וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצול סמכות לרעה ושיבוש חקירה: הדמוקרטים הציגו את סעיפי האישום נגד טראמפ

10.12.2019 / 16:15

הדמוקרטים הודיעו על האישומים נגד הנשיא במסגרת הליך הדחתו בפרשת אוקראינה-גייט. "אף אחד לא מעל החוק, אפילו לא הנשיא", אמר יו"ר ועדת המשפט הדמוקרטי. ההצבעה על ההדחה צפויה להתקיים בשבוע הבא. טראמפ: "ציד מכשפות"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

הדמוקרטים בבית הנבחרים של ארצות הברית חשפו היום (שלישי) את סעיפי אישומי ההדחה נגד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. חשיפת הסעיפים עשויה להוביל להצבעה על הדחה בבית הנבחרים בשבוע הבא. הסעיפים שהתגבשו נגד טראמפ הם ניצול לרעה של סמכותו ושיבוש חקירת הקונגרס במסגרת היחסים שניהל עם אוקראינה והטענות שהפעיל עליה לחץ פסול כדי לחקור את יריביו.

"הוא רואה את עצמו מעל החוק", אמר יו"ר ועדת המשפט, ג'רולד נדלר, שהציג את סעיפי האישום לצד בכירי המפלגה. "עלינו להיות ברורים - אף אחד, כולל הנשיא, לא מעל החוק". הוא אמר כי טראמפ מסכן את החוקה האמריקנית, פוגע בטוהר הבחירות ומסכן את ביטחונה הלאומי של ארצות הברית. "הבחירות שלנו הן אבן יסוד בדמוקרטיה, טוהר הבחירות הבאות שלנו נמצא בסכנה מנשיא שכבר חיפש התערבות זרה בבחירות ב-2016 וב-2020.

טראמפ מכחיש כי פעל באופן שגוי ומתא את הליך ההדחה נגדו "ציד מכשפות", כפי שאמר אחרי שהדמוקרטים חשפו את האישומים, שאותם כינה "מגוחכים". מוקדם יותר הוא אמר כי הניסיון להדיח נשיא, בזמן שהכלכלה במצב טוב כל כך, ובמיוחד "משום שהוא לא עשה שום דבר רע, זה שיגעון פוליטי טהור".

הבית הלבן, שסירב לשתף פעולה עם השימועים בבית הנבחרים משום שלדבריו ההליך אינו הוגן, האשים את הדמוקרטים בניסיון "חסר ביסוס ופוליטי" להפוך את תוצאות הבחירות ב-2016. "הנשיא יגיב לאישומים השקריים האלו בסנאט והוא מצפה לזיכוי מלא, משום שהוא לא עשה דבר שאינו כשורה", מסרה דוברת הבית הלבן סטפני גרישהם בהצהרה.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 9 בדצמבר 2019. רויטרס
שימוש לרעה בכוח ושיבוש חקירת הקונגרס. טראמפ/רויטרס

הליך הדחתו של טראמפ החל בעקבות פרשת אוקראינה-גייט, שבה, לטענת הדמוקרטים, לחץ על אוקראינה לפתוח בחקירה נגד יריבו הפוליטי, סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, ולאחר מכן שיבש את מאמצי הקונגרס לחקור את מעשיו. בנוסף לכך, ממשלו קידם תיאורית קונספירציה חסרת ביסוס שלפיה אוקראינה, ולא רוסיה, התערבה בבחירות ב-2016.

יו"ר ועדת המודיעין, אדם שיף, אמר כי טראמפ עדיין פועל לערער על הבחירות העתידיות בארצות הברית. לדבריו, אם הוא יוכל להתמודד בבחירות בנובמבר, סירובו של טראמפ לשתף פעולה עם הקונגרס יאפשר "לנשיאים עתידיים להיות מושחתים, מבלי לתת את הדין על כך".

שיף, שבו מרבה טראמפ להשתלח, אמר כי הליך ההדחה הוא פתרון יוצא דופן, אך לדבריו, הנשיא לא הותיר לדמוקרטים שום ברירה אחרת. "הראיות לעבירות של הנשיא הן ברורות ובלתי-ניתנות להפרכה", אמר יו"ר ועדת המודיעין.

עוד בוואלה!

הדמוקרטים יחלו בניסוח האישומים נגד טראמפ: "הדמוקרטיה שלנו על הפרק"

לכתבה המלאה
הוועדה הדמוקרטית בבית הנבחרים לקראת הודעתם על האישומים נגד נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במסגרת הליך הדחתו בפרשת אוקראינה-גייט בגבעת הקפיטול בוושינגטון, ארה"ב 10 בדצמבר 2019. רויטרס
בכירי הדמוקרטים מציגים את סעיפי האישום, היום/רויטרס

בתום שימוע ההדחה האחרון שנערך אמש, ראשי הוועדות הדמוקרטיות שניהלו את הליך ההדחה נועדו עם יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי. נדלר חתם את השימוע האחרון שארך תשע שעות בגינוי פעולותיו של טראמפ, שאותן כינו הדמוקרטים "סכנה ברורה" לביטחון הלאומי ולבחירות הקרבות. "העובדות ברורות", אמר אתמול נדלר. "הסכנה לדמוקרטיה שלנו ברורה והתפקיד שלנו ברור".

ההצבעה המלאה בבית הנבחרים צפויה להתקיים בשבוע הבא. אם בית הנבחרים יאשר את הסעיפים, כצפוי, הסנאט הנשלט על ידי הרפובליקנים יערוך משפט בו ייבחן אם להדיח את הנשיא מתפקידו. עם זאת, הסבירות להרשעתו של טראמפ נמוכה לאור הצורך ברוב של שני שלישים ממאה הסנאטורים. מעט מאוד רפובליקנים השתכנעו מהליך ההדחה נגד טראמפ, והם טוענים שהוא היה מוטה.

הרפובליקנים המשיכו להגן על טראמפ אחרי חשיפת סעיפי האישום נגדו ואומרים כי אין ראיות לכך שהשיחה שלו עם זלנסקי ביולי האחרון הייתה לא הולמת. מנהיג הרפובליקנים בסנאט, מיץ' מקונל, אמר כי הליך ההדחה מעכב את העבודה על סוגיות אחרות, אולם הדמוקרטים דוחים זאת. לראיה, הם אומרים, הם הביעו תמיכה בהסכם סחר חדש בין ארצות הברית לבין קנדה ומקסיקו, זמן קצר אחרי חשיפת סעיפי האישום נגד הנשיא.

"ציד מכשפות"

הדמוקרטים התקדמו במהירות עם הליך ההדחה מאז החלה החקירה ב-24 בספטמבר. הדמוקרטים טועני כי טראמפ עצר את הסיוע הצבאי לקייב, הנאבקת בבדלנים פרו-רוסים, כדי ללחוץ עליה לחקור את ביידן, אחד מיריביו האפשריים בשנה הבאה, ואף התנה זאת בביקור ממלכתי של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. מנגד, הרפובליקנים מאשימים את הדמוקרטים בניסיון "להפוך" את תוצאות הבחירות ב-2016.

קשה להעריך כיצד ישפיע הליך החקירה המפלג את הציבור האמריקני על הבחירות, שבהן ייאבקו הדמוקרטים על חזרה לבית הלבן, אולם כל צד ינסה לגייס אותו לטובתו.

זאת הפעם השלישית בהיסטוריה האמריקנית שבה נשיא עומד בפני משפט הדחה, כשבשני המקרים - ביל קלינטון ב-1998 ואנדרו ג'ונסון ב-1868 - הם זוכו בסנאט. הנשיא ריצ'רד ניקסון התפטר לפני שהחל המשפט בקונגרס, שבסיומו הוא היה צפוי להיות מודח בשל פרשת ווטרגייט.

(עדכון ראשון: 7:51)

מסמכי האישום נגד טראמפ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully