וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלוכלכים וגדושים בפסולת מפלסטיק: היכן החופים הנקיים ביותר בארץ?

20.6.2019 / 18:45

מנתוני מדד חוף נקי שנערך בחודש האחרון בחופים הלא מוכרזים ברחבי הארץ עולה כי חלה ירידה של 5% ברמת הניקיון של החופים לעומת המדד הקודם. על פי המחקרים, ישראל מובילה בייצור פסולת בלתי מתכלה המצטברת על קרקעית הים. מדד החופים המלא

צילום: בני ואינר ושלומי גבאי, עריכה: איתי עמרם

כ-70% מהחופים הלא מוכרזים בים התיכון ובים סוף נמצאו נקיים - כך עולה מנתוני מדד חוף נקי של המשרד להגנת הסביבה שהתפרסמו היום (חמישי). מדובר בירידה של 5% מהמדד הקודם שהפיק המשרד.

על פי הנתונים, המשקפים את מצב החופים יום לפני פתיחתו הרשמית של הקיץ, החופים הנמצאים בתחומיהן של אשדוד, תל אביב-יפו, ג'סר א-זרקא, גן רווה, הרצליה, בת ים, נתניה, חוף השרון ומטה אשר - הם הנקיים ביותר. על פי הממצאים, שנאספו בין 18.6-28.5, כ-67.69% מהחופים דורגו כ"נקיים" עד "נקיים מאוד", לעומת 75% במדד הקודם. בתקופה המקבילה בשנה שעברה נמצאו 66.66% מהחופים נקיים עד נקיים מאוד.


עוד בוואלה! NEWS:
שב"כ חשף: איראן ניסתה להקים תשתית ריגול במסווה עסקי בישראל
"נחתוך לחתיכות, זה ייגמר": השיחות המפלילות מרצח חאשוקג'י
אביו של הצעיר שנהרג בגיבוש: "התחקיר לא הסתיים, רוצה לקבל תשובות"

פסולת בחוף חדרה צפונית למכמורת. פרד ארזואן, המשרד להגנת הסביבה, אתר רשמי
פסולת בחוף חדרה צפונית למכמורת/אתר רשמי, פרד ארזואן, המשרד להגנת הסביבה
חוף ראש הנקרה. גידי בטלהיים, המשרד להגנת הסביבה, אתר רשמי
"לשמור על חופים נקיים". חוף ראש הנקרה/אתר רשמי, גידי בטלהיים, המשרד להגנת הסביבה

בבדיקה של קרקעית הים החולית שקיים המכון לחקר ימים ואגמים, המבצע עבור המשרד את הניטור הלאומי של הסביבה הימית, נמצא כי בעומקים שבין 20 ל-80 מטר וגם בעומקים של בין 200 ל-1,400 מטר, ישנן בעיקר שקיות פלסטיק ואריזות מזון מכלל הפסולת שנמצאה. הממצאים האלו מדאיגים במיוחד, מפני שחתיכות קטנות של פלסטיק מושכות בעלי חיים שבולעים אותן. עוד עולה כי כמות השקיות והאריזות השלמות שנמצאו גדלה ככל שדגמו בעומק רב יותר.

שליש מהפסולת בחופים מורכבת מאריזות ומהכלים החד-פעמיים המושארים בחוף על ידי המתרחצים. על-פי מחקרים בארץ ובעולם, חופי ישראל מובילים לרעה בכמות הפלסטיק גם בהשוואה לים התיכון וגם בהשוואה לממוצע העולמי. המשרד להגנת הסביבה קורא לנופשים, למטיילים ולחוגגים להשאיר את הכלים החד-פעמיים בבית וליהנות מחופים וים נקיים מפלסטיק.

חוף הים בבת ים בו הדרדר ילד מצוק , יוני 2019. ניב אהרונסון
תל אביב, אשדוד, הרצליה בין הערים בעלי החופים הנקיים ביותר. חוף ים בבת ים/ניב אהרונסון

"מדד חוף נקי" הוא כלי המשמש להערכה של מידת ניקיון חופי הארץ הלא מוכרזים בים התיכון ובמפרץ אילת, ומהווה חלק מתוכנית חוף נקי של המשרד להגנת הסביבה. במסגרת זו נשלחים מפקחי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד לבדוק את ניקיונן של 66 רצועות חוף לא מוכרזות לאורך כ-153 קילומטרים בכלל רשויות החוף ובמפרץ אילת.

השנה, תמך המשרד להגנת הסביבה ברשויות מקומיות שבתחומן חופים בלתי מוכרזים בהיקף של כמעט 9 וחצי מיליון שקלים. הגדלת התקציבים שהועבר לרשויות לניקיון החופים ולפעילויות הסברה בשנים האחרונות, לצד כניסת חוק השקיות, הביאו להפחתה משמעותית של כמות הפסולת בחופים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully