וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפורמה משפטית בפולין מאיימת על הישארותה באיחוד האירופי

18.12.2019 / 11:34

רפורמות משפטיות רחבות היקף בשנים האחרונות במדינה, הסותרות את חוקי האיחוד האירופי ומעמידות בסכנה את שלטון החוק, הביאו את פולין להתנגשות עם רשויות האיחוד ועלולות להביא לעזיבתה. האיחוד: "יש עמדה ברורה בדבר הגנה על מערכת המשפט מהתערבויות פוליטיות"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

פולין עלולה לעזוב את האיחוד האירופי עקב רפורמות במערכת המשפטית במדינה - כך הזהיר אתמול (שלישי) בית המשפט העליון במדינה. על פי התכניות לרפורמה במערכת המשפטית, בהובלת מפלגת השלטון הימנית חוק וצדק, תוכל הממשלה להדיח שופטים שיטילו ספק בלגיטימציה של הרפורמות המשפטיות שיישמה. התכניות עלולות לסתור את החוק האירופי וכן להחריף את המתחים הקיימים בין בריסל לבין הממשלה הלאומנית בוורשה.

"סתירות בין החוק הפולני לחוק האירופי יובילו ככל הנראה להתערבות על ידי המוסדות האירופיים, כזו הנוגעת להפרה של ההסכמים עם האיחוד, שבטווח הרחוק יותר עלולה להוביל לעזיבה של פולין את האיחוד האירופי", נמסר מבית המשפט החוקתי.

המונים בהפגה נגד הרפורמות המשפטיות, פולין, יולי 2018. רויטרס
המונים בהפגנה נגד הרפורמות במערכת המשפט במדינה/רויטרס

האיחוד האירופי מאשים את המפלגה בפוליטיזציה של מערכת המשפט הפולנית מאז עלו לשלטון ב-2015, ובריסל הודיעו כי האיחוד יחקור האם התכניות לרפורמה משפטית חותרות תחת עצמאות מערכת המשפט בפולין. בתשובה, מהמפלגה נמסר כי הרפורמות נחוצות כדי להפוך את בית המשפט ליעיל יותר. "לנציבות האירופית, שהיא הגוף המבצע של האיחוד האירופי, יש עמדה ברורה מאוד בדבר הגנה על מערכת המשפט מהתערבויות פוליטיות", אמר דובר הנציבות כריסטיאן וויגאנד. "הנציבות ממשיכה לעקוב אחר המצב בדריכות. אנחנו מוכנים ופתוחים לשיחות עם הרשויות הפולניות כדי לפתור את הנושאים שעל הפרק".

עוד עולה מהודעת בית המשפט העליון הפולני, כי התכניות בבירור עוצבו כדי לתת לנשיא הפולני אנדז'יי דודה, בעל ברית של מפלגת "החוק והצדק", אפשרות לבחור נשיא חדש לבית המשפט העליון, לפני הבחירות הצפויות לנשיאות המדינה במאי. נשיאת בית המשפט העליון הנוכחית, מלגורזאטה גרסדורף צפויה לעזוב את תפקידה באפריל. היא מונתה לתפקיד לפני עליית המפלגה הימנית לשלטון ב-2015 והייתה ביקורתית באופן גלוי נגד הרפורמות המשפטיות של המפלגה. גרסדורף קראה לפגישה של כל שופטי בית המשפט ב-17 למרץ, כדי שיוכלו לקחת חלק בתהליך בחירת נשיא חדש לבית המשפט, אמר דובר בית המשפט מיכל לקובסקי במסיבת עיתונאים ביום שלישי.

עוד בוואלה!

בית הנבחרים יצביע על סעיפי ההדחה נגד טראמפ: "מלחמה על הדמוקרטיה"

לכתבה המלאה
ירוסלב קצ'ינסקי, יו"ר מפלגת "החוק והצדק", לאחר פרסום המדגם. רויטרס
יוצאים נגד שלטון החוק? ירוסלב קצ'ינסקי, יו"ר מפלגת "החוק והצדק"/רויטרס

מהלכים שונים על ידי הונגריה ופולין לחזק את שליטתן על בתי המשפט ועל התקשורת במדינה, מהלכים שמטרתם להצר את חופש פעולתן של אלו, הביאו את הנציבות האירופית לחקור את יישום עיקרון "שלטון החוק" במדינות הללו. מהלכים אלו עלולים באופן עקרוני להביא להשעיית זכותן להצביע במועצת האירופית, הגוף העליון של האיחוד האירופי האחראי על התוויית המדיניות של האיחוד. בריסל שוקלת לחייב היצמדות לשלטון החוק ולסטנדרטים דמוקרטיים נוספים כתנאי לקבלת תקציבים מהאיחוד עצמו.

פולין הצטרפה לאיחוד האירופי ב-2004, והתמיכה הציבורית בהישארות באיחוד, למרות המתיחות בין בריסל למפלגה השולטת במדינה, היא גבוהה. פולין נהנית מתקציבים רבים המגיעים אליה מהאיחוד, תקציבים למען החקלאות ולמען מיזמים שונים לבנייה ולשיפור התשתיות במדינה.

כיום, אין מכניזם מסודר לסילוק מדינה מהאיחוד האירופי. בינתיים, רק בריטניה בחרה לעזוב את האיחוד, לאחר משאל העם בממלכה ב-2016 והיא צפויה לעזוב את האיחוד בחודש הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully