וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה בליכוד: בית הדין הורה לקיים פריימריז לרשימה, הח"כים צפויים לערער

19.12.2019 / 16:33

הכרעת בית הדין של המפלגה ביטלה את החלטת מרכז הליכוד על ביטול הפריימריז לכנסת ה-23 - כשנותרו כשלושה שבועות בלבד עד לסגירת הרשימות. מדובר בהחלטה זמנית, הכפופה לדיון בהרכב מורחב של שופטים שיתכנס בשבוע הבא, ורוב הסיכויים שתיהפך על פיה. ח"כ סער בירך

עריכה: ליר שפיגלר

דרמה בליכוד: בית הדין העליון של המפלגה קבע היום (חמישי) כי יש לקיים פריימריז לרשימת הליכוד לכנסת הבאה, וכי ההחלטה של מרכז הליכוד להקפיא את רשימת הליכוד מהכנסת הקודמת "בטלה ומבוטלת". ההחלטה היא זמנית, הכפופה לדיון מורחב בהרכב של חמישה שופטים שיתכנס בשבוע הבא. זאת, ברקע ההתנגדות שהיא מעוררת בקרב חלק מהח"כים והקשיים הלוגיסטיים שהיא עשויה לייצר בלוח הזמנים שנותר עד לסגירת הרשימות בכנסת, בעוד פחות מחודש. ניתן להעריך שההחלטה תתהפך בדיון המורחב.

בית המשפט קיבל את עמדת העותרים, פעילים בכירים במפלגה, שביקשו להורות על ביטול החלטת המרכז מתחילת החודש על ביטול הבחירות בטענה שהיא מנוגדת לחוקת הליכוד, שקובעת כי יש לקיים פריימריז לרשימה וליו"ר לפני כל מערכת בחירות לכנסת. בית הדין קבע כי לצורך קבלת החלטה לביטול הפריימריז יש לקיים הליך מלא של שינוי או תיקון החוקה, ברוב של שני שליש מחברי המרכז.

בנימין נתניהו במטה מפלגת הליכוד בתל אביב 18 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
החלטת המרכז נהפכה על פיה/ראובן קסטרו

חוקת הליכוד קובעת שצריך לקיים פריימריז לרשימה וליו"ר לפני כל בחירות לכנסת, אך ארבעה ימים לפני פיזור הכנסת נתניהו הוביל מהלך לביטול הפריימריז - כדי להבטיח את נאמנותם של חברי הכנסת בשורות האחוריות שחששו לאבד את מקומם ברשימה בבחירות נוספות ולסכל אפשרות למרד פנימי. עם זאת, בתזמון הנוכחי, ברקע הקרב על ראשות הליכוד מול גדעון סער, נתניהו דווקא יכול להרוויח מפריימריז לרשימה, שיעוררו את השטח, יעלו את אחוזי ההצבעה ויאפשרו לו לנסות להדיח את הח"כים שתמכו בסער ולהחליפם באנשי אמונו.

ח"כים רבים בליכוד מתנגדים לקיום הפריימריז, בהם גם יו"ר המרכז, חיים כץ, שאמר בתגובה להחלטת בית הדין שצריך לאפשר לח"כים החדשים שכיהנו בכנסת מעבר ולא בכנסת פעילה, "לממש את שליחותם ולשרת את אזרחי ישראל". כץ הוסיף כי הוא מקווה שבדיון המורחב "התבונה תנצח והדיינים יבינו את העלויות הכרוכות בקיום פריימריז לליכוד ולמדינה וימנעו את הבחירות לרשימה". לוואלה! NEWS נודע כי לפי ההערכה שהוצגה בפני נתניהו, קיום פריימריז לרשימה עשוי לעלות כשמונה מיליון שקלים. עם זאת, ישנם ח"כים ושרים שדווקא לא מתנגדים לפריימריז חוזרים, כמו השר אמיר אוחנה וח"כ מיקי זוהר, שצפויים לשפר את מיקומם.

עוד בוואלה!

נגד סער, בעד נתניהו: הקמפיין של ש"ס - "אריה צריך ביבי חזק"

לכתבה המלאה

ח"כ סער בירך על החלטת בית הדין, הח"כים מכולנו ישמרו על מקומם

סער אמר כי הוא מברך על החלטת בית הדין של הליכוד לקיים פריימריז לרשימת הליכוד לכנסת הבאה. בסיור בגבעת המטוס סער אמר כי לא עסק בנושא, אך "אין לנו שום בעיה עם החלטת בית הדין". ח"כ שרן השכל אמרה כי "לא רק שאנחנו לא פוחדים מפריימריז - אנחנו נשמח לפריימריז. אם מישהו חושב שגדעון מחליש אותנו הוא טועה טעות חמורה. גדעון רק מחזק אותנו. אנחנו מוכנים". זאת, ברקע ההערכה כי נתניהו מעונין לקיים פריימריז כדי לפגוע בח"כים שמזוהים עם סער ובמקומם ברשימה.

במהלך הסיור, סער גם מתח ביקורת מימין על נתניהו וקרא להפשיר את הקפאת הבניה בגבעת המטוס. "גבעת המטוס היא חלק ממכלול גדול יותר של הקפאת בנייה בירושלים וסביבתה, לצד E1 ועטרות. ביחד - למעלה מ-17 אלף יחידות דיור מוקפאות. בנוסף לעניין המדיני, היעדר בניה ליהודים בהיקף מספיק גורם לשינוי מתמיד של המאזן הדמוגרפי בירושלים לרעת היהודים. העתיד של ירושלים ייקבע במעשים, לא במילים. יש לסיים את הקפאת הבנייה בעיר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתח ביקורת על נתניהו מימין. סער עם חברות הכנסת השכל ושיר/מערכת וואלה!, צילום מסך

החלטת בית הדין קובעת לוח זמנים דחוק מאוד עד לסגירת הרשימות בחודש הבא. בתחילת השבוע הבא יתכנס הדיון המורחב של בית הדין כדי לדון בנושא. אם גם ההרכב המורחב ישאיר את ההחלטה על כנה, מרכז הליכוד יידרש יאשר את ביטול הפריימריז ברוב של שני שליש כמתחייב בחוקה, או שיתקיימו פריימריז לרשימה. מהחלטת בין הדין עולה שאם אכן יתקיימו פריימריז לרשימה, הח"כים החדשים והצעירים שנבחרו לרשימה דרך המחוזות יוכלו להמשיך להתמודד באותן מחוזות ושריונים ולא יידרשו להתמודדות ברשימה הארצית שדורשת מספר הרבה יותר גבוה של מתפקדים.

עוד עולה כי הח"כים של "כולנו" - השרים אלי כהן ויפעת שאשא ביטון - ישמרו על מקומם ברשימה מבלי להידרש להתמודדות בפריימריז כי תוקף ההסכם עם כולנו שהושג לקראת פיזור הכנסת ה-21 יוארך גם לכנסת הבאה. השר משה כחלון אינו צפוי להתמודד ברשימת הליכוד לכנסת הבאה אך כהן ושאשא ביטון ישמרו על מקומותיהם המשוריינים.

(עדכון ראשון: 14:40)

אינפו לו"ז בחירות לכנסת ה-23. אתר רשמי
אינפו לו"ז בחירות לכנסת ה-23/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully