וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצבעה בבית הנבחרים, משפט בסנאט: השלבים הבאים בהליך הדחת טראמפ

אחרי חשיפת האישומים נגד נשיא ארה"ב במסגרת פרשת אוקראינה-גייט, יצביע בית הנבחרים בשליטת הדמוקרטים על העברת ההכרעה לסנאט הרפובליקני - שבו נדרשים שני שלישים כדי לסלק את טראמפ. מה הסיכויים לכך ומהם תקדימי העבר? המדריך השלם

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

פחות משלושה חודשים נמשך הליך ההדחה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבית הנבחרים, בטרם חשפו הדמוקרטים את סעיפי האישום נגדו: ניצול סמכות לרעה ושיבוש חקירת הקונגרס במסגרת פרשת אוקראינה-גייט.

בשלב הבא, אמורה ועדת המשפט בבית הנבחרים - שכמו כל הוועדות בו, נשלטת על ידי הדמוקרטים - לאשר את סעיפי ההדחה ולהעלות אותם להצבעה בפני כל בית הנבחרים, לפני חופשת חג המולד. לאחר מכן, צפוי להתקיים משפט ההדחה בסנאט, עם תחילת שנת 2020.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בכנס בפלורידה לקראת הבחירות לנשיאות. 27 בנובמבר 2019.. רויטרס
משוכנע בצדקתו. טראמפ/רויטרס

הצבעה בוועדת המשפט

ועדת המשפט בבית הנבחרים צפויה לדון בהמשך השבוע בשני סעיפי האישום נגד טראמפ - ניצול סמכות לרעה ושיבוש חקירת הקונגרס - ולהצביע עליהם בנפרד. התהליך עשוי להימשך בין יומיים לשלושה.

הדמוקרטים בבית הנבחרים של ארה"ב חשפו את סעיפי אישומי ההדחה 
נגד הנשיא טראמפ: ניצול לרעה של סמכותו ושיבוש חקירת הקונגרס. רויטרס
מתקשים לשכנע את הרפובליקנים. הדמוקרטים מציגים את האישומים נגד טראמפ/רויטרס

הצבעה בבית הנבחרים

לאחר שסעיפי האישומים נגד טראמפ יאושרו על ידי ועדת המשפט, הם יישלחו למליאת בית הנבחרים להצבעה מידית. הדמוקרטים, השולטים בבית הנבחרים, זקוקים לרוב רגיל בלבד - 218 קולות מתוך 435 חברים - ולאחר שיצביעו בעד הדחת הנשיא, ההכרעה תעבור לסנאט שנשלט בידי הרפובליקנים.

משפט בסנאט

הסנאט, הנשלט על ידי הרפובליקנים, צפוי לקיים משפט הדחה לאורך כשבוע, ככל הנראה בשבועות הראשונים של 2020. הסנאטורים ישמשו כחבר מושבעים ונציגים מבית הנבחרים ישמשו תובעים. נשיא בית המשפט העליון ינהל את המשפט, ואם שני שלישים ממאה הסנאטורים יקבעו שטראמפ "אשם", הוא יורשע ויסולק מהבית הלבן ואת מקומו יירש סגנו מייק פנס. עם זאת, בשלב זה, שום סנאטור רפובליקני לא הצהיר בפומבי כי הוא יתמוך בהדחת הנשיא הרפובליקני, המתמודד על כהונה שנייה בשנה הבאה. לרפובליקנים יש 52 סנאטורים, ואילו לדמוקרטים 48.

מהם תקדימי העבר?

זאת הפעם השלישית בהיסטוריה האמריקנית שבה נשיא עומד בפני משפט הדחה. האחרון היה ביל קלינטון ב-1998, ולפניו היה זה אנדרו ג'ונסון ב-1868. שניהם זוכו בסנאט. הנשיא הרפובליקני ריצ'רד ניקסון התפטר לפני שהחל המשפט בקונגרס, שבסיומו הוא היה צפוי להיות מודח בשל פרשת ווטרגייט.

מה אומר טראמפ להגנתו?

טראמפ מכחיש כי פעל באופן שגוי ומתאר את הליך ההדחה נגדו "ציד מכשפות" ואמר שהאישומים נגדו "מגוחכים". הוא אמר כי הניסיון להדיח נשיא, בזמן שהכלכלה במצב טוב כל כך, ובמיוחד "משום שהוא לא עשה שום דבר רע, זה שיגעון פוליטי טהור".

הבית הלבן, שסירב לשתף פעולה עם השימועים בבית הנבחרים משום שלדבריו ההליך אינו הוגן, מאשים את הדמוקרטים בניסיון "חסר ביסוס ופוליטי" להפוך את תוצאות הבחירות ב-2016.

כתב האישום נגד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, 10 בדצמבר 2019. AP
סעיפי האישום: ניצול סמכות לרעה ושיבוש חקירה/AP

כיצד החל הליך ההדחה?

בחודש יולי ניהל טראמפ שיחה עם נשיאה החדש של אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, שבה לכאורה הוא הפעיל עליו לחץ פסול כשביקש ממנו לפתוח בחקירות שיעזרו לו פוליטית.

בתמורה לאותן חקירות - נגד ג'ו ביידן ובנו האנטר, שהיה חבר בהנהלת חברת אנרגיה אוקראינית כשאביו היה סגנו של ברק אובמה - וקידום תיאוריית קונספירציה שלפיה אוקראינה, ולא רוסיה, התערבה בבחירות הקודמות, הנשיא לכאורה הקפיא סיוע צבאי בגובה של 400 מיליון דולר וביקור רשמי של זלנסקי בבית הלבן. מאז שהתפוצצה הפרשה בעקבות תלונה אנונימית של איש מודיעין, הועברו הכספים לקייב.

הדמוקרטים אמרו כי הלחץ שהפעיל טראמפ על אוקראינה, הנאבקת בבדלנים פרו-רוסים ותלויה בעזרה האמריקנית, מהווה ניצול לרעה של סמכותו - עבירה שלפי חוקת ארצות הברית מהווה עילה להליך הדחה נגד נשיא.

ומה חושב על זה הציבור?

הליך ההדחה מפלג את ארצות הברית, והתמיכה הדמוקרטית בו יורדת אף היא. בשלוש מדינות מפתח בבחירות הבאות, רוב המצביעים מתנגדים למהלך. לפי האתר 538, 84% מהדמוקרטים תומכים בהדחה, לעומת 9% בלבד מקרב הרפובליקנים, בעוד ש-43% מקרב קולות המצביעים העצמאיים תומכים בהליך. בסך הכול, 47.9% מהאמריקנים תומכים בהדחת טראמפ, בהשוואה ל-43.6% המתנגדים לה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully