וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שינויי אקלים ותיירות יתר: האם זו היא שקיעתה של ונציה?

הגאות הפתיעה את העיר האיטלקית וגרמה להצפות שלא נראו זה 50 שנה, אך לא מדובר בסכנה חד- פעמית: מפלס הים עולה בכל שנה בעוד העיר אותה פוקדים כשלושה מיליון תיירים מידי יום שוקעת. מי שנוטשים את הספינה הם דווקא הצעירים

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

ונציה נפגעה השבוע מההצפות הקשות ביותר שאירעו ביעד התיירותי הפופולרי זה 50 שנה. מלבד הנזק לנופיה של העיר הצפה של איטליה, נגרם נזק בשווי של מאות מיליוני אירו לתשתיות וראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה הכריז על מצב חירום ביום חמישי בשל האסון. השיטפונות קרו בעיתוי הגרוע ביותר עבור ונציה, הנאבקת למצוא דרך להכיל כמויות אדירות של תיירים בעיר, שסביבה עולים מי הים מדי שנה. בנוסף לכך, המבנים ההיסטוריים בעיר הנמל שוקעים בקצב מדאיג וגם האוכלוסייה המקומית בה הולכת ומידלדלת.

גאות גבוהה במיוחד ביום שלישי בערב גרמה לשיטפונות הקשים ביותר שראתה העיר מאז שנת 1966. כתוצאה מכך נפגעו רבים מהאתרים הייחודיים וההיסטוריים ביותר בעיר. פרנצ'סקו מורגליה, הפטריארך של בזיליקת סנט מרק, אמר שמעולם לא ראה הצפות כאלה בכיכר. "היו גלים כאילו שהיינו בחוף הים", אמר. ראש העיר לואיג'י ברוגנרו אמר כי הנזקים "עצומים, בשווי מאות מיליוני אירו".

ממשלת איטליה בונה בשנים האחרונות מערכת הגנה מפני שטפונות שתגן על ונציה, אך הפרויקט שעלותו מיליארדי אירו נמצא בבנייה מאז 2003 וסיומו עוכב כמה פעמים. באוקטובר אישר איגוד "ונציה נובה" האחראי על הפרויקט עיכוב נוסף בלוח הזמנים, הפעם בשל רעידות בחלק מצינורות קו הניקוז.

השטפונות בונציה הציפו את העיר בעקבות גאות גבוהה במיוחד, 15 בנובמבר 2019. AP
גונדולות עוגנות במי התעלה שזולגים אל הרחוב/AP

ראש העיר, ברגנרו, האשים את שינויי האקלים בגאות והשפל שגרמו לנזק שאותו תיאר כ"פצע שישאיר חותם קבוע". על אף שמדענים לא יכולים לאשר כי הסיבה לאירוע יחיד היא השינויים באקלים, הם אומרים כי אירועי מזג אוויר קיצוניים כמו שיטפונות או שריפות יער מתרחשים לעתים תכופות יותר בשל שינויי אקלים.

ונציה, שכבר נאבקת שנים במפגעי גאות והשפל, חשופה במיוחד לעלייה נוספת במפלס הים. על פי ההערכות, במהלך המאה ה -21 צפוי מפלס הים הגלובלי לעלות בין 0.6 מטר עד 2.1 מטר - ואולי יותר. עבור ונציה זה יהיה אסון, שיותיר את רחובותיה שקועים לחלוטין.

נוסף על כך, הסיכון לשיטפונות מחמיר בגלל העובדה שונציה עצמה שוקעת. מחקרים אחרונים המשתמשים בנתוני GPS ותמונות מכ"ם קבעו כי חלקים שונים של העיר עדיין שוקעים בין מילימטר לארבעה מילימטרים בשנה ושכל העיר נוטה לכיוון מזרח. מדענים נהגו לחשוב שחלק גדול מהשקיעה נגרם על ידי שאיבה מלאכותית של מי תהום מתחת לעיר, מה שהביא לדחיסה משקעית. עם זאת, המחקר החדש מגלה שלמרות שהשאיבה הפסיקה, העיר עדיין מוסיפה לשקוע.

עוד בוואלה!

"רוחאני תתבייש": הרוג בהפגנות באיראן בעקבות עליית מחירי הדלק

לכתבה המלאה
השטפונות בונציה הציפו את העיר בעקבות גאות גבוהה במיוחד, 15 בנובמבר 2019. AP
תיירים הופתעו על ידי שיטפונות הפתע שהרסו להם את החופשה בעיר הציורית/AP

גם הצפיפות בעיר עמוסת התיירים משפיעה על שקיעתה. במלונות בעיר לנים מידי לילה כ-2.2 מיליון תיירים ומבקרים בה כחצי מיליון תיירי-יום, כולם להוטים להגיע לאתריה ההיסטוריים שהמים מאיימים לכסות. לפי נתוני רשות הנמל, בין אפריל לאוקטובר, מעריכים כי כ-32 אלף נוסעים שטו מדיי יום בספינות בין התעלות בעיר.

שיטפונות והצפות בוונציה שבאיטליה. 15 בנובמבר 2019.. רויטרס
"היו גלים כאילו היינו בחוף הים". תיירים בעיר המוצפת/רויטרס

הרשויות בונציה הזהירו כי כמות התיירים שפוקדים את העיר מידי יום, אינה ברת-קיימא. בעבר הועלו רעיונות לגבות דמי כניסה לעיר ולאסור על כניסתם של תיירי יום וספינות שייט ענקיות שגורמות לנזקים סביבתיים ומקלקלות את הנוף. בסופו של דבר הודיעה ונציה באוגוסט שתתחיל להפנות כמה ספינות שייט לנמלים הסמוכים.

עבור מקומיים רבים המוני התיירים הפכו למטרד שאי אפשר לחיות איתו והיום קצת פחות מ-53 אלף איש מכנים את ונציה את ביתם, כשליש ממספר האנשים שחיו בה לפני 50 שנה. האוכלוסייה מזדקנת, והצעירים עוזבים לחפש עבודה מחוץ לעיר ולתחום התיירות ואלה חדשות רעות גם עבור הכלכלה המקומית המתבססת על תיירים.

כיכר סן מרקוס בעקבות השטפונות בונציה בעקבות גאות גבוהה במיוחד, 15 בנובמבר 2019. AP
"פצע שישאיר חותם קבוע". כיכר סן מרקוס לאחר ההצפה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully