וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיקוח על פליטת הפחמן יחכה: ועידת האקלים הגדולה אי פעם ננעלה

15.12.2019 / 14:56

נציגים מכ-200 מדינות העבירו שורת החלטות, בהן הגברת מחויבות לצמצום פליטת גזי חממה ומתן סיוע למדינות הסובלות מאירועי מזג אוויר קיצוניים בעקבות שינויי האקלים, אך לא הצליחו להגיע להסכמות על הסדרת שווקי הפחמן הבינלאומיים. "השיחות מראות עד כמה המנהיגים מנותקים"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

השיחות המרתוניות בוועידת האקלים העולמית ננעלו היום (ראשון), בעוד הצירים דוחים לשנה הבאה החלטה מרכזית מאוד - כיצד להסדיר את שווקי הפחמן הבינלאומיים.

לאחר כשבועיים של משא ומתן על הצעדים הנדרשים להתמודדות עם ההתחממות הגלובלית, נציגים מכמעט 200 מדינות אישרו החלטות הקוראות לקידום השאיפה לצמצום פליטת גזי החממה ולמתן סיוע למדינות עניות הסובלים מהשלכות משברי האקלים. אך למרות כינוס השיחות הגדולות אי פעם בנושא האקלים בכמעט 25 שנים בהן הוועידה מתכנסת, הם הותירו את אחת הסוגיות המורכבות ביותר לוועידה שתתקיים בשנה הבאה בגלזגו.

מפגינים בועידת האקלים במדריד, 14 בדצמבר 2019. רויטרס
תסכול הולך וגובר מהקצב האיטי. מפגינים בוועידת האקלים, אתמול/רויטרס

שווקי הפחמן מאפשרים להציב תג מחיר לפליטת פחמן דו חמצני - גז החממה העיקר - ומאפשרים למדינות או חברות לסחור באישורי פליטה שניתן להפחית בהתמדה, וכך לעודד את השימוש בטכנולוגיות עם שיעור פליטה נמוך. מדינות מאירופה ועד בכלל אמרו כי היעדר עסקה שתקבע כיצד לשלוט בעסקאות הפחמן עדיף על עסקה חלשה, שתוכל לחתור תחת כתריסר מנגנונים אזוריים הקיימים כעת.

"למרבה המזל, החוקים החלשים הנוגעים לשוק מבוסס מנגנונים, שקודמו על ידי ברזיל ואוסטרליה, שהיו חותרים תחת המאמצים להפחית את פליטות הגז - נגנזו", אמר מוחמד אדו, מנהל הארגון "Power Shift Africa".

השיחות לוו לעתים במחאות נזעמות על ידי קבוצות ילידיות או ארגונים סביבתיים, בתוך ומחוץ לאולם. ההפגנות שיקפו תסכול הולך וגובר, בפרט בקרב אנשים צעירים, שנובע מהקצב האיטי של המאמצים הממשלתיים לבלום את שינויי האקלים.

"כלכלות הפחמן נמצאות בצד הלא נכון של ההיסטוריה"

בין ההחלטות שהעביר הגוף הפועל מטעם האו"ם הייתה אישור "הכרזת הזמן לפעול צ'ילה-מדריד", הקוראת למדינות לשפר את ההתחייבויות הנוכחיות שלהן לצמצום פליטת גזי החממה. הדבר נחוץ על מנת ליישר קו עם הסכם פריז משנת 2015, שהציב כיעד את ההימנעות מהתחממות גלובלית של יותר ממעלת צלזיוס וחצי עד לסוף המאה. לפי המצב הנוכחי, העולם צפוי להתחמם בכשלוש עד ארבע מעלות עד לסוף המאה ה-21, עם פוטנציאל להשלכות דרמטיות שעלולות להיות למדינות רבות.

המדינות הסכימו גם לייעד תקציבים עבור המדינות הפגיעות ביותר כדי לפצות אותן על ההשפעות של אירועי מזג אוויר קיצוניים - אחד הנושאים הדוחקים ביותר עבור מדינות אי קטנות.

אולם, ארגוני סביבה ואקטיביסטים האשימו את המדינות העשירות ביותר בהבעת מחויבות קטנה בלבד להתמודדות משמעותית עם שינויי האקלים.

מפגינים בועידת האקלים במדריד, 14 בדצמבר 2019. רויטרס
המטרה - ליישר קו עם מטרות הסכם פריז. כינוס בוועידה, אתמול/רויטרס

"הסכם פריז אולי היה הקורבן של תאונת פגע-וברח שנגרמה על ידי שורה של כלכלות פחמן עוצמתיות, אך הן נמצאות בצד הלא נכון של המאבק הזה, הצד הלא נכון של ההיסטוריה", אמרה ג'ניפר מורגן, מנכ"לית גרינפיס העולמית.

"חוסמי אקלים כמו ברזיל וערב הסעודית, בעזרת מנהיגות צ'יליאנית חלשה וחסרת אחריות, סוחרות בעסקאות פחמן ורומסות מדענים ואת החברה האזרחית", היא אמרה.

צ'ילה עמדה בראש השיחות, שנאלצו לעבור בבהילות למדריד ברקע מחאות אלימות שפרצו נגד הממשלה. למרות הלחץ להציג תוצאה חיובית, אקטיביסטים ביקרו את ממשלתו של הנשיא סנטיאגו פינרה על כוונתה להחזיק בתחנות כוח מבוססות פחמן עד 2040. הלן מאונטפורד ממכון המשאבים העולמי אמרה כי השיחות "משקפות עד כמה מנותקים מנהיגי העולם מהדחיפות של המדע והדרישות של האזרחים ברחובות". לדבריה, "עליהם להתעורר ב-2020".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully