וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חילופי אסירים בין ארה"ב לאיראן: שני מדענים שוחררו ושבו למדינתם

ארצות הברית ואיראן סיכמו על שחרורם של שיווי וואנג, מדען אמריקני שנעצר ברפובליקה האסלאמית ב-2016 באשמת ריגול, ומסעוד סולימאני שהוחזק בוושינגטון. זריף בירך: "שמח לדעת שהשניים ישובו למשפחותיהם". טראמפ: "נמשיך לפעול לשחרור כל האמריקנים המוחזקים מעבר לים"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

מדען בעל אזרחות אמריקנית וסינית, שיווי וואנג, שנעצר באיראן בשנת 2016 והואשם בריגול לטובת וושינגטון שוחרר היום (שבת) במסגרת עסקת חילופי אסירים עם ארצות הברית, ששחררה בתמורה את המדען האיראני מסעוד סולימאני. שחרור השבויים מגיע לאחר משא ומתן שבסופו הגיעו ושינגטון וטהראן להסכמה נדירה.

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף אמר לסוכנות הידיעות אירנ"א כי שוויץ תיווכה את העסקה, והחילוף נערך בציריך. לדבריו, סולימאני צפוי לשוב למולדתו בשעות הקרובות. עוד הוסיף זריף כי הוא שמח לדעת שוואנג וסולימאני יתאחדו בקרוב עם משפחותיהם והודה לגורמים שלקחו חלק בתהליך. "תודה רבה לכל המעורבים ובמיוחד לממשלת שוויץ שסייעה בהסכם", צייץ השר בצירוף תמונה עם המדען המשוחרר.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודה לשוויץ על סיוע בשחרורו של וואנג, אך לא ציין את החזרת סולימאני. "נמשיך לפעול לשחרור כל האמריקנים המוחזקים 'בטעות' מעבר לים", אמר הנשיא טראמפ. "מודה מאוד לשוויץ שעזרה". לאחר מכן הכריז כי וואנג "נלקח בזמן ממשל אובמה (למרות מתנה של 150 מיליון דולר), והושב בזמן ממשל טראמפ. תודה לאיראן על משא ומתן הוגן. רואים - אנחנו יכולים לעשות עסקה יחד".

שגרירות שוויץ בטהראן משמשת כנציגות הדיפלומטית של ארצות הברית, שסגרה את שגרירותה ברפובליקה האסלאמית זמן קצר לאחר המהפכה האיראנית ב-1979.

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף והמדען מסעוד סולימאני ששוחרר בהסכם חילופי אסירים עם ארצות הברית. 07 בצדמבר 2019.. אתר רשמי
"מודה לשוויץ שהקלו על העסקה". סולימאני וזריף לאחר השחרור ובדרך לאיראן/אתר רשמי

וואנג, בוגר אוניברסיטת פרינסטון, הורשע באשמת ריגול בשנת 2017 ונידון לעשר שנות מאסר על כך שלכאורה "הסתנן" למדינה ושלח חומר חסוי לחו"ל. לפי פרינסטון, המדען נולד בבייג'ינג ב-1980, היגר לארצות הברית ב-2001 והוכר כאזרח ב-2009. אשתו ובנם הם אזרחי סין. משפחתו ואוניברסיטת פרינסטון הכחישו בתוקף את הטענות. הוא נעצר בזמן מחקר על שושלת קאג'אר ששלטה בעבר באיראן בסוף שנות ההיסטוריה האירופאית של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20.

לדברי גורם אמריקני, בריאן הוק, הנציג המיוחד של ארצות הברית לאיראן, ליווה את המדען האיראני סולימאני לשוויץ כדי לבצע את ההחלפה וישוב עם וואנג. השניים יעשו את דרכם לבית החולים לנדסטאוהל בבסיס חיל האוויר רמשטיין בגרמניה, שם יעבור בדיקות רפואיות במשך כמה ימים.

בכיר בממשל האמריקני אמר כי בווישנגטון מקווים ששחרורו של וואנג יוביל לשחרורם של אזרחים נוספים המוחזקים באיראן, ומסמן את נכונותה של טהראן לדון בנושאים נוספים. לדבריו, המצב הבריאותי של וואנג טוב והוא מתבדח.

לאחר עסקת חילופי השבויים שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו הדגיש כי "לא ננוח עד שנחזיר את כל האמריקנים העצורים באיראן ובעולם. מודה לשוויץ שהקלה על חזרתו של וואנג ושמחים על כך שממשלת איראן הייתה יעילה בנושא הזה".

עוד בוואלה!

צבא ארה"ב: מערכות נ"מ רוסיות הפילו מל"ט שלנו בבירת לוב

לכתבה המלאה
מדען בעל אזרחות אמריקנית וסינית, שיווי וואנג, שנעצר באיראן בשנת 2016, הואשם בריגול לטובת וושינגטון ושוחרר בעסקת חילופי אסירים. 07 בדצמבר 2019.. רויטרס
שגרירות שוויץ בטהראן דואגת לאינטרסים של אמריקה. שיווי וואנג ששוחרר מאיראן/רויטרס

אשתו של וואנג, חואה קו, אישרה את שחרורו מהכלא באיראן והוסיפה כי "המשפחה סוף סוף מתאחדת שוב. בננו שופן ואני חיכינו שלוש שנים ארוכות ליום הזה וקשה לתאר במילים כמה אנחנו מתרגשים להתאחד שוב עם שיווי". אשתו הודתה לכל הגורמים המעורבים בשחרורו.

ניזאר זרקה, איש עסקים לבנוני ותושב ארצות הברית ששוחרר בחודש יוני האחרון אחרי יותר מארבע שנים בשבי באיראן, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הוא היה הראשון שידע על השחרור והודיע על כך לאמו ואשתו של וואנג. לדבריו, "לאשתו של וואנג יש ויזה לגרמניה. וואנג צפוי להגיע לוושינגטון ביום שני".

חואה קו, אשתו של שיווינג וואנג שהוחזק באיראן מאז 2016 ושוחרר. 07 בדצמבר 2019.. AP
"המשפחה סוף סוף מתאחדת שוב". אשתו של וואנג במהלך המאבק לשחרורו/AP

המדען האיראני עסק במחקר תאי גזע, המטולוגיה ורפואה מחודשת ונעצר בשדה התעופה בשיקגו ב-2018 באשמה שהפר את הסנקציות המסחריות בניסיון להביא חומר ביולוגי לאיראן. סולימאני ועורכי דינו טענו לחפותו ואמרו שהוא תפס את תוכניותיו של סטודנט לשעבר לנסוע מהמדינה לאיראן בספטמבר 2016 כסיכוי להשיג חלבונים רקומביננטיים המשמשים במחקר שלו.

וושינגטון דרשה כי טהראן תשחרר את אזרחיה השבויים, בהם איש העסקים באקר נמזי המוחזק למעלה משנתיים ואובחן כחולה באפילפסיה. גם נמזי וגם בנו סיאמק, גם הוא אזרח כפול המוחזק יותר משלוש שנים, מרצים עונש של עשר שנים לאחר שהורשעו בשיתוף פעולה עם כוח עוין, וכן יוצא הצי מייקל ר. ווייט שנכלא בשנה שעברה ורוברט לווינסון, סוכן FBI לשעבר שנעדר מאז 2007.

המתיחות בין וושינגטון לטהראן גברה מאז פרש טראמפ מהסכם הגרעין בשנה שעברה. בספטמבר האחרון אמר שר החוץ האיראני בריאיון ל-NPR כי הוא פועל לעסקת חילופים בין סולימאני לוואנג. "הצעתי להחליף ביניהם, כי כשר חוץ אני לא יכול ללכת לבית המשפט שלנו ופשוט לומר להם 'תשחרר את האיש הזה'", אמר אז זריף. "אני יכול ללכת לבית המשפט ולהגיד להם 'אני יכול להחליף את האיש הזה באיראני', ואז ... יש לו מעמד חוקי בבית המשפט".

(עדכון ראשון: 13:56)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully