וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

1.19 קילו פסולת מופרדת למשפחה: אלו ערי המחזור המצטיינות בישראל

17.12.2019 / 12:00

לרגל יום המחזור של ישראל, מתפרסמים נתוני האמת על הפרדת האשפה של הרשויות המקומיות: גבעתיים מובילה מבין הערים הגדולות, אך הנתון המרשים מכולם שייך למועצה האזורית עמק חפר. והיכן ת"א ואילת? "מקווים שיותר ויותר תושבים יצטרפו למהפכה"

כמה מזון נזרק לפח מדי יום?/מערכת וואלה! News

גבעתיים ניצבת במקום הראשון במדד הערים הממחזרות - כך עולה מנתונים המתפרסמים היום (שלישי) לרגל "יום המחזור של ישראל". בין המצטיינות הנוספות: המועצה האזורית עמק חפר, כפר ורדים ואריאל. מדד הרשויות הממחזרות, שמפרסם מדי שנה תאגיד מחזור האריזות "תמיר", מדרג את הרשויות שתושביהן מפרידים הכי הרבה ובאיכות הכי טובה אריזות לפח הכתום. המדד נבנה על פי נוסחה שמשקללת נתוני איכות וכמות הפסולת למדד אחד.

הדירוג מתבסס על כמה שלבי בדיקה, המתבססים על תהליך המחזור: כל משאית שאוספת פחים כתומים נשקלת בכניסה לתחנת המיון של התאגיד. לאחר כניסת המשאית ולפני תהליך המיון, נדגמת הפסולת סטטיסטית על פי התקן ומרכיבי הפסולת השונים בתוך ה"זרם" שמגיע מכל רשות ורשות - ונבדקת. לאחר שלב הדגימה עוברת הפסולת למיון לשבעה חומרים שונים: שקיות פלסטיק, מתכת, קרטוני משקה, קרטון, פלסטיק מסוג פט (בקבוקי משקה), פלסטיק קשיח (חומרי ניקוי וטואלטיקה לדוגמה) ומיקס פלסטיק. כל חומר נכבש לקובייה דחוסה ומועבר למפעל מחזור.

אתר ההטמנה תאנים, זבל, גליל. איגוד ערים פסולת מוצקה, אתר רשמי
פוטנציאל האריזות למשק בית עומד על כשני קילוגרם בשבוע (צילום: איגוד ערים פסולת מוצקה)/אתר רשמי, איגוד ערים פסולת מוצקה

בקטגוריית הערים הגדולות (מעל 20 אלף משקי בית), גבעתיים ממוקמת במקום הראשון במדד עם איסוף ממוצע של 330 גרם אריזות נטו לשבוע למשפחה (משקל אריזה ממוצעת הוא כ-20 גרם). תל אביב והרצליה הגיעו למקומות השני והשלישי המכובדים. מבין הערים הקטנות (עד 20 אלף משקי בית), אריאל מובילה עם הפרדה של 410 גרם למשפחה בשבוע, ואחריה ניצבות גבעת שמואל, יהוד-מונסון ואילת.

מבין המועצות המקומיות מובילה כפר ורדים, עם כחצי קילו בממוצע למשפחה בשבוע, ואחריה ניצבות מטולה, יסוד המעלה וגני תקווה. לעומת זאת, תושבי עמק חפר ממחזרים הכי הרבה מבין תושבי המועצות האזוריות השונות - עם משקל אריזות העומד על 1.19 קילו ממוצע למשק בית (פוטנציאל האריזות למשק בית עומד על כשני קילוגרם בשבוע). נתון זה מראה על מעורבות גבוהה של התושבים ומחויבות למחזור. מועצות עמק יזרעאל וחבל אילות הגיעו אף הן לרמת הפרדה איכותית של פסולת אריזות.

מאז הקמת תאגיד תמיר, 101 רשויות פרסו פחים כתומים בשטחן במטרה להפריד ולמחזר אריזות. השנה, במסגרת "יום המחזור" שנערך ביוזמת התאגיד, אירח נשיא המדינה ראובן ריבלין את ראשי הרשויות והמועצות הזוכות, שקיבלו מידי השר להגנת הסביבה זאב אלקין ומנכ"ל תאגיד תמיר, רוני איידלר, את אותות המצטיינים במחזור.

עוד בוואלה!

מלוכלכים וגדושים בפסולת מפלסטיק: היכן החופים הנקיים ביותר בארץ?

לכתבה המלאה
הולך רגל בן 73 נהרג מפגיעת משאית זבל ביהוד 18 באוקטובר 2017. מד"א
פחי המיחזור נפרשו ב-110 רשויות מקומיות (צילום: מד"א)/מד"א

"אני מודה לרשויות הזוכות ומעריך מאוד את שיתוף הפעולה שלהן ושל התושבים שמגלים אחריות ומעורבות ומפרידים אריזות למחזור, ובכך מונעים את הטמנתן באדמה ופגיעה בסביבה", מסר איידלר. "לרשויות המקומיות יש השפעה גדולה על שיתוף הפעולה של התושבים וגם על האמון שלהם בדרך. כולי תקווה כי יותר ויותר תושבים יצטרפו למהפכה הכתומה ויביאו את החברה הישראלית למקום ירוק יותר, חיובי יותר, המגן על הקרקע שלנו מהטמנה מיותרת ומזהמת ומאפשר ביסוסה של כלכלה מעגלית בישראל".

"כבוד גדול לזכות בהוקרה על היותנו העיר המובילה בארץ בנושא המחזור", מסר רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, "לפני מספר שנים, התחלנו להוביל מהלך עירוני משולב של הטמת ערכי המחזור בקרב תושבי העיר, שככל הצבת פחי מחזור בכל בית בעיר והסברה ייחודית, משלב הגן ועד הבגרות. הכל נעשה בתמיכת תאגיד המחזור תמיר ועל כך תודתנו להם. בעיקר אני רוצה להודות לתושבי העיר, שהבינו שמיחזור הוא תנאי לאיכות חיים בכדור הארץ בכלל ובישראל הצפופה בפרט, נוכח הדלדלות משאבי הטבע החיוניים לחיינו. זהו עוד ציון דרך שמוכיח שגבעתיים, היא הרבה יותר מעיר."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully