה שיפן ומדינות אחרות בעולם יעבדו קשה". אבה ורוחאני בפגישה/רויטרס

איראן, ארצות הברית ומדינות נוספות חתמו בשנת 2015 על תכנית הפעולה המשותפת (JCPOA), במסגרתה ריסנה טהראן את יכולת העשרת האורניום וזכתה בתמורה להקלה בסנקציות שהוטלו עליה. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פרש בהמשך מהעסקה, שביקשה למנוע את פיתוחה של פצצה גרעינית איראנית, והגדיל את הסנקציות הכלכליות על טהראן באמצעות חסימת מכירותיה הבינלאומיות של הנפט הגולמי. איראן מצידה חזרה השנה בהדרגה להתחייבויותיה לעסקה.

יפן, בעלת ברית של ארצות הברית, המקיימת קשרים ידידותיים עם איראן, הייתה לקוחה מובילה של הנפט האיראני במשך עשרות שנים, עד הגעתן של הסנקציות שהובילה ארצות הברית נגד כלכלת איראן. לטענת איראן, היא העשירה אורניום רק למטרות אזרחיות. אולם ארצות הברית והאו"ם מאמינים כי פעם הייתה בידיה תכנית לפיתוח נשק גרעיני.

עוד בוואלה!

אוחנה ליועמ"ש: צו המניעה למינוי בן-ארי גינזברג - לא רלוונטי"

לכתבה המלאה
ראש ממשלת יפן שינזו אבה בפגישתו עם נשיא איראן חסן רוחאני בטוקיו - ה-20 לדצמבר 2019. רויטרס
ראש ממשלת יפן שינזו אבה בפגישתו עם נשיא איראן חסן רוחאני בטוקיו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully