וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח חקירת ההדחה של טראמפ: ניצל את סמכותו לרעה כדי ללחוץ על אוקראינה

בתום חודשיים של שימועים בהם העידו דיפלומטים ובכירים בממשל, ועדת המודיעין של בית הנבחרים פרסמה את מסקנותיה. מהדוח עולה כי הנשיא עצר סיוע צבאי לקייב בסך 400 מיליון דולרים בתמורה לחקירת יריבו הפוליטי ביידן ובכירים דמוקרטים נוספים

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

ועדת המודיעין של בית הנבחרים פרסמה היום (שלישי) את דוח חקירת ההדחה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. מהדוח עולה כי הנשיא ניצל את כוחו כדי ללחוץ על אוקראינה שתסייע לו בבחירות 2020 באמצעות חקירת יריבו הפוליטי, סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, תוך עצירת סיוע צבאי בסך 400 מיליון דולר. טראמפ אף התנה את הזמנתו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לבית הלבן בפתיחת החקירה.

"הנשיא פעל לטובת בחירתו מחדש, תוך ניסיון לפגוע בסיכוי בחירתו של יריב פוליטי ולהטות את מערכת הבחירות הבאה של מדינתו לטובתו", נכתב בדוח. "בכך, הנשיא העמיד את האינטרסים האישיים והפוליטיים שלו מעל האינטרסים של ארצות הברית, כשניסה לחתור תחת יושרו של הליך הבחירות לנשיאות והעמיד את הביטחון הלאומי של ארצות הברית בסיכון".

לפי הדוח בן 300 העמודים, השיחה שנערכה ב-25 ביולי בין טראמפ - השוהה כעת בפסגת נאט"ו - וזלנסקי הייתה חלק מקמפיין שארך חודשים ונועד להפיק תועלת אישית ופוליטית של לנשיא האמריקני. עם הגשת תלונתו של איש המודיעין על אודות השיחה, טראמפ ניסה לשבש את חקירת ההדחה והנחה עדים ועובדים בממשל להתעלם מהזימונים להעיד בנושא. בנוסף לכך, הנשיא תקף באופן פומבי ואיים על עדים שלקחו חלק בחקירה, בהם איש המודיעין.

נשיא ארה"ב טראמפ נפגש עם נשיא צרפת מקרון לקראת פסגת נאט"ו בלונדון, 3 בדצמבר 2019. רויטרס
ניהל קמפיין שנועד להוביל לזכייתו בבחירות 2020. טראמפ/רויטרס

ועדת המודיעין של בית הנבחרים תצביע בהמשך היום אם לשלוח את המסמך לוועדת המשפט של בית הנבחרים, בטרם השימוע שייערך מחר, אליו הוזמן גם הנשיא. יו"ר ועדת המודיעין, הדמוקרט אדם שיף, אמר כי הקונגרס יכריע אם פעולות אלו הן עבירות שיכולות להוביל להדחה.

"עם פרסום הדוח שלנו, העם האמריקני יכול להיווכח בעצמו בעדויות שממחישות את בגידתו של הנשיא טראמפ באמון הציבור", הוסיף שיף. לדבריו, אם הקונגרס לא יעניש את טראמפ על שניסה להוביל להתערבות זרה בבחירות, "אנחנו מתחננים לעוד דברים מסוג זה".

עוד בוואלה!

"התנהגות מינית לא הולמת": האשמות נגד עד המפתח בהליך הדחת טראמפ

לכתבה המלאה
יו"ר ועדת המודיעין בבית הנבחרים, אדם שיף, במסיבת עיתונאים לאחר הגשת דוח החקירה של הנשיא דונלד טראמפ. 03 בדצמבר 2019.. רויטרס
"העם האמריקני יכול להיווכח בעצמו בעדויות". שיף, היום/רויטרס

דוברת הבית הלבן, סטפני גרישם, אמרה כי "היו"ר שיף והדמוקרטים נכשלו לחלוטין בהוכחת כל עדות לעוולה שנעשתה מצדו של הנשיא טראמפ". לדבריה, "הדוח נראה כמו שרבוט של בלוגר שיושב במרתף ומתאמץ להוכיח משהו כשאין עדות לכלום".

דוח חקירת ההדחה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 3 בדצמבר 2019. AP
300 עמודים המפרטים מסקנות מחודשיים של חקירה/AP

פרסום המסמך יוביל לשלב הבא בהליך ההדחה של הנשיא, שהתרחש רק שלוש פעמים בהיסטוריה האמריקנית. עם סיום החקירה בית הנבחרים הנשלט על ידי הדמוקרטים יצביע בנושא משפט ההדחה, כאשר מועד ההצבעה צפוי עוד לפני חג המולד החל ב-25 בדצמבר. לאחר מכן, ייערך משפט בסנאט הנשלט על ידי הרפובליקנים, אך קיים סיכוי קלוש שמספיק סנאטורים רפובליקנים יצטרפו לאלו הדמוקרטים כדי להגיע לרוב של שני שלישים הדרוש להדחת נשיא.

אתמול פרסמו הרפובליקנים דוח משלהם, בו הגנו לחלוטין על פעולותיו של הנשיא באוקראינה. בנוסף לכך, במפלגה הרפובליקנית האשימו את הדמוקרטים בהאצת הדחתו של הנשיא ללא ראויות כי טראמפ פעל באופן שגוי.

(עדכון ראשון: 21:13)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully