וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפעם השלישית בהיסטוריה: בית הנבחרים בארה"ב הצביע בעד הדחת הנשיא טראמפ

18.12.2019 / 2:55

סעיפי ההדחה נגד טראמפ אושרו בהצבעה בבית הנבחרים. בעקבות ההצבעה, הפך טראמפ לנשיא השלישי בהיסטוריה שהבית מאשר את הדחתו. כעת, ההכרעה תעבור לסנאט, שם צפוי הנשיא להיות מזוכה לאור שליטת הרפובליקנים

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

בית הנבחרים בארצות הברית הצביע הלילה (חמישי) בעד הדחת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. בעקבות ההצבעה ייערך לטראמפ משפט בסנאט, שבו יש רוב רפובליקני ולכן הסיכויים להדיח את הנשיא קטנים. המחוקקים בבית הנבחרים, דמוקרטים ברובם, קבעו בשתי הצבעות שיש להדיח את טראמפ על שני סעיפי אישום: ניצול סמכות לרעה ושיבוש הליכים בקונגרס. בעקבות ההצבעה, הפך טראמפ לנשיא האמריקני השלישי בהיסטוריה שבית הנבחרים מאשר את הדחתו.

מוקדם יותר הערב שלח טראמפ מכתב ליו"ר בית הנבחרים האמריקני ננסי פלוסי, שבו טען כי הנציגים הדמוקרטים בקונגרס "הכריזו מלחמה על הדמוקרטיה האמריקנית". במכתב כינה טראמפ את כל הליך ההדחה "הפיכה בלתי חוקית". "זו היתה בושה מוחלטת מההתחלה", אמר טראמפ לעיתונאים בבית הלבן זמן קצר לאחר פרסום המכתב.

שעות לאחר מכן פלוסי פנתה במכתב לכל ל-232 חברי הקונגרס הדמוקרטים בו דחקה בהם "להגן על החוקה", ואמרה כי אף אחד לא הגיע לקונגרס כדי להדיח נשיא. היא תקפה את טראמפ והוסיפה: "הנשיא התנהג כאילו הוא לא נתון לביקורת, מעל החוקה ומעל העם האמריקני".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, 17 בדצמבר 2019. רויטרס
"הפיכה בלתי חוקית". טראמפ/רויטרס

מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט מיטש מקונל דחה את בקשת הנציג הדמוקרטי לקרוא לארבעה נציגים מהבית הלבן לשעבר כעדים במשפט ההדחה של הסנאט שצפוי בחודש הבא. בכך שלח מקונל איתות ברור נוסף לכך שהוא מצפה כי הסנאטורים לא ידיחו את טראמפ מתפקידו.

מקונל אמר כי הוא לא יאפשר "משלחת דייגים" לאחר תהליך הדחה "מרושל" של בית הנבחרים, ואילו מנהיג הדמוקרטים בסנאט צ'אק שומר אמר כי משפט ללא עדים יהיה "זלזול" בהליך.

"מכל מה שאנחנו יכולים לספר, חקירת ההדחה של הדמוקרטים מבית הנבחרים לא הצליחה להתקרב לשום מקום שקרוב לרף להדחת נשיא שנבחר כדין, שלא לדבר על סילוקו לראשונה בתולדות אמריקה," אמר מקונל. הבית הלבן הצביע גם על התנגדות לבקשותיו של שומר למשפט בסנאט. מקונל אמר בעבר כי אין "שום סיכוי" שהסנאט ישתכנע וידיח את טראמפ וכי הוא יעבוד ב"תיאום מוחלט" עם הבית הלבן וצוות ההגנה של טראמפ. "ממה מפחד מקונל? ממה חושש הנשיא טראמפ?" שאל שומר, והוסיף: "אם אתה מנסה להסתיר ראיות ולחסום עדויות, זה כנראה לא בגלל שהראיות הולכות לעזור במקרה שלך. זה בגלל שאתה מנסה לחפות על משהו".

עוד בוואלה!

הצבעה בבית הנבחרים, משפט בסנאט: השלבים הבאים בהליך הדחת טראמפ

לכתבה המלאה
מנהיג הרוב הרפובליקני בבית העליון, מיץ' מקונל, במסיבת עיתונאים בקפיטול בוושינגטון. 16 בדצמבר 2019.. רויטרס
"אופטימי שנוכל להסכים על השלב הראשון". מקונל/רויטרס

בשבוע שעבר חשפו הדמוקרטים בבית הנבחרים את סעיפי ההדחה נגד טראמפ. הסעיפים שהתגבשו נגד טראמפ הם ניצול לרעה של סמכותו ושיבוש חקירת הקונגרס במסגרת היחסים שניהל עם אוקראינה והטענות שהפעיל עליה לחץ פסול כדי לחקור את יריביו.

"הוא רואה את עצמו מעל החוק", אמר יו"ר ועדת המשפט, ג'רולד נדלר, שהציג את סעיפי האישום לצד בכירי המפלגה. "עלינו להיות ברורים - אף אחד, כולל הנשיא, לא מעל החוק". הוא אמר כי טראמפ מסכן את החוקה האמריקנית, פוגע בטוהר הבחירות ומסכן את ביטחונה הלאומי של ארצות הברית. "הבחירות שלנו הן אבן יסוד בדמוקרטיה, טוהר הבחירות הבאות שלנו נמצא בסכנה מנשיא שכבר חיפש התערבות זרה בבחירות ב-2016 וב-2020.

"שיגעון פוליטי טהור"

טראמפ מכחיש כי פעל באופן שגוי ומתאר את הליך ההדחה נגדו "ציד מכשפות", כפי שאמר אחרי שהדמוקרטים חשפו את האישומים, שאותם כינה "מגוחכים". לדבריו, הניסיון להדיח נשיא, בזמן שהכלכלה במצב טוב כל כך, ובמיוחד "משום שהוא לא עשה שום דבר רע, זה שיגעון פוליטי טהור".

הבית הלבן, שסירב לשתף פעולה עם השימועים בבית הנבחרים משום שלדבריו ההליך אינו הוגן, האשים את הדמוקרטים בניסיון "חסר ביסוס ופוליטי" להפוך את תוצאות הבחירות ב-2016. "הנשיא יגיב לאישומים השקריים האלו בסנאט והוא מצפה לזיכוי מלא, משום שהוא לא עשה דבר שאינו כשורה", מסרה דוברת הבית הלבן סטפני גרישהם בהצהרה.

יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי מכריזה על ניסוח סעיפי אישום נגד הנשיא דונלד טראמפ, 5 בדצמבר 2019. AP
טראמפ טוען ל"הפיכה בלתי חוקית". פלוסי/AP

על רקע סימני השאלה סביב הפעלת הלחץ הפסול על אוקראינה, תובעים בארצות הברית אמרו כי לב פרנס, מקורבו של רודי ג'וליאני, קיבל תשלום של כמיליון דולר מהאוליגרך האוקראיני דימיטרו פירטאש. פרנס, אזרח אמריקני שנולד באוקראינה שוחרר בערבות לאחר שנעצר באוקטובר וחי במעצר בית בפלורידה. התובעים אמרו כי על פרנס, שהואשם בהפרת מימון קמפיין, לבטל את ערבותו משום שהסתיר את התשלום מהם. פרנס הכחיש כי הסתיר את התשלום. פרנס הואשם לצד איש עסקים נוסף בפלורידה, איגור פרומן, אמריקני יליד בלארוס, בהעלמת כספים שלא כדין לטובת קמפיין הבחירות של טראמפ ופוליטיקאים אחרים.

(עדכון ראשון: 17.19, 22:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully