וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנקשות בבכירים ופעולות התאבדות: כך פועל חמאס נגד ישראל מטורקיה

בטלגרף הבריטי דווח כי טורקיה מאפשרת לפעילים בכירים של ארגון הטרור לפעול בשטחה ולתכנן פיגועים, בהם התנקשות בראש עיריית י-ם לשעבר. ישראל הזהירה את אנקרה מהתגברות פעילות בכירי חמאס בשטח, אך רק בשבוע שעבר הבטיח ארדואן להנייה את "המשך התמיכה באחינו בפלסטין"

עריכה: עמית שמחה

טורקיה מאפשרת לפעילים בכירים של חמאס לפעול משטחה ולתכנן פעולות טרור נגד ישראל - כך דווח הלילה (רביעי) בטלגרף הבריטי. על פי תמלולי חקירת פעילי חמאס בידי משטרת ישראל בכירי חמאס הנחו לבצע פעולות טרור בירושלים ובגדה המערבית, ובהן ניסיון התנקשות בראש עיריית ירושלים לשעבר, ח"כ ניר ברקת.

על פי הדיווח, ישראל הודיעה לאחרונה לטורקיה כי חמאס משתמש בשטחה כדי לתכנן פעולות טרור, אך רק בשבוע שעבר אירח נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן את מנהיג חמאס אסמעאיל הנייה, ואנשי מודיעין טורקיים שומרים על קשר קרוב עם אנשי חמאס באיסטנבול. "נמשיך את התמיכה באחינו בפלסטין", אמר ארדואן לאחר הפגישה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ארדואן בפגישתו עם הנייה, בשבוע שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

ממשלת טורקיה הציעה לחמאס מקלט בשטחה, לאחר שמדינות אחרות באזור, דוגמת ערב הסעודית, דחו את חמאס והתרחקו מארגון הטרור. על פי מקורות ביטחוניים בישראל ובמצרים, לפחות 12 פעילים בולטים של חמאס עברו משטח רצועת עזה לאיסטנבול בשנה האחרונה. בין הפעילים המרכזיים היה גם עבד א-רחמאן רנימאת, מפקד "חוליית צוריף" שאחראית לסדרת פיגועי התאבדות קטלניים בשנות ה-90, בהם הפיגוע בקפה "אפרופו" בתל אביב בשנת 1997. בנוסף לרנימאת, גם כמאל עוואד, איש כספים של הארגון שנכלל ברשימה שחורה שהפיץ הממשל האמריקני, הגיע אף הוא לטורקיה.

גורם דיפלומטי טורקי הכחיש כי חמאס מתכנן פעולות משטח טורקיה וטען כי "חמאס איננו ארגון טרור, אלא תנועה פוליטית לגיטימית". בחמאס הכחישו גם כן את הדיווח ומסרו כי "ההאשמות חסרות הבסיס" נועדו לפגוע ביחסי בכירי הארגון עם גורמים רשמיים בטורקיה.

עוד בוואלה!

"בחסות הרשויות בטורקיה": נעצרו שני חשודים בגיוס כספים לחמאס

לכתבה המלאה
עבד א-רחמן רנימאת מבצע הפיגוע בקפה אפרופו בתל אביב ב 1997. מתוך אתר "שבכת פלסטין ללחואר", צילום מסך
עשה את דרכו לאיסטנבול. מפקד "חוליית צוריף" עבד א-רחמאן רנימאת/צילום מסך, מתוך אתר "שבכת פלסטין ללחואר"

אנשי חמאס בטורקיה פועלים תחת פקודותיו של סלאח אל-ערורי, בכיר הארגון שממונה על הזרוע הצבאית שלו. אל-ערורי התמקם באיסטנבול עד לשנת 2015, אז עזב ללבנון בעקבות בקשת השלטונות הטורקיים. אך כעת הוא מחלק את זמנו בין המדינות. בכירים בישראל טענו כי חמאס הבטיח בשנת 2015 לעצור את תכנון הפעולות של חמאס משטחה, אך עד כה לא הצליחה לעמוד במשימתה.

בחודש פברואר הגיע צעיר פלסטיני בשם אדהם מוסלמאני לאיסטנבול והתקשר לאיש קשר של חמאס. "מדבר טאריק מירושלים, אני באיסטנבול והגעתי לאכול כנאפה", אמר. 40 דקות לאחר מכן הגיע זכרייה נאג'יב, בכיר חמאס הפועל בטורקיה שאמר לו כי עליו לבצע פעולה חשובה אם הוא רוצה להיזכר כגיבור ולפגוע בבכיר ישראלי. נאג'יב הציע כמטרות אפשריות את ראש עיריית ירושלים לשעבר ניר ברקת, מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך ואת חבר הכנסת לשעבר יהודה גליק. נאג'יב הציע לצעיר מימון לנסיעותיו וכן נשק שישמש אותו לפעולה ואימונים בשטח טורקיה.

פיגוע בקפה אפרופו, תל אביב.. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
הפיגוע בקפה אפרופו בשנת 1997/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

הצעיר הפלסטיני שב למזרח ירושלים לאחר פגישתו עם נאג'יב וניסה לרכוש אקדח, אך נעצר בידי כוחות הביטחון. תמלול אחת מחקירות המשטרה חשף ניסיון נוסף לבצע פעולות שתוכננו בשטח טורקיה. אימאם פלסטיני נפגש עם איש חמאס הישאם חיג'אז ששוחרר בעסקת שליט ב-2011. "חיג'אז אמר לי שהוא חושב על הגדה 24 שעות ביממה", סיפר האימאם בחקירתו. הוא ציין שחיג'אז הורה לו לחפש מגויסים לטובת פיגוע התאבדות, והציע לשלם למשפחת המחבל שיבצע את הפיגוע פרס בשווי 20 אלף דולרים.

בהמשך חקירתו אמר חיג'אז כי ארדואן לא הגביל באופן משמעותי את פעילות חמאס בטורקיה. "ההנהגה נפגשה עם ארדואן, והוא הסכים שלשכת חמאס תגייס כספים, אך הורה להם להתרחק ממוסדות המדינה כי הוא לא רצה בעיות", סיפר האימאם.

ניר ברקת במטה מפלת הליכוד בתל אביב 18 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
היה על הכוונת. ח"כ ברקת/ראובן קסטרו

לישראל יש עבר ארוך של פעולות התנקשות בבכירי חמאס מחוץ לשטחי הרשות הפלסטינית, בהן חיסולו של בכיר הארגון מחמוד אל-מבחוח בדובאי בשנת 2010. עד כה, נמנעה ישראל מפעולות חיסול בשטח טורקיה, ככל הנראה מחשש מפגיעה ביחסים הדיפלומטיים עם מדינה החברה בברית נאט"ו. טורקיה הדליפה את פרטי ההתנקשות בעיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י שבוצעה בשנה שעבר בשטח טורקיה, ועשויה לעשות כן במקרה שהמודיעין הישראלי יבצע פעולה דומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully