וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הנבחרים בארה"ב יצביע על הדחת הנשיא; טראמפ: "עלבון לאמריקה"

שעות לתוך הדיון בקונגרס, יו"ר בית הנבחרים טענה כי טראמפ הוא איום לדמוקרטיה האמריקנית. במהלך הלילה תיערך ההצבעה במהלכה צפויים הדמוקרטים לתמוך בהדחת הנשיא, וההכרעה תעבור לסנאט. שם צפוי הנשיא להיות מזוכה לאור שליטת הרפובליקנים. טראמפ מחה: "שקרים מפלצתיים"

שידור ישיר מבית הנבחרים (צילום: רויטרס)

LIVE

במשך שעות ארוכות, בית הנבחרים בארצות הברית דן היום (רביעי) בשני סעיפי ההדחה נגד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במסגרת פרשת אוקראינה-גייט. במהלך הדיון עלו חברי קונגרס דמוקרטים ורפובליקנים לשאת דברים.

במהלך הלילה יצביעו חברי בית הנבחרים על הדחתו של טראמפ. הוא יהיה הנשיא השלישי בלבד בהיסטוריה של ארצות הברית שמודח על ידי בית הנבחרים, אך הוא צפוי להיות מזוכה במשפט הדחה בסנאט, הנשלט על ידי הרפובליקנים, שיתקיים בחודש הבא.

במקביל לדיון, תקף טראמפ את הדמוקרטים בחשבון הטוויטר שלו. "כאלה שקרים מפלצתיים מהשמאל הרדיקלי, הדמוקרטים שלא עושים כלום", צייץ הנשיא. "זה עלבון לאמריקה ולמפלגה הרפובליקנית".

כינוס הקונגרס במסגרת הליך הדחתו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ 18 בדצמבר 2019. רויטרס
יצביעו על הדחתו של טראמפ. בית הנבחרים, היום/רויטרס

יו"ר בית הנבחרים טענה בדיון כי טראמפ מהווה איום לדמוקרטיה. "היום אנחנו כאן כדי להגן על הדמוקרטיה עבור העם", אמרה. "אם לא נפעל עכשיו, נתרשל בתפקידנו". לדבריה, "טראמפ לא הותיר לנו ברירה. אנחנו דנים היום בעובדה הבסיסית שהנשיא הפר את החוקה. הנשיא הוא איום מתמשך לביטחון הלאומי שלנו וליושרה של הבחירות שלנו - הבסיס לדמוקרטיה שלנו".

מנגד, רפובליקנים בכירים בהם סגן הנשיא מייק פנס והסנאטור לינדזי גרהאם עמדו לצדו של טראמפ. "כשהנשיא מתמודד עם הדמוקרטים שלא עושים כלום, החקירות האינסופיות שלהם וההדחה המפלגתית שלהם, אנחנו תומכים בנשיא דונלד טראמפ", אמר סגן הנשיא.

מנהיג הרפובליקנים בבית הנבחרים, קווין מקארתי, האשים את יו"ר ועדת המודיעין של בית הנבחרים אדם שיף ואת הדמוקרט ג'רי נדלר ב"ניצול כוחם כיושבי ראש הוועדות". בנוסף לכך, האשים את שיף במעורבותו ב"סיפור מוטעה של שיחת הטלפון בין טראמפ לזלנסקי ב-25 ביולי".

עוד בוואלה!

הצבעה בבית הנבחרים, משפט בסנאט: השלבים הבאים בהליך הדחת טראמפ

לכתבה המלאה
יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי מגיע לקונגרס לקראת הליך הדחתו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ 18 בדצמבר 2019. רויטרס
"טראמפ לא הותיר לנו ברירה". פלוסי, היום/רויטרס

יו"ר ועדת החוץ של בית הנבחרים, הדמוקרט אליוט אנג'ל, אמר כי היום הוא "נקודת ציון משמעותית שמוכיחה את חוסנה של הדמוקרטיה שלנו". בפתח בניין הקפיטול אמר אנג'ל כי "זוהי עת קשה עבור כולם".

הדמוקרטים, השולטים בבית הנבחרים, זקוקים לרוב רגיל בלבד - 218 קולות מתוך 435 חברים - ולאחר שיצביעו בעד הדחת הנשיא. בסנאט, נשיא בית המשפט העליון ינהל את המשפט, וכדי להביא להדחתו של טראמפ, על שני שלישים ממאה הסנאטורים לקבוע כי הוא "אשם". אז יורשע, יסולק מהבית הלבן ואת מקומו יירש סגנו פנס.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, יוצא מהבית הלבן למסע קמפיין, במהלך ההצבעה בבית הנבחרים על הדחתו, 19 בדצמבר 2019. רויטרס
זועם על הדמוקרטים. טראמפ, היום/רויטרס

לפני ההצבעה, המשיך טראמפ להשתלח בדמוקרטים. "אתם יכולים להאמין שאודח היום על ידי השמאל הרדיקלי, על ידי הדמוקרטים שלא עושים כלום, ואני לא עשיתי שום דבר רע! זה דבר נורא", כתב טראמפ בטוויטר. "שאו תפילה!".

פלוסי פנתה במכתב לכל 232 חברי הקונגרס הדמוקרטים בו דחקה בהם "להגן על החוקה", ואמרה כי אף אחד לא הגיע לקונגרס כדי להדיח נשיא. היא תקפה את טראמפ והוסיפה: "הנשיא התנהג כאילו הוא לא נתון לביקורת, מעל החוקה ומעל העם האמריקני".

אתמול שלח הנשיא מכתב חריף ליו"ר בית הנבחרים ואמר כי הליך ההדחה נגדו הוא הפיכה "בלתי חוקית", ולעיתונאים בבית הלבן אמר כי "זו הייתה בושה מוחלטת מההתחלה".

מנהיג הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים, סטני הוייר, בכניסה לאולם ההצבעה על הדחת טראמפ, 19 בדצמבר 2019. רויטרס
מנהיג הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים, סטני הוייר, בכניסה לאולם ההצבעה/רויטרס
הפגנת תמיכה בנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בוושינגטון 18 בדצמבר 2019. רויטרס
הפגנות תמיכה בהדחת טראמפ מחוץ לקפיטול, היום/רויטרס

זאת הפעם השלישית בהיסטוריה האמריקנית שבה נשיא עומד בפני משפט הדחה. האחרון היה ביל קלינטון ב-1998, ולפניו היה זה אנדרו ג'ונסון ב-1868. שניהם זוכו בסנאט. הנשיא הרפובליקני ריצ'רד ניקסון התפטר לפני שהחל המשפט בקונגרס, שבסיומו הוא היה צפוי להיות מודח בשל פרשת ווטרגייט. עם זאת, אף נשיא אמריקני מעולם לא הודח.

תולדות הפרשה

הפרשה החלה בחודש יולי, לאחר שנודע כי טראמפ ניהל שיחה עם נשיאה החדש של אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, שבה לכאורה הוא הפעיל עליו לחץ פסול כשביקש ממנו לפתוח בחקירות שיעזרו לו פוליטית.

בתמורה לאותן חקירות - נגד ג'ו ביידן ובנו האנטר, שהיה חבר בהנהלת חברת אנרגיה אוקראינית כשאביו היה סגנו של ברק אובמה - וקידום תיאוריית קונספירציה שלפיה אוקראינה, ולא רוסיה, התערבה בבחירות הקודמות, הנשיא לכאורה הקפיא סיוע צבאי בגובה של 400 מיליון דולר וביקור רשמי של זלנסקי בבית הלבן. מאז שהתפוצצה הפרשה בעקבות תלונה אנונימית של איש מודיעין, הועברו הכספים לקייב.

הדמוקרטים אמרו כי הלחץ שהפעיל טראמפ על אוקראינה, הנאבקת בבדלנים פרו-רוסים ותלויה בעזרה האמריקנית, מהווה ניצול לרעה של סמכותו - עבירה שלפי חוקת ארצות הברית מהווה עילה להליך הדחה נגד נשיא.

(עדכון ראשון: 14:44)

הפגנת תמיכה בנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בוושינגטון 18 בדצמבר 2019. רויטרס
תומך טראמפ מחוץ לקפיטול, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully