וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: בית הנבחרים הצביע בעד הדחת טראמפ; ההכרעה עוברת לסנאט

סעיפי ההדחה נגד טראמפ אושרו ברוב דמוקרטי בבית התחתון, בעוד המחוקקים הרפובליקנים הצביעו נגד. בכך, טראמפ הפך לנשיא ה-3 בהיסטוריה שהבית מאשר את הדחתו. כעת, ההכרעה תעבור לסנאט, שם הוא צפוי להיות מזוכה לאור שליטת הרפובליקנים. טראמפ: "ניסו להפוך את רצון העם"

צילום:רויטרס, עריכה שאול אדם

בית הנבחרים בארצות הברית הצביע הלילה (חמישי) בעד הדחת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. המחוקקים בבית הנבחרים, דמוקרטים ברובם, קבעו בשתי הצבעות שיש להדיח את טראמפ על שני סעיפי אישום: ניצול סמכות לרעה ושיבוש הליכים בקונגרס. בעקבות ההצבעה, הפך טראמפ לנשיא האמריקני השלישי בהיסטוריה שבית הנבחרים מאשר את הדחתו.

230 חברי קונגרס של בית הנבחרים הצביעו בעד הסעיף הראשון, על ניצול לרעה של תפקידו כנשיא. 197 הצביעו נגד. שני דמוקרטים הצטרפו לרפובליקנים והצביעו נגד ההדחה. בהצבעה על הסעיף השני, המייחס לטראמפ שיבוש של חקירת הקונגרס, תמכו 229 חברים בבית הנבחרים. 198 הצביעו נגד הסעיף. שלושה דמוקרטים הצטרפו לרפובליקנים והצביעו נגד ההדחה. בעקבות ההצבעה ייערך לטראמפ משפט בסנאט, שבו יש רוב רפובליקני ולכן הסיכויים להדיח את הנשיא קטנים.

הבית הלבן הגיב להחלטת בית הנבחרים להדיח את הנשיא, ומסר כי "טרמאפ מוכן לצעדים הבאים בהליך ההדחה והוא בטוח בעצמו כי הסנאט יחזיר את הסדר ואת ההליך ההוגן". טראמפ בעצמו תקף את אישור ההדחה, ואמר כי "אחרי שלוש שנים של ציד מכשפות, בית הנבחרים ניסה הלילה להפוך את רצונם של מיליוני אמריקנים פטריוטים שהצביעו בקלפי". בנאום שנשא בפני תומכים במישיגן הוא הוסיף כי "ננסי פלוסי המשוגעת והדמוקרטים בבית הנבחרים ישאו לנצח אות קלון".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, יוצא מהבית הלבן למסע קמפיין, במהלך ההצבעה בבית הנבחרים על הדחתו, 19 בדצמבר 2019. רויטרס
טראמפ יוצא מהבית הלבן למסע קמפיין, במהלך ההצבעה בבית הנבחרים על הדחתו, היום/רויטרס

יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי ברכה על אישור סעיפי ההדחה, ואמרה כי "ה-18 בדצמבר הוא יום גדול לחוקת ארצות הברית". בנוסף לכך, היא הודיעה שעדיין לא החליטה מתי תעביר לסנאט את סעיפי ההדחה נגד הנשיא כדי ששם יוכלו לפתוח במשפט ההדחה. מוקדם יותר, פלוסי פתחה את הדיון בבית הנבחרים ואמרה כי "אנחנו כאן היום כדי להגן על הדמוקרטיה". היא אמרה כי טראמפ "הפר את החוקה" ולא הותיר לדמוקרטים "שום ברירה אחרת" מלבד הדחתו. היא אמרה כי "אם לא נפעל עכשיו נזנח את חובתנו". מעבר לכך הוסיפה פלוסי כי "הנשיא הוא איום מתמשך על הביטחון הלאומי.

יו"ר ועדת המודיעין בבית הנבחרים אדם שיף אמר במהלך הדיון כי טראמפ "ניסה לרמות ונתפס". הוא הוסיף שאם הקונגרס לא יצביע בעד ההדחה זה יהווה תקדים מסוכן.

מנגד, אמר חבר הקונגרס דאג קולינס, הרפובליקני הבכיר ביותר בוועדת המשפט בבית הנבחרים, בדיון כי הליך ההדחה שמקדמים הדמוקרטים הוא חסר בסיס. "הדמוקרטים רצו לעשות את זה מאז הבחירות. לא אכפת להם מהעובדות", טען קולינס.

עוד בוואלה!

הצבעה בבית הנבחרים, משפט בסנאט: השלבים הבאים בהליך הדחת טראמפ

לכתבה המלאה
בית הנבחרים האמריקני מצביע על סעיפי הדחת טראמפ, 19 בדצמבר 2019. AP
בית הנבחרים האמריקני מצביע על סעיפי הדחת טראמפ, הלילה/AP

מסקרי דעת קהל של סוכנות הידיעות רויטרס עולה כי בזמן שרוב האזרחים המזוהים עם המפלגה הדמוקרטית מעוניינים לראות את טראמפ מודח, רוב הרפובליקנים מתנגדים למהלך. בנוסף, על פי הסקר, הדיונים בבית הנבחרים בעניין ההדחה ששודרו בשידורים חיים בערוצי הטלוויזיה וברשתות החברתיות, שמטרתם הייתה לבנות תמיכה ציבורית במהלך, למעשה הגדילו את הפילוג בין הצדדים.

מוקדם יותר הערב שלח טראמפ מכתב ליו"ר בית הנבחרים האמריקני ננסי פלוסי, שבו טען כי הנציגים הדמוקרטים בקונגרס "הכריזו מלחמה על הדמוקרטיה האמריקנית". במכתב כינה טראמפ את כל הליך ההדחה "הפיכה בלתי חוקית". "זו היתה בושה מוחלטת מההתחלה", אמר טראמפ לעיתונאים בבית הלבן זמן קצר לאחר פרסום המכתב.

שעות לאחר מכן פלוסי פנתה במכתב לכל ל-232 חברי הקונגרס הדמוקרטים בו דחקה בהם "להגן על החוקה", ואמרה כי אף אחד לא הגיע לקונגרס כדי להדיח נשיא. היא תקפה את טראמפ והוסיפה: "הנשיא התנהג כאילו הוא לא נתון לביקורת, מעל החוקה ומעל העם האמריקני".

יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, ההצבעה על הדחת טראמפ בבית הנבחרים, 19 דצמבר 2019. רויטרס
יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי בעת אישור סעיפי הדחת טראמפ. הלילה/רויטרס

מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט מיטש מקונל דחה את בקשת הנציג הדמוקרטי לקרוא לארבעה נציגים מהבית הלבן לשעבר כעדים במשפט ההדחה של הסנאט שצפוי בחודש הבא. בכך שלח מקונל איתות ברור נוסף לכך שהוא מצפה כי הסנאטורים לא ידיחו את טראמפ מתפקידו.

מקונל אמר כי תהליך ההדחה של בית הנבחרים "מרושל", ואילו מנהיג הדמוקרטים בסנאט צ'אק שומר אמר כי משפט ללא עדים יהיה "זלזול" בהליך, כשהוא מכוון למשפט שצפוי להיערך בסנאט.

"מכל מה שאנחנו יכולים לספר, חקירת ההדחה של הדמוקרטים מבית הנבחרים לא הצליחה להתקרב לשום מקום שקרוב לרף הדחת נשיא שנבחר כדין, שלא לדבר על סילוקו לראשונה בתולדות אמריקה," אמר מקונל. הבית הלבן הצביע גם על התנגדות לבקשותיו של שומר למשפט בסנאט. מקונל אמר בעבר כי אין "שום סיכוי" שהסנאט ישתכנע וידיח את טראמפ וכי הוא יעבוד ב"תיאום מוחלט" עם הבית הלבן וצוות ההגנה של טראמפ. "ממה מפחד מקונל? ממה חושש הנשיא טראמפ?" שאל שומר, והוסיף: "אם אתה מנסה להסתיר ראיות ולחסום עדויות, זה כנראה לא בגלל שהראיות הולכות לעזור במקרה שלך. זה בגלל שאתה מנסה לחפות על משהו".

הרפובליקן מייק קלי השווה את ההצבעה על הדחת טראמפ למתקפה היפנית על פרל הארבור ב-1941, וכינה אותה "תאריך שייזכר לקלון". ציטוט בו עשה שימוש נשיא ארצות הברית, הדמוקרט פרנקלין רוזוולט, כדי להמחיש את האסון בנאום שנשא בקונגרס באותה שנה.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מגיב להצבעה בעד הדחתו, 19 בדצמבר 2019. רויטרס
טראמפ מגיב להצבעה בעד הדחתו בעצרת התומכים/רויטרס

בשבוע שעבר חשפו הדמוקרטים בבית הנבחרים את סעיפי ההדחה נגד טראמפ. הסעיפים שהתגבשו נגד טראמפ הם ניצול לרעה של סמכותו ושיבוש חקירת הקונגרס במסגרת היחסים שניהל עם אוקראינה והטענות שהפעיל עליה לחץ פסול כדי לחקור את יריביו. בחודש יולי ניהל טראמפ שיחה עם נשיאה החדש של אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, שבה לכאורה הוא הפעיל עליו לחץ פסול כשביקש ממנו לפתוח בחקירות שיעזרו לו פוליטית.

בתמורה לאותן חקירות - נגד ג'ו ביידן ובנו האנטר, שהיה חבר בהנהלת חברת אנרגיה אוקראינית כשאביו היה סגנו של ברק אובמה - וקידום תיאוריית קונספירציה שלפיה אוקראינה, ולא רוסיה, התערבה בבחירות הקודמות, הנשיא לכאורה הקפיא סיוע צבאי בגובה של 400 מיליון דולר וביקור רשמי של זלנסקי בבית הלבן. מאז שהתפוצצה הפרשה בעקבות תלונה אנונימית של איש מודיעין, הועברו הכספים לקייב.

"הוא רואה את עצמו מעל החוק", אמר יו"ר ועדת המשפט, ג'רולד נדלר, שהציג את סעיפי האישום לצד בכירי המפלגה. "עלינו להיות ברורים - אף אחד, כולל הנשיא, לא מעל החוק". הוא אמר כי טראמפ מסכן את החוקה האמריקנית, פוגע בטוהר הבחירות ומסכן את ביטחונה הלאומי של ארצות הברית. "הבחירות שלנו הן אבן יסוד בדמוקרטיה, טוהר הבחירות הבאות שלנו נמצא בסכנה מנשיא שכבר חיפש התערבות זרה בבחירות ב-2016 וב-2020.

מנהיג הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים, סטני הוייר, בכניסה לאולם ההצבעה על הדחת טראמפ, 19 בדצמבר 2019. רויטרס
מנהיג הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים, סטני הוייר, בכניסה לאולם ההצבעה/רויטרס

"שיגעון פוליטי טהור"

טראמפ מכחיש כי פעל באופן שגוי ומתאר את הליך ההדחה נגדו "ציד מכשפות", כפי שאמר אחרי שהדמוקרטים חשפו את האישומים, שאותם כינה "מגוחכים". לדבריו, הניסיון להדיח נשיא, בזמן שהכלכלה במצב טוב כל כך, ובמיוחד "משום שהוא לא עשה שום דבר רע, זה שיגעון פוליטי טהור".

הבית הלבן, שסירב לשתף פעולה עם השימועים בבית הנבחרים משום שלדבריו ההליך אינו הוגן, האשים את הדמוקרטים בניסיון "חסר ביסוס ופוליטי" להפוך את תוצאות הבחירות ב-2016. "הנשיא יגיב לאישומים השקריים האלו בסנאט והוא מצפה לזיכוי מלא, משום שהוא לא עשה דבר שאינו כשורה", מסרה דוברת הבית הלבן סטפני גרישהם בהצהרה.

הפגנת תמיכה בנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בוושינגטון 18 בדצמבר 2019. רויטרס
הפגנת בעד הדחת הנשיא טראמפ בוושינגטון, אמש/רויטרס

על רקע סימני השאלה סביב הפעלת הלחץ הפסול על אוקראינה, תובעים בארצות הברית אמרו כי לב פרנס, מקורבו של רודי ג'וליאני, קיבל תשלום של כמיליון דולר מהאוליגרך האוקראיני דימיטרו פירטאש. פרנס, אזרח אמריקני שנולד באוקראינה שוחרר בערבות לאחר שנעצר באוקטובר וחי במעצר בית בפלורידה. התובעים אמרו כי על פרנס, שהואשם בהפרת מימון קמפיין, לבטל את ערבותו משום שהסתיר את התשלום מהם. פרנס הכחיש כי הסתיר את התשלום. פרנס הואשם לצד איש עסקים נוסף בפלורידה, איגור פרומן, אמריקני יליד בלארוס, בהעלמת כספים שלא כדין לטובת קמפיין הבחירות של טראמפ ופוליטיקאים אחרים.

(עדכון ראשון: 17.19, 22:29)

הפגנת תמיכה בנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בוושינגטון 18 בדצמבר 2019. רויטרס
"להגן על הדמוקרטיה". הפגנת בעד טראמפ, אמש/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully