וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדמוקרטים יחלו בניסוח האישומים נגד טראמפ: "הדמוקרטיה שלנו על הפרק"

יו"ר בית הנבחרים הכריזה על מעבר לשלב מתקדם בהליך ההדחה של הנשיא, שמואשם על ידי הדמוקרטים בניצול סמכותו לרעה במסגרת פרשת אוקראינה-גייט. "הוא לא משאיר לנו ברירה, אלא לפעול", אמרה. טראמפ: "הם השתגעו"

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברתי, ננסי פלוסי, אמרה היום (חמישי) כי המחוקקים יחלו בניסוח סעיפי אישומי ההדחה נגד הנשיא דונלד טראמפ בגין ניצול לרעה של סמכותו. זאת במסגרת פרשת אוקראינה-גייט, שבה, לטענת הדמוקרטים, התנה טראמפ באופן מושחת את הסיוע הצבאי לקייב בפתיחת חקירה נגד אחד המועמדים הבולטים להתמודד מולו בבחירות בשנה הבאה, ג'ו ביידן.

"הדמוקרטיה שלנו מונחת על הכף. הנשיא לא משאיר לנו ברירה אלא לפעול", אמרה הדמוקרטית הבכירה ביותר בקונגרס. "הנשיא ניצל את סמכותו לרעה, פגע בביטחון הלאומי שלנו והוא מסכן את טוהר הבחירות שלנו". פלוסי השוותה את הנשיא למלך ג'ורג' השלישי, שבו מרדו המושבות שהקימו את ארצות הברית ב-1776. היא אמרה כי בארצות הברית, "העם הוא המלך".

פלוסי הוסיפה כי "בעצב, אך בביטחון ובצניעות, בנאמנות לאבות המייסדים שלנו ועם הלב מלאה האהבה שלנו לאמריקה, אני מבקשת היום מיושב הראש להמשיך עם סעיפי ההדחה". היא התייחסה לג'רולד נדלר, יו"ר ועדת המשפט האחראית על ניסוח הסעיפים הרשמיים שיעלו לאחר מכן להצבעה.

שני גורמים המעורים בנושא אמרו לרויטרס כי הוועדה עשויה לסיים את הליך הניסוח של האישומים ולהעבירם לבית הנבחרים כבר ביום חמישי הבא. סעיפי האישום עשויים לכלול ניצול סמכות לרעה, שוחד, שיבוש מהלכי משפט ושיבוש עבודת הקונגרס. גורם המעורה בנושא אמר כי פלוסי הכריזה על המהלך לאחר שקיבלה תמיכה מוחצת לכך בפגישה עם נציגים דמוקרטים במהלך הלילה האחרון.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפסגת נאט"ו בלונדון, 4 בדצמבר 2019. AP
קורא לדמוקרטים למהר עם הליך ההדחה. טראמפ/AP

טראמפ, מצדו, אמר כי הדמוקרטים "השתגעו" וקרא להם להתקדם במהירות אם הם מתכוונים להדיח אותו. בית הנבחרים, הנשלט על ידי הדמוקרטים, צריך להצביע ברוב רגיל בעד הדחת הנשיא, ולאחר מכן יתנהל משפט הדחה בסנאט. עם זאת, שם יש צורך בתמיכה של שני שלישים מתוך מאה הסנאטורים, שרובם רפובליקנים. בשלב זה נראה שאין סיכוי סביר לכך שייאספו מספיק תומכים רפובליקנים בהדחתו של טראמפ מהבית הלבן.

"הדמוקרטים 'הלא עושים כלום', השמאלנים קיצונים, הכריזו זה עתה שהם הולכים לנסות ולהדיח אותי על כלום", כתב טראמפ בטוויטר. "הדבר הטוב הוא שהרפובליקנים מעולם לא היו יותר מאוחדים. אנחנו ננצח". הנשיא מכחיש כי הוא עבר על החוק, וטוען ל"ציד מכשפות" נגדו.

יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי מכריזה על ניסוח סעיפי אישום נגד הנשיא דונלד טראמפ, 5 בדצמבר 2019. AP
השוותה את טראמפ למלך הבריטי שאיבד את אמריקה. פלוסי, היום/AP

הודעתה של פלוסי הגיעה אחרי שביום שלישי פרסמה ועדת המודיעין בבית הנבחרים את דוח חקירת ההדחה, שממנו עלה כי הנשיא ניצל את כוחו כדי ללחוץ על אוקראינה שתסייע לו בבחירות 2020 באמצעות חקירת סגן הנשיא ביידן ובנו האנטר, תוך עצירת סיוע צבאי בסך 400 מיליון דולר. טראמפ אף התנה את הזמנתו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לבית הלבן בפתיחת החקירה, וממשלו אף קידם תיאורית קונספריציה שלפיה אוקראינה, ולא רוסיה, התערבה בבחירות לנשיאות ב-2016.

האנטר ביידן הצטרף לדירקטוריון של חברת האנרגיה האוקראינית בוריסמה בזמן שאביו היה סגן נשיא. טראמפ מאשים את הביידנים בשחיתות, מבלי שהציג ביסוס לכך. הם דוחים את דבריו. הסיוע הועבר לאוקראינה בספטמבר לאחר שהפרשה נחשפה לעיני הציבור.

לפי הדוח בן 300 העמודים, השיחה שנערכה ב-25 ביולי בין טראמפ וזלנסקי הייתה חלק מקמפיין שארך חודשים ונועד להפיק תועלת אישית ופוליטית של לנשיא האמריקני. עם הגשת תלונתו של איש המודיעין על אודות השיחה, טראמפ ניסה לשבש את חקירת ההדחה והנחה עדים ועובדים בממשל להתעלם מהזימונים להעיד בנושא. בנוסף לכך, הנשיא תקף באופן פומבי ואיים על עדים שלקחו חלק בחקירה, בהם איש המודיעין.

הרפובליקנים פרסמו דוח משלהם, שבו הגנו לחלוטין על פעולותיו של הנשיא מול אוקראינה. בנוסף לכך, במפלגה הרפובליקנית האשימו את הדמוקרטים בהאצת הדחתו של הנשיא ללא ראיות כי טראמפ פעל באופן שגוי.

הדוח עבר אתמול לוועדת המשפט בבית הנבחרים, ובשימוע שקיימה אמרו שלושה מומחי משפט חוקתי שזומנו על ידי מחוקקים דמוקרטים כי התנהלותו של טראמפ מייצגת עבירות, שלפי החוקה האמריקנית, ניתן להדיח נשיא על בסיסן. מנגד, מומחה רביעי שזומן על ידי הרפובליקנים אמר כי הליך ההדחה היה נמהר ומרושל.

הדמוקרטים בוועדה אמרו כי הם עשויים להרחיק מעבר ליחסי טראמפ עם אוקראינה, ולכלול את מאמציו של הנשיא לשבש את חקירתו של התובע המיוחד לשעבר רוברט מולר. הוא חקר את ההתערבות הרוסית בבחירות 2016 ואת המגעים בין הקמפיין של טראמפ למוסקבה. הם לא הבהירו אם זה יוביל לאישום נפרד נגד הנשיא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully