וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם ארדואן ורוחאני, בלי מלך סעודיה: מלזיה מכנסת פסגה אסלאמית

ערב הסעודית החרימה את הכינוס, שאותו ארגנו יריבותיה האזוריות - איראן, טורקיה וקטאר - שבו יידונו הסוגיות הבוערות ביותר בעולם המוסלמי. עם זאת, פקיסטן, שהובילה גם היא את המהלך, הבריזה ברגע האחרון, כנראה בלחץ ריאד

עריכה: אסף דרורי

מנהיגים ונציגים בכירים מכ-20 מדינות מוסלמיות התכנסו היום (רביעי) בבירת מלזיה כדי לדון בסוגיות הנוגעות למוסלמים ברחבי העולם בפסגה. אל הפסגה לא הגיעו נציגים מערב הסעודית, וגם פקיסטן החליטה שלא להשתתף בה ברגע האחרון.

סדר היום של הפסגה בקואלה לומפור לא פורסם עוד, אך היא צפויה לדון במצב בחבל קשמיר, בסכסוך הישראלי-פלסטיני, בסכסוכים בסוריה ובתימן, ברדיפת מיעוט הרוהינגיה המוסלמי במיאנמר ובמחנות שבהם מוחזקים אויגורים מוסלמים בשינג'יאנג, סין - מה שצפוי להרתיח את בייג'ינג - וכן כיצד להתמודד עם התפשטות האסלאמופוביה בעולם.

שניים מהמנהיגים הבולטים בעולם המוסלמי, ראש ממשלת מלזיה, מאהאטיר מוחמד, ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, יישא דברים במהלך הפסגה שתימשך ארבעה ימים, עד שבת.

ראש ממשלת מלזיה, מהאטיר מוחמד, נפגש עם נשיא איראן חסן רוחאני במשרד ראש הממשלה בפוטראג'איה, 18 בדצמבר 2019. רויטרס
הסעודים לא מגיעים. ראש ממשלת מלזיה ורוחאני, היום/רויטרס

ראש ממשלת פקיסטן, אימראן חאן, שיחד עם מהאתיר וארדואן קידם את הפסגה, החליט לדלג עליה ברגע האחרון. כמה גורמים פקיסטניים, שדיברו בעילום שם, אמרו כי חאן היה נתון ללחציה של בעלת בריתו, ערב הסעודית הסעודית. עם זאת, לפי דיווחים בתקשורת בפקיסטן, גורמים רשמיים הכחישו שזו הסיבה להיעדרותה של המדינה המוסלמית השנייה בגודלה בעולם. גם נשיא איראן חסן רוחאני ואמיר קטאר תמים בן חמיד א-ת'אני משתתפים בפסגה.

ערב הסעודית הסבירה כי היא מחרימה את הפסגה משום שבעיניה אין זה הפורום הנכון לדון בעניינים הנוגעים ל-1.75 מיליארד מוסלמים בעולם, אך כמה פרשנים סבורים שההחלטה נובעת מחששה של הממלכה להיות בעמדת נחיתות דיפלומטית מול יריבותיה האזוריות איראן, קטאר וטורקיה.

בסוכנות הידיעות הסעודית הרשמית דווח כי המלך סלמאן אמר אתמול לראש ממשלת מלזיה כי יש לדון בנושאים אלו דרך הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי. גורם סעודי אמר כי ריאד הוזמנה לפסגה, אך היא הייתה מוכנה להשתתף בה הישיבה נערכה בחסות ה- OIC. "הם מאוד מודאגים ממנה", אמר הגורם, שלא הזדהה, על הפסגה במלזיה. ממשלת סעודיה לא הגיבה באופן רשמי להיעדרותה מהכינוס.

היעדרותה של ערב הסעודית, ערש האסלאם שמלכה מחזיק בתואר מגן המקומות הקדושים במכה ומדינה, מדגימה את הפילוג בעולם המוסלמי.

"העניין הוא שיש לך גושים", אמר ג'יימס דורסי, עמית בכיר במכון ללימודים בינלאומיים והמזרח התיכון בסינגפור. "יש גוש של ערב הסעודית ושל איחוד האמירויות, גוש של טורקיה קטאר, כשפקיסטן נמצאת באמצע מנסה לשקול את הימוריה".

עוד בוואלה!

למרות התקווה לפיוס במפרץ, אמיר קטאר דילג על פסגה אזורית בסעודיה

לכתבה המלאה
ראש ממשלת מלזיה, מהאטיר מוחמד, נפגש עם נשיא טורקיה ארדואן במשרד ראש הממשלה בפוטראג'איה, 18 בדצמבר 2019. רויטרס
העולם המוסלמי מחולק לגושים. ארדואן וראש ממשלת מלזיה/רויטרס

מלזיה שלחה הזמנות לכל 56 המדינות החברות בארגון לשיתוף פעולה אסלאמי, אולם גורמים רשמיים אמרו שרק כ 20 מהן שלחו נציגים, ורק כמה מהן את מנהיגיהן. אינדונזיה, המדינה עם האוכלוסייה המוסלמית הגדולה ביותר עולם, תיוצג על ידי סגן הנשיא מערוף אמין, איש דת המפקח על מאבקן של הרשויות נגד הקצנה וטרור.

ראש ממשלת מלזיה הגן על הפסגה והכחיש כוונה ליצור "גוש חדש". בנוסף לכך, נמסר מלשכתו, הפסגה לא תשמש במה לדיון על דת או ענייני דת, אלא בענייני האומה המוסלמית". במהלך ריאיון שהעניק לרויטרס בשבוע שעבר, הביע מהאטיר תסכול מחוסר יכולתו של הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי לגבש חזית מאוחדת ולפעול בהחלטיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully